Linia Doliny Bobru
Kolejną trasą kolejową, uznawaną za atrakcyjną przez miłośników kolei, jest trasa z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego. Kolej doliny Bobru powstała pod koniec pierwszej dekady XX w., a impulsem do jej wybudowania była decyzja rządu niemieckiego o lokalizacji zapory wodnej w Pilchowicach. Kolej miała bowiem dostarczać materiał budowlany do jej budowy.
Trasa prowadzi przez malownicze Pogórze Sudeckie, w tym obok zaporowego jeziora, które powstało wskutek budowy tamy.
Ludwig Schneider/creativecommons.org/licenses/by/3.0
Również tutaj natrafić można na wiele interesujących obiektów kolejowych, w tym wiszący nad jeziorem w Pilchowicach kratownicowy most o długości 130 m, należący do najwyższych w Polsce (prawie 40 m wysokości nad taflą wody). Konstrukcja zawieszona jest na dwóch kamienno-betonowych podporach. Na trasie znajdują się też trzy tunele oraz okazały wiadukt nad szosą w Pilchowicach.
Ostobratek/creativecommons.org/licenses/by/3.0
Trasa miała znaczenie turystyczne i towarowe - transportowano nią materiał z licznych w tej okolicy kamieniołomów, a także drewno i beczki z piwem. W okresie międzywojennym linia cieszyła się dużym zainteresowaniem, na stacji Wleń sprzedawano rocznie ponad 70 tys. biletów.
Linia w dużej mierze znajduje się na terenie Parku Krajobrazowego Doliny Bobru i wciąż stanowi cel wielu turystów. Obecnie, wskutek złego stanu trasy, kolej kursuje tam tylko w weekendy.
Do Lwówka Śląskiego można dojechać w sobotę i niedzielę porannym pociągiem z Wrocławia, z przesiadką w Jeleniej Górze (wyjazd o 7.42). W piątek wieczorem można zaś dostać się do Jeleniej Góry przez Lwówek Śląski, z przesiadką w Legnicy (odjazd z Wrocławia Głównego o 17.15).
Wszystkie komentarze