mat. ViaNova
Ul. Legnicka, Popowice
Na pierwszym planie kompleks rzeźni miejskiej. Powstał w latach 1893-1897. Jego autorami byli znany berliński architekt Georg Osthoff, który projektował także rzeźnie dla Berlina i Duesseldorfu, oraz Friedrich Rimpler. Stara rzeźnia przy Rzeźniczej, wzmiankowana już w 1427 roku, przestała spełniać wymagania higieniczne. Nowa rzeźnia - poza centrum miasta - miała być na miarę XX wieku.
Na 38 hektarach postawiono budynki administracyjne, handlowe (giełda z salą restauracyjną i budynek taniej jatki), mieszkalne oraz stajnię z wozownią, hale do przechowywania zwierząt, rzeźnie i chłodnie. Obszar targu i rzeźni miejskiej został otoczony z trzech stron liniami kolejowymi.
Wrocławski zakład został uznany za jeden z najnowocześniejszych w Europie. Delegacja inżynierów z Glasgow, która odwiedziła Wrocław w marcu 1909 roku, twierdziła wręcz, że jest najlepiej zaprojektowany ze wszystkich, jakie widzieli. A wizytowali takie zakłady w Kolonii, Frankfurcie, Hamburgu, Berlinie, Budapeszcie, Wiedniu, Monachium, Paryżu i Londynie.
W czasie oblężenia Festung Breslau rzeźnia miejska została uszkodzona, a budynki administracyjno-mieszkalne przy Legnickiej zniszczone. Ocalało jednak serce zakładu: targ bydłem i rzeźnia właściwa. Zachowały się dwie spośród pięciu wielkich hal targowych i łączące je niższe hale, które tworzą z nimi jeden kompleks. Przetrwały budynki obór i stajni oraz ubojni i wielki zespół chłodni. Zostały jednak rozebrane, mimo protestów historyków sztuki i architektury, w latach 90. Dziś w jej miejscu, bliżej ulicy, stoi biurowiec Legnicka Business House (nr 56), natomiast nieco głębiej duża galeria handlowa.
Wszystkie komentarze