Inwestycje transportowe zdecydowanie wygrały w plebiscycie "Lista przebojów KPO". Na czele są trasy rowerowe, tramwaj na Maślice, nowe pociągi dla Kolei Dolnośląskich czy Kolej Dużych Prędkości. Wałbrzyszanie zaś postawili na szpital.
Sieć połączeń Kolei Dolnośląskich jest coraz rozleglejsza, a przewoźnik planuje zakupy nowego taboru. Piętrowe pociągi miałyby obsługiwać te najbardziej popularne trasy. W grę wchodzą też pojazdy spalinowe, bo będzie przybywać linii niezelektryfikowanych.
Do niedzieli 24 marca czekamy na głosy Czytelników w plebiscycie na najważniejsze inwestycje finansowane z Krajowego Planu Odbudowy. Oto, jakie propozycje cieszą się zainteresowaniem czytelników "Gazety Wyborczej" na finiszu głosowania.
Dzięki Krajowemu Planowi Odbudowy Koleje Dolnośląskie będą mogły sfinansować zakup nowego taboru. Samorządowy przewoźnik musi zresztą już planować kolejne nabytki, zwłaszcza spalinowych składów.
Na trasę z Oleśnicy przez Syców do Kępna w 2026 r., po ponad 20 latach, powrócą pociągi pasażerskie. PKP Polskie Linie Kolejowe właśnie podpisały umowę na 600 mln zł, które będą pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy. To także jedna z propozycji do głosowania w plebiscycie "Wyborczej".
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak na wrocławskim Kongresie Praktyków Kolei Regionalnej zapowiedział, że pod koniec przyszłego roku skróci się czas przejazdu z Wrocławia do Warszawy najszybszymi pociągami PKP Intercity. Składy pendolino w końcu będą mogły pojechać 250 km/godz.
Krajowy Plan Odbudowy pozwoli sfinansować szereg inwestycji we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku. Które z nich są najważniejsze? Zagłosuj! Na naszej liście są propozycje kolejowe, tramwajowe, edukacyjne, czy zdrowotne.
Z ogromnych billboardów KD spoglądają liderzy Bezpartyjnych Samorządowców: Krzysztof Maj, Cezary Przybylski i Tymoteusz Myrda - członkowie zarządu województwa i kandydaci na radnych sejmiku. Sprawą może zająć się prokuratura.
Pociąg Kolei Dolnośląskich z Wrocławia do Warszawy miałby jeździć przez Poznań. Byłby to codzienny ekspres.
W niedzielę 10 marca wejdzie w życie korekta rozkładu jazdy pociągów. Nowością będą bezpośrednie połączenia na trasie Wrocław - Zielona Góra, które realizować będą Koleje Dolnośląskie. Będzie też więcej pociągów do Czech.
Kolejowy Dolny Śląsk. Tu przez kilka dekad produkowano sprzęt RTV marzeń i to nadal jest miasto Diory. Poza tym, świetnie zachowała się tu jedna z inwestycji obronnych Bolka I Surowego. I mają w Dzierżoniowie pierwszorzędny punkt widokowy, dostępny bezpłatnie.
Kolejarze planują kolejny etap remontu torów na nieczynnej od 24 lat trasie z Jeleniej Góry w Karkonosze. Koleje Dolnośląskie już w tym roku dojadą do Karpacza. Kiedy dokładnie?
Aż 19 mln pasażerów skorzystało z połączeń Kolei Dolnośląskich w 2023 roku. To nowy rekord w historii działań przewoźnika. Jakie były najpopularniejsze kierunki dojazdów w regionie?
Dyskusja przed wyborami samorządowymi zbyt często skupia na sprawach nieistotnych. Tymczasem są sprawy naprawdę ważne dla mieszkańców: kolej miejska i bilet na Koleje Dolnośląskie oraz MPK Wrocław, którego zostali pozbawieni ponad dwa lata temu.
Z Wrocławia można dojechać pociągiem do miast naszych sąsiadów: Czech i Niemiec, ale nie tylko. Sprawdziliśmy, na co mogą liczyć pasażerowie i ile kosztują bilety.
- Przystawką PiS-u nigdy nie byliśmy, dlatego zabolały mnie słowa Donalda Tuska. Przecież w sejmiku wiele razy głosowaliśmy tak samo jak opozycja, jak Platforma. PO nigdy nie była i nie będzie naszym wrogiem - mówi Cezary Przybylski, marszałek Dolnego Śląska z Bezpartyjnych Samorządowców.
Zerwane trakcje i awarie infrastruktury kolejowej spowodowane niską temperaturą to główne powody środowego paraliżu na kolei we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku. Część pociągów odwołano, inne mają nawet kilkudziesięciominutowe opóźnienia.
Koleje Dolnośląskie szacują, że w 2023 roku przewiozą w sumie 19 mln pasażerów. To rekordowy wynik i znaczący wzrost względem ubiegłego roku, kiedy przewieziono 16 milionów osób. W planach są następne inwestycje w infrastrukturę kolejową w regionie.
Koleje Dolnośląskie w przyszłym roku powinny dojechać do Karpacza. Trwa remont torów na nieczynnej od 23 lat trasie z Jeleniej Góry do karkonoskiego kurortu.
Województwo dolnośląskie przedstawiło plan inwestycji kolejowych na 2024 r. Już w przyszłym roku dojedziemy do Karpacza, a prace nad remontami zaczną się m.in. na liniach w kierunku Lądka-Zdroju czy Góry.
Już od niedzieli, 10 grudnia, codziennie można dotrzeć Kolejami Dolnośląskimi w Góry Izerskie. Przedstawiamy zdjęcia i wideo z drona.
Dzisiaj, w niedzielę 10 grudnia, wszedł w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów, m.in. PKP InterCity, Kolei Dolnośląskich i Polregio. Te dwie ostatnie spółki wprowadziły też podwyżkę cen biletów.
Do Jakuszyc lub Świeradowa z Wrocławia jedzie się ponad trzy godziny. Sprawdzamy w kilku miejscach, jak dotrzeć pociągiem w dolnośląskie góry. I czy zawsze jest to wygodne.
7 grudnia specjalny pociąg pojechał z Gryfowa Śląskiego do Świeradowa-Zdroju. Już od niedzieli codziennie będzie można dotrzeć Kolejami Dolnośląskimi w Góry Izerskie.
Od 9 grudnia nie będzie bezpośredniego połączenia kolejowego z Wrocławia do Zielonej Góry. Władze województwa lubuskiego obwiniają o to władze dolnośląskie i odwrotnie, a pasażer pojedzie z przymusową przesiadką.
Na kolejowej mapie Dolnego Śląska nadal są białe plamy. Złotoryja i Lwówek Śląski to stolice powiatów, ale są szanse na to, że pociągi do obu tych miast wrócą w ciągu kilku lat. Kiedy konkretnie znów będą skomunikowane i od czego to zależy?
Od 10 grudnia 2023 r. zmienia się rozkład jazdy PKP Intercity i Kolei Dolnośląskich. Spośród nowości jest m.in. uruchomienie kursów do Świeradowa-Zdroju, codzienne pociągi ze Świdnicy i Jedliny oraz powrót pendolino do Jeleniej Góry i Wałbrzycha.
Mieszkańcy gminy Kąty Wrocławskie, w tym Smolca czy Mokronosa, narzekali, że pociągi Kolei Dolnośląskich do Wrocławia jeżdżą przepełnione tak, że czasem nie da się do nich wejść. Przewoźnik zapowiada uruchomienie dodatkowego kursu.
Umowy na honorowanie wspólnej przejazdówki na MPK i kolej w granicach Wrocławia nie ma i nie wiadomo, kiedy będzie. Prezydent Jacek Sutryk do projektu budżetu na 2024 r. wpisał jednak wydatki na wspólny bilet.
Rząd Mateusza Morawieckiego zepchnął budowę przystanku kolejowego na wrocławskich Maślicach na listę rezerwową. Teraz szef dolnośląskiej PO zapowiada, że znajdą się pieniądze na tę inwestycję.
Mieszkańcy gminy Kąty Wrocławskie alarmują, że pociągi Kolei Dolnośląskich do Wrocławia jeżdżą przepełnione tak, że czasem podróżni nie mogą do nich wejść. Stworzyli petycję do władz województwa o większe pociągi na tej trasie.
Linia kolejowa z Gryfowa Śląskiego do Świeradowa-Zdroju ma łącznie około 17 km długości. W grudniu - po ponad 25 latach - ma tam zostać wznowiony ruch pasażerski.
Ostatnia w tym roku korekta rozkładu jazdy Kolei Dolnośląskich będzie obowiązywała do 10 grudnia. Obejmie relacje pociągów z Wrocławia do Szklarskiej Poręby, Kątów Wrocławskich, Zgorzelca i Legnicy. Na niektórych odcinkach wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa.
KD po sukcesie połączenia do Świnoujścia chcą pojechać również do Warszawy i Zakopanego. Najpierw muszą wystąpić do PKP o miejsce na torach.
Z biletem Euro-Nysa-Ticket można dojechać do Liberca, Frydlantu, Goerlitz. Harrachova, Budziszyna czy Czeskiego Raju. Jednodniowy, na dowolną liczbę połączeń, nie tylko kolejowych, kosztuje 40 zł, ale można też jeździć taniej.
Dzięki Kolejom Dolnośląskim Bezpartyjni Samorządowcy chcą wjechać do parlamentu w wyborach 2023. Na ich listach jest kilkunastu pracowników tej spółki. Od prezesów i dyrektorów, po szefa rady nadzorczej.
Wrocławianie czekają na fundusze z Krajowego Planu Odbudowy. Dzięki pieniądzom z Unii Europejskiej może polepszyć się nie tylko transport w mieście i regionie, ale też wrocławskie powietrze.
PKP Polskie Linie Kolejowe przekażą województwu dolnośląskiemu dwie nieczynne obecnie linie kolejowe: z Kłodzka do Lądka-Zdroju i Stronia Śląskiego oraz z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego. Samorząd planuje ich remont.
Kolejowa komunikacja autobusowa przewozi już pasażerów na połączeniu Wrocław - Rawicz - Góra i Wrocław - Oleśnica - Syców. Podobne połączenie działa też w Kotlinie Kłodzkiej.
W niedzielę 3 września wejdzie w życie nowy rozkład jazdy pociągów Kolei Dolnośląskich. Spółka uruchamia połączenia do Góry Śląskiej i Sycowa, ale też ogranicza ruch w niektórych rejonach przez remonty.
Copyright © Agora SA