Fot. Małgorzata Gendłek / Agencja Wyborcza.pl
Jak badano centra handlowe?
Badanie złożone było z trzech elementów - inspekcji dokonanej wg przyjętych przez ekspertów Colliers kryteriów, ankiet przeprowadzonych przez pracowników PRCH z zarządcami i właścicielami wybranych centrów handlowych oraz badania konsumenckiego zrealizowanego przez firmę badawczą Ariadna wśród mieszkańców wybranych ośrodków miejskich, którzy posiadają dzieci.
Inspekcja ekspertów objęła charakterystykę ogólną obiektu oraz udogodnienia dla rodzin z dziećmi i ofertę handlowo-usługowo-rozrywkową. W ramach pierwszego kryterium oceniono funkcjonalność alejek, wind, podjazdów dla wózków, parkingów (w tym miejsc wyznaczonych dla rodzin z dziećmi), oznakowania centrum i systemów bezpieczeństwa dzieci. Opiniowane udogodnienia to: miejsca opieki nad dziećmi, pokoje dla matki z dzieckiem, toalety przystosowane dla maluchów, strefy relaksu, szatnie, zewnętrzne/wewnętrzne bezpłatne place zabaw, kasy pierwszeństwa i specjalne wózki na zakupy z dziećmi. Oferta centrum była oceniana pod kątem sklepów z artykułami dla dzieci, kin, rodzinnych centrów rozrywki i restauracji przystosowanych dla najmłodszych klientów.
Integralną część raportu stanowi analiza ankiet przeprowadzonych z zarządcami oraz właścicielami centrów handlowych. Pracownicy PRCH pytali o działania centrów handlowych w zakresie budowania oferty dla dzieci oraz rodzin z dziećmi - zarówno te zrealizowane, jak i planowane. Przedmiotem badania były również aspekty związane z modernizacją obiektów pod kątem oferty dla najmłodszych i zapewnienia im bezpieczeństwa podczas pobytu w centrum handlowym.
Ogólnopolskie badanie konsumenckie objęło ankiety z osobami posiadającymi minimum 1 dziecko w wieku do 12. roku życia i odwiedzający regularnie obiekty handlowe. Respondenci zostali zapytani zarówno o to, które z centrów w danym mieście są ich zdaniem najbardziej prorodzinne, jak i o czynniki wyboru centrum handlowego, biorąc pod uwagę zakupy z pociechami. Rodzice ocenili także jakość infrastruktury dla rodzin z dziećmi, określili czynniki podnoszące bezpieczeństwo dziecka, a także wskazali, czego ich zdaniem najbardziej brakuje w galeriach. Dodatkowo zadano pytania o oczekiwania rodzin co do organizacji weekendowych eventów w kontekście wprowadzanego stopniowo zakazu handlu w niedzielę.
Na podstawie uzyskanych odpowiedzi stworzono ranking centrów handlowych najbardziej przyjaznych rodzinom z dziećmi w każdym z analizowanych miast.
Wszystkie komentarze