Fot. materiały KN Industria
Elewator zbożowy przy ul. Rychtalskiej
Port stworzono na miejscu małej stoczni przy Kanale Miejskim. Elewator został zbudowany w latach 1938-39, a projektantami budynku byli A. Pötzsch i E. Liehr. Budową obiektu zajęła się firma H. Klinga z Monachium. Infrastruktura portu była bardzo rozwinięta, a w jej skład wchodziły bocznica kolejowa, żurawie, podnośniki oraz rampy.
Fot. materiały KN Industria
Elewator przetrwał II wojnę światową bez większego uszczerbku. W późniejszych latach zespół nadal spełniał swoją funkcję. Jednak wraz ze zmniejszeniem znaczenia żeglugi śródlądowej - w okresie po transformacji ustrojowej - elewator przestał być używany.
MIECZYSŁAW MICHALAK
W 2007 roku elewator został sprzedany hiszpańskiej spółce Torca East.
- Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że jego istnienie zostało przypadkowo przedłużone o dwa lata przez remont nabrzeża - mówi Gabriela.
W maju tego roku, po licznych protestach mieszkańców, inwestor dostał nakaz zaprzestania rozbiórki elewatora przy ul. Rychtalskiej.
- Elewator jest świadectwem przeszłości przemysłowej miasta związanej z transportem rzecznym. Jego utrata byłaby dotkliwa, bo to jeden z ostatnich elewatorów we Wrocławiu. Kilka lat temu wyburzono elewator Młyna Sułkowice, gdzie nic nowego nie powstało. Inwestorzy czyszczą teren z historycznych budynków - mówi Aleksandra Zienkiewicz z Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia.
Wszystkie komentarze