Fot. Fotopolska.eu
Gierek buduje drogi
Pod koniec lat 70. rozpoczęto łączenie Krakowa z aglomeracją katowicką. Budowa pierwszego odcinka między Krakowem a węzłem Byczyna zaczęła się w 1978 r., lecz otwarto go dla kierowców dopiero 22 listopada 1986 r. Przez długi czas trasa była oznakowana jako droga krajowa, nie spełniała bowiem standardów autostradowych. Przed końcem PRL- udało się otworzyć też niewielką część autostradowej obwodnicy Krakowa. Reszta obwodnicy powstawała kawałkami, a w całości oddana została dopiero w 2002 r.
Budowana w latach 70. i 80. droga między GOP-em a stolicą Małopolski szybko się zepsuła i w drugiej połowie lat 90. rząd musiał zdecydować o modernizacji tego odcinka. Za pieniądze z kredytu udzielonego przez Europejski Bank Odbudowy w latach 1996-97 naprawiono konstrukcję jezdni oraz pięciu mostów, będących w najgorszym stanie.
Fot.Tomasz Wiech / Agencja Gazeta
Rząd zdecydował też, że włączy A4 do sieci płatnych autostrad. Opłaty miały pomóc w finansowaniu programu budowy infrastruktury drogowej. W 1997 r. podpisano umowę koncesyjną na trasę Katowice-Kraków, która obowiązywać będzie do 2027 r. Zarządcą autostrady została firma Stalexport Autostrada Małopolska, która od tego czasu odpowiada za remonty i modernizację drogi. Od 2000 r. ta część A4 jest płatna, a przejazd kosztuje obecnie 18 zł.
Fot. Mateusz Skwarczek / Agencja
Autostrada A4. Wiadukt w Stanisławicach. Fot. Mateusz Skwarczek / Agencja Gazeta
Wszystkie komentarze