Po raz dwunasty w galerii Awangarda BWA Wrocław można oglądać dyplomy absolwentów wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Maria Downarowicz - Wydział Grafiki i Sztuki Mediów Z opisu pracy: Do przytulania "Macierzyństwo to największa fala miłości i radości. Poczucie połączenia z pierwotną mocą, przeplatane strachem, niepewnością, ciekawością i bólem. Po narodzinach córek artystka czuła ogromną potrzebę znalezienia formy ekspresji dla nowych, mocnych uczuć. Patchwork tradycyjnie tworzony jest przez kobiety, aby otulać i chronić najbliższych przed zimnem. Dzieło łączy różne materiały i zdjęcia drukowane na płótnie. Może pełnić funkcję użytkową i uczestniczyć w historii rodziny. Pluszaki są wzmacniaczami pozytywnych emocji, odzywając się, domagają się uwagi i przytulenia".
Po raz dwunasty w galerii Awangarda BWA Wrocław można oglądać dyplomy absolwentów wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. W tym roku prezentowane jest 13 najlepszych dyplomów z każdego wydziału i kierunku uczelni. Najlepsi absolwenci ASP 2015: Urszula Bukowska - Wydział Ceramiki i Szkła Maria Downarowicz - Wydział Grafiki i Sztuki Mediów Adrianna Dziadyk - Wydział Grafiki i Sztuki Mediów Olga Dziąg - Wydział Ceramiki i Szkła Klaudia Jakubowska - Wydział Architektury Wnętrz i Wzornictwa Karolina Kędzierska - Wydział Grafiki i Sztuki Mediów Karolina Ludwiczak - Wydział Ceramiki i Szkła Sebastian Łubiński - Wydział Grafiki i Sztuki Mediów Paulina Piecyk - Wydział Grafiki i Sztuki Mediów Patrycja Sap - Wydział Malarstwa i Rzeźby Iwona Stefaniak - Wydział Ceramiki i Szkła Aneta Talarczyk - Wydział Architektury Wnętrz i Wzornictwa Zuzanna Wollny - Wydział Grafiki i Sztuki Mediów
Maria Downarowicz - Wydział Grafiki i Sztuki Mediów Z opisu pracy: Do przytulania "Macierzyństwo to największa fala miłości i radości. Poczucie połączenia z pierwotną mocą, przeplatane strachem, niepewnością, ciekawością i bólem. Po narodzinach córek artystka czuła ogromną potrzebę znalezienia formy ekspresji dla nowych, mocnych uczuć. Patchwork tradycyjnie tworzony jest przez kobiety, aby otulać i chronić najbliższych przed zimnem. Dzieło łączy różne materiały i zdjęcia drukowane na płótnie. Może pełnić funkcję użytkową i uczestniczyć w historii rodziny. Pluszaki są wzmacniaczami pozytywnych emocji, odzywając się, domagają się uwagi i przytulenia".
Paulina Piecyk - Wydział Grafiki i Sztuki Mediów Z opisu pracy: Mowa ciała, siedem grzechów głównych "Praca składa się z trzech elementów: figury postaci ludzkiej, będącej w centrum kompozycji, zespołu siedmiu płacht ujętych w półkolu oraz projekcji wideo zamykającą całość kompozycji. Czwarty element stanowi mowa ciała jej odbiorców. Ideą pracy jest ukazanie tego, co się dzieje z człowiekiem przed, w trakcie i po popełnieniu grzechu. Poprzez mowę ciała zdradzamy swoje intencje lub odczytujemy intencję innych ludzi, mowa ciała jest bowiem znakiem ostrzegawczym bądź informacyjnym".
Paulina Piecyk - Wydział Grafiki i Sztuki Mediów. Z opisu pracy: Mowa ciała, siedem grzechów głównych "Praca składa się z trzech elementów: figury postaci ludzkiej, będącej w centrum kompozycji, zespołu siedmiu płacht ujętych w półkolu oraz projekcji wideo zamykającą całość kompozycji. Czwarty element stanowi mowa ciała jej odbiorców. Ideą pracy jest ukazanie tego, co się dzieje z człowiekiem przed, w trakcie i po popełnieniu grzechu. Poprzez mowę ciała zdradzamy swoje intencje lub odczytujemy intencję innych ludzi, mowa ciała jest bowiem znakiem ostrzegawczym bądź informacyjnym".
Urszula Bukowska - Wydział Ceramiki i Szkła Z opisu pracy: Rysunek w przestrzeni "Niezliczone punkty tworzą linie, z których skonstruowany jest rysunek. Nawet najmniejszy szkic znajduje się w przestrzeni. Artystka przetransponowała dwuwymiarowy szkic na obiekt przestrzenny. Tworząc projekt neonu, inspirowała się sposobem, w jaki nici zaplatają się podczas robienia na drutach. Żółte rury ze szkła sodowego zostały wygięte w taki sposób, by splatały się ze sobą, tworząc strukturę przypominającą sieć. Wypełnione zostały gazem szlachetnym. To neon, który świeci, dając czerwone światło."
Urszula Bukowska - Wydział Ceramiki i Szkła Z opisu pracy: Symbioza szkła i porcelany "Zestaw Symbioza szkła i porcelany składa się z naczyń o charakterze unikatowym, z funkcją użytkową talerzy i mis. Wykonany został z gotowych elementów porcelanowych, które wcześnie zostały poddane destrukcji za pomocą tłuczenia, cięcia i piaskowania. Na uzyskanych w ten sposób formach, w piecu elektrycznym zostały wygięte tafle szkła o grubości 8 mm. Na całość zestawu składają się elementy szklane i porcelanowe. Obiekty są wynikiem eksperymentów i pracy w materiale. Ich zastosowanie użytkowe równoważy się z walorami artystycznymi."
Patrycja Sap - Wydział Malarstwa i Rzeźby Z opisu pracy: Szare luminacje zachwytu "Zasadniczą osią pracy malarskiej jest pojęcie szarej eminencji, które odnosi się do trzech niejako odrębnych, lecz w istocie spójnych zagadnień: twórczości poetyckiej Mirona Białoszewskiego, materii czarnej farby i czerni jako pojemnej w konteksty i możliwości znaczeniowe autonomicznej materii oraz koncepcji wykorzystywania boków podobrazi malarskich, jako równorzędnych do lica płaszczyzn o malarskim potencjale. Te kwestie zaś stanowią przyczynek do poszukiwań w zakresie motywu wewnętrznego pejzażu. Dyplomowa instalacja multimedialna składa się z dwóch zasadniczych, będących ze sobą w ścisłej korelacji, elementów: specjalnie przygotowanych czterech obrazów oraz techniki mappingu 3D. Efektem ich połączenia zaś jest nie tyle uzupełnienie malarstwa, co uzyskanie nowych, autonomicznych malarskich i świetlnych wartości, przenoszących obraz na nowe płaszczyzny percepcji i sprawiających, że zdaje się on być organicznym, żywym i oddychającym bytem".
Patrycja Sap - Wydział Malarstwa i Rzeźby Z opisu pracy: Szare luminacje zachwytu "Zasadniczą osią pracy malarskiej jest pojęcie szarej eminencji, które odnosi się do trzech niejako odrębnych, lecz w istocie spójnych zagadnień: twórczości poetyckiej Mirona Białoszewskiego, materii czarnej farby i czerni jako pojemnej w konteksty i możliwości znaczeniowe autonomicznej materii oraz koncepcji wykorzystywania boków podobrazi malarskich, jako równorzędnych do lica płaszczyzn o malarskim potencjale. Te kwestie zaś stanowią przyczynek do poszukiwań w zakresie motywu wewnętrznego pejzażu. Dyplomowa instalacja multimedialna składa się z dwóch zasadniczych, będących ze sobą w ścisłej korelacji, elementów: specjalnie przygotowanych czterech obrazów oraz techniki mappingu 3D. Efektem ich połączenia zaś jest nie tyle uzupełnienie malarstwa, co uzyskanie nowych, autonomicznych malarskich i świetlnych wartości, przenoszących obraz na nowe płaszczyzny percepcji i sprawiających, że zdaje się on być organicznym, żywym i oddychającym bytem".
Zuzanna Wollny - Wydział Grafiki i Sztuki Mediów Z opisu pracy: Kuchnia. Projekt społeczny- przestrzenie mediacji "Kuchnia to partycypacyjny projekt społeczny realizowany na terenie Akademii Sztuk Pięknych od kwietnia 2014 roku. Rolą tego miejsca było nie tylko służyć celom kulinarnym, ale także spotkaniom, wymianie myśli i doświadczeń, poznawaniu się i synergii. Kuchnia została wyposażona w naczynia i meble przez studentów. Część mebli została wykonana przez studentów podczas warsztatów meblarskich. W ciągu minionego roku w Kuchni odbywały się regularne Obiady Czwartkowe (cotygodniowe wspólne gotowanie połączone z projekcjami i prezentacjami), warsztaty z autoprezentacji i szereg innych imprez, warsztatów oraz wystaw".
Zuzanna Wollny - Wydział Grafiki i Sztuki Mediów Z opisu pracy: Kuchnia. Projekt społeczny- przestrzenie mediacji "Kuchnia to partycypacyjny projekt społeczny realizowany na terenie Akademii Sztuk Pięknych od kwietnia 2014 roku. Rolą tego miejsca było nie tylko służyć celom kulinarnym, ale także spotkaniom, wymianie myśli i doświadczeń, poznawaniu się i synergii. Kuchnia została wyposażona w naczynia i meble przez studentów. Część mebli została wykonana przez studentów podczas warsztatów meblarskich. W ciągu minionego roku w Kuchni odbywały się regularne Obiady Czwartkowe (cotygodniowe wspólne gotowanie połączone z projekcjami i prezentacjami), warsztaty z autoprezentacji i szereg innych imprez, warsztatów oraz wystaw".
Sebastian Łubiński - Wydział Grafiki i Sztuki Mediów Z opisu pracy: Ikonosfera osobista 'Inspiracją do stworzenia serii okładek na płyty była refleksja nad otaczającą nas rzeczywistością naszpikowaną 'ikonami'. Tworzenie ich jest wpisane w naszą naturę od prapoczątków interakcji ze światem, jednak to, co czynimy ikoną w danym czasie, jest już zwierciadłem naszej historii. Okładki na winyle to świetny nośnik dla wyżej wspomnianych rozważań. By pełniej ukazać proces tworzenia się fragmentu osobistej ikonosfery, artysta stworzył instalację będącą swoistym laboratorium symboli i skojarzeń'.
Sebastian Łubiński - Wydział Grafiki i Sztuki Mediów Z opisu pracy: Ikonosfera osobista 'Inspiracją do stworzenia serii okładek na płyty była refleksja nad otaczającą nas rzeczywistością naszpikowaną 'ikonami'. Tworzenie ich jest wpisane w naszą naturę od prapoczątków interakcji ze światem, jednak to, co czynimy ikoną w danym czasie, jest już zwierciadłem naszej historii. Okładki na winyle to świetny nośnik dla wyżej wspomnianych rozważań. By pełniej ukazać proces tworzenia się fragmentu osobistej ikonosfery, artysta stworzył instalację będącą swoistym laboratorium symboli i skojarzeń'.
Karolina Ludwiczak - Wydział Ceramiki i Szkła Z opisu pracy: Wartości estetyczne szkła jako inspiracja do kreowania małych form rzeźbiarskich "Szkło to wyjątkowa materia przepełniona tajemnicą, intrygująca i pobudzająca wyobraźnię. Ten wyjątkowy materiał, ma to do siebie, że często mimo zrealizowanego projektu pozostawia niedosyt. Artystka zrealizowała pięć szklanych obiektów ukazujących niezwykłość szkła, będących symbolem i zwieńczeniem pewnego etapu jej życia. Obiekty zostały zrealizowane dzięki życzliwości Marcina Stachowiaka w pracowni Atelier Design Marcin Stachowiak".
Karolina Ludwiczak - Wydział Ceramiki i Szkła Z opisu pracy: Wartości estetyczne szkła jako inspiracja do kreowania małych form rzeźbiarskich "Szkło to wyjątkowa materia przepełniona tajemnicą, intrygująca i pobudzająca wyobraźnię. Ten wyjątkowy materiał, ma to do siebie, że często mimo zrealizowanego projektu pozostawia niedosyt. Artystka zrealizowała pięć szklanych obiektów ukazujących niezwykłość szkła, będących symbolem i zwieńczeniem pewnego etapu jej życia. Obiekty zostały zrealizowane dzięki życzliwości Marcina Stachowiaka w pracowni Atelier Design Marcin Stachowiak".
Adrianna Dziadyk - Wydział Grafiki i Sztuki Mediów Z opisu pracy: Wieża Babel. Instalacja multimedialna "Idea projektu zrodziła się podczas wymiany studenckiej, w której uczestniczyła młoda artystka. Wtedy postanowiła zbudować własną wieżę Babel. Idea instalacji bazuje na dwóch głównych elementach: psychofizjologii słyszenia i fizycznej właściwości fali dźwiękowej. Dzięki podróżom udało się artystce stworzyć zbiór języków, z którego dziewiętnaście zostało wykorzystanych w instalacji. Z odległości dźwięki zlewają się ze sobą, tworząc kakofonię. Jednakże po zbliżeniu się do instalacji można rozróżnić poszczególne języki. To samo dzieje się w sferze graficznej".
Adrianna Dziadyk - Wydział Grafiki i Sztuki Mediów Z opisu pracy: Wieża Babel. Instalacja multimedialna "Idea projektu zrodziła się podczas wymiany studenckiej, w której uczestniczyła młoda artystka. Wtedy postanowiła zbudować własną wieżę Babel. Idea instalacji bazuje na dwóch głównych elementach: psychofizjologii słyszenia i fizycznej właściwości fali dźwiękowej. Dzięki podróżom udało się artystce stworzyć zbiór języków, z którego dziewiętnaście zostało wykorzystanych w instalacji. Z odległości dźwięki zlewają się ze sobą, tworząc kakofonię. Jednakże po zbliżeniu się do instalacji można rozróżnić poszczególne języki. To samo dzieje się w sferze graficznej."
Iwona Stefaniak - Wydział Ceramiki i Szkła Z opisu pracy: Konserwacja i restauracja rzeźby biskwitowej pt.:'Sprzedaż Amorków' z Muzeum Porcelany w Wałbrzychu wraz z dokumentacją powykonawczą "Sprzedaż Amorków to rzeźba biskwitowa wykonana w Manufakturze Porcelany w Miśni przez Christiana Gotffrieda Jüchtzera w latach 1785-1786. Należy do zbiorów Muzeum Porcelany w Wałbrzychu. Praca dyplomowa przygotowana w Katedrze Konserwacji i Restauracji Ceramiki i Szkła miała na celu przywrócenie walorów ekspozycyjnych tej cennej, zabytkowej rzeźby. Polegała na przeprowadzeniu zabiegów konserwatorskich, w tym oczyszczeniu z zabrudzeń, klejeniu i uzupełnieniu ubytków oraz rekonstrukcji zniszczonych elementów. Wykonano także kopię fragmentu obiektu - amorka w klatce".
Iwona Stefaniak - Wydział Ceramiki i Szkła Z opisu pracy: Konserwacja i restauracja rzeźby biskwitowej pt.:'Sprzedaż Amorków' z Muzeum Porcelany w Wałbrzychu wraz z dokumentacją powykonawczą "Sprzedaż Amorków to rzeźba biskwitowa wykonana w Manufakturze Porcelany w Miśni przez Christiana Gotffrieda Jüchtzera w latach 1785-1786. Należy do zbiorów Muzeum Porcelany w Wałbrzychu. Praca dyplomowa przygotowana w Katedrze Konserwacji i Restauracji Ceramiki i Szkła miała na celu przywrócenie walorów ekspozycyjnych tej cennej, zabytkowej rzeźby. Polegała na przeprowadzeniu zabiegów konserwatorskich, w tym oczyszczeniu z zabrudzeń, klejeniu i uzupełnieniu ubytków oraz rekonstrukcji zniszczonych elementów. Wykonano także kopię fragmentu obiektu - amorka w klatce".
Klaudia Jakubowska - Wydział Architektury Wnętrz i Wzornictwa Z opisu pracy: Zestaw małych mebli autorskich "Zestaw małych mebli autorskich to stoliki, które z powodzeniem stosować można jako dodatek do nowatorskiego wystroju wnętrz. Oprócz funkcji estetycznych stoliki spełniają rolę pomocniczą. Wyposażone są w pojemniki, które umożliwiają magazynowanie różnych przedmiotów: galanterii, książek, zabawek, kwiatów. Możliwość zmiany położenia pojemników i dostosowywania do indywidualnych potrzeb zachęca użytkownika do zabawy i kreatywnego myślenia. Zestawienie ciężkiego betonu z lekką drewnianą konstrukcją to bardzo śmiałe i zaskakujące posunięcie. Dzięki niemu użytkownik prowokowany jest to przykładania większej uwagi na materiały, z których wykonane jest nasze codzienne otoczenie".
Klaudia Jakubowska - Wydział Architektury Wnętrz i Wzornictwa Z opisu pracy: Zestaw małych mebli autorskich "Zestaw małych mebli autorskich to stoliki, które z powodzeniem stosować można jako dodatek do nowatorskiego wystroju wnętrz. Oprócz funkcji estetycznych stoliki spełniają rolę pomocniczą. Wyposażone są w pojemniki, które umożliwiają magazynowanie różnych przedmiotów: galanterii, książek, zabawek, kwiatów. Możliwość zmiany położenia pojemników i dostosowywania do indywidualnych potrzeb zachęca użytkownika do zabawy i kreatywnego myślenia. Zestawienie ciężkiego betonu z lekką drewnianą konstrukcją to bardzo śmiałe i zaskakujące posunięcie. Dzięki niemu użytkownik prowokowany jest to przykładania większej uwagi na materiały, z których wykonane jest nasze codzienne otoczenie".
Karolina Kądzielska - Wydział Grafiki i Sztuki Mediów Z opisu pracy: Cubix. Interaktywna forma przestrzenna - wizerunek i promocja produktu "Formą można sterować za pomocą dedykowanej aplikacji mobilnej przeznaczonej na urządzenia z systemem Android. Kostka posiada osiem funkcji, każdą z nich można osobno skonfigurować za pomocą telefonu. Cubix poza wartościami estetycznymi ma zastosowanie pragmatyczne, służy jako stacja pogodowa - potrafi mierzyć temperaturę powietrza, wilgotność oraz ciśnienie atmosferyczne. Produkt ma jeszcze inne zastosowania, może być wykorzystany jako oświetlenie - wybór koloru jest łatwy i intuicyjny. Sposób użycia oraz organizacja pracy kostki zależą wyłącznie od wyobraźni użytkownika. Autorka w najbliższej przyszłości planuje zastosować swoją pracę w obszarze interaktywnych sztuk wizualnych. W ramach pracy dyplomowej powstały: branding produktu, instrukcja obsługi, księga znaku, materiały promujące Cubix - film i plakaty."
Karolina Kądzielska - Wydział Grafiki i Sztuki Mediów Z opisu pracy: Cubix. Interaktywna forma przestrzenna - wizerunek i promocja produktu "Formą można sterować za pomocą dedykowanej aplikacji mobilnej przeznaczonej na urządzenia z systemem Android. Kostka posiada osiem funkcji, każdą z nich można osobno skonfigurować za pomocą telefonu. Cubix poza wartościami estetycznymi ma zastosowanie pragmatyczne, służy jako stacja pogodowa - potrafi mierzyć temperaturę powietrza, wilgotność oraz ciśnienie atmosferyczne. Produkt ma jeszcze inne zastosowania, może być wykorzystany jako oświetlenie - wybór koloru jest łatwy i intuicyjny. Sposób użycia oraz organizacja pracy kostki zależą wyłącznie od wyobraźni użytkownika. Autorka w najbliższej przyszłości planuje zastosować swoją pracę w obszarze interaktywnych sztuk wizualnych. W ramach pracy dyplomowej powstały: branding produktu, instrukcja obsługi, księga znaku, materiały promujące Cubix - film i plakaty."
Aneta Talarczyk - Wydział Architektury Wnętrz i Wzornictwa Z opisu pracy: Projekt koncepcyjny futurystycznego obiektu o multifunkcjonalnym przeznaczeniu "Flying Whale to wizja życia w przyszłości. Dzięki nowatorskim rozwiązaniom możliwym stanie się przeniesienie życia społecznego w chmury - do nowoczesnego obiektu dającego nieskończone możliwości. Dzięki zastosowaniu takich materiałów jak grafen, alon czy shrilk obiekt może powstać współcześnie, a najlżejszy gaz szlachetny - hel - pozwoli na bezproblemowe unoszenie go w górę. Do Flying Whale dostajemy się latającymi autobusami. Pomieszczenia ukryte w jego centralnych częściach neuronów oferują pełen wachlarz usług: od pokoi hotelowych, sal muzealnych i wystawienniczych po gastronomię z całego świata. Centrum jest całkowicie zautomatyzowane,obsługiwane przez specjalnie zaprojektowane roboty. Flying Whale to miejsce, które pokazuje, że przyszłość jest bliżej, niż można sobie wyobrazić".
Aneta Talarczyk - Wydział Architektury Wnętrz i Wzornictwa Z opisu pracy: Projekt koncepcyjny futurystycznego obiektu o multifunkcjonalnym przeznaczeniu "Flying Whale to wizja życia w przyszłości. Dzięki nowatorskim rozwiązaniom możliwym stanie się przeniesienie życia społecznego w chmury - do nowoczesnego obiektu dającego nieskończone możliwości. Dzięki zastosowaniu takich materiałów jak grafen, alon czy shrilk obiekt może powstać współcześnie, a najlżejszy gaz szlachetny - hel - pozwoli na bezproblemowe unoszenie go w górę. Do Flying Whale dostajemy się latającymi autobusami. Pomieszczenia ukryte w jego centralnych częściach neuronów oferują pełen wachlarz usług: od pokoi hotelowych, sal muzealnych i wystawienniczych po gastronomię z całego świata. Centrum jest całkowicie zautomatyzowane,obsługiwane przez specjalnie zaprojektowane roboty. Flying Whale to miejsce, które pokazuje, że przyszłość jest bliżej, niż można sobie wyobrazić".
Olga Dziąg - Wydział Ceramiki i Szkła Z opisu pracy: Portret wewnętrzny "Intymny autoportret wynikający z chęci zmierzenia się z przeszłością. Łączy realizację z zakresu ceramiki artystycznej, aneks do dyplomu obejmujący grafikę warsztatową, etiudę filmową i katalog podsumowujący całość przedsięwzięcia".
Olga Dziąg - Wydział Ceramiki i Szkła Z opisu pracy: Portret wewnętrzny "Intymny autoportret wynikający z chęci zmierzenia się z przeszłością. Łączy realizację z zakresu ceramiki artystycznej, aneks do dyplomu obejmujący grafikę warsztatową, etiudę filmową i katalog podsumowujący całość przedsięwzięcia".