Praca na produkcji atrakcyjną ścieżką kariery zawodowej? W przemyśle 4.0 to możliwe - pracodawcy starają się przekonywać o tym uczniów już w podstawówce.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

W najnowszej edycji badania "State of Science Index" po raz pierwszy uwzględniono zagadnienia związane ze stosunkiem Polaków do zawodów technicznych. Dotyczące postaw społecznych wobec nauki i technologii badanie realizowane jest przez firmę 3M w kilkunastu krajach od 2017 r. Wnioski? Choć Polacy są bardzo otwarci na technologie przyszłości, uważają, że potrzebujemy w kraju więcej absolwentów techników i szkół zawodowych (89 proc. badanych), a nawet widzą dla nich wiele możliwości (84 proc.), aż 83 proc. nie podjęłoby się pracy technika mimo szacunku dla tego zawodu.

Jak zdobyć nowoczesny zawód?

Nie bez powodu więc 3M jest jednym z pracodawców, który zawód z kategorii technicznych stara się pokazać wszystkim potencjalnym zainteresowanym jak najwcześniej.

- Docieranie do uczniów na etapie szkoły podstawowej, a następnie zapewnienie im praktycznego doświadczenia w technikum pozwala nam budować talenty, których będziemy potrzebować w bardzo bliskiej przyszłości. Jednocześnie umożliwiamy uczniom odkrywanie różnych ścieżek kariery - mówi Sean Mullan, globalny dyrektor techniczny ds. efektywności produkcyjnej, lider projektu Manufacturing & Academic Partnership (MAP) w 3M w Stanach Zjednoczonych.

Niedawno firma 3M wybrała Wrocław jako pierwszą lokalizację wdrożenia swojego programu poza USA. Manufacturing & Academic Partnership to wieloletni program współpracy 3M ze szkołami technicznymi. W USA wsparł już niemal 50 szkół i placówek edukacyjnych, dostarczając sprzęt, programy szkoleniowe, warsztaty i staże.

W porozumieniu z Departamentem Edukacji Urzędu Miejskiego Wrocławia i CKZ określono zakres szkoleń dla nauczycieli. Dzięki temu w pracowni w siedzibie CKZ uczniowie wszystkich szkół mogą odbywać profesjonalne zajęcia z automatyki i mechatroniki z wykorzystaniem sprzętu i na podstawie programu szkoleniowego, stworzonego przez międzynarodowych ekspertów 3M. Pracownię w Centrum Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu przez niespełna rok odwiedziło tysiąc młodych osób. 

Przyszły pracodawca wspomaga kształcenie

Anna Chołodecka, dyrektor Centrum Kształcenia Praktycznego we Wrocławiu, podkreśla, że firmy mają duże zapotrzebowanie na pracowników z wysokimi kwalifikacjami technicznymi, inwestując równolegle w nowoczesne technologie. - Jest duża różnica między tym, co potrafi większość absolwentów szkół technicznych i branżowych, a tym, jak zorganizowane są procesy w nowoczesnych zakładach produkcyjnych. Na przykład od ubiegłego roku na rynku funkcjonuje zawód technik robotyk, który musi umieć programować, uruchamiać, eksploatować i obsługiwać systemy robotyki. Większość umiejętności powinien uzyskać w realnym środowisku, czyli w przedsiębiorstwie prowadzącym produkcję zrobotyzowaną - mówi.

Takie środowisko uczniowie zaczynają poznawać w pracowni, na wyposażenie której 3M w ramach współpracy z ARAW i miastem w programie "Partnerstwo dla Rozwoju Przyszłości" przekazało grant w wysokości ponad pół miliona złotych. Zakupiony sprzęt wykorzystywany podczas zajęć pozwala symulować i programować różne procesy produkcyjne. - Każdy zestaw składa się z trzech modułów, które imitują podstawowe procesy produkcyjne, takie jak składowanie, transportowanie, sortowanie oraz przenoszenie detalu chwytakiem robota. Wszystko to musi być dokładnie zaprogramowane przez człowieka. Mamy tutaj do czynienia z połączeniem mechatroniki z rozwiązaniami Przemysłu 4.0 - wyjaśnia Mateusz Hady, lider projektu, dyrektor operacyjny utrzymania ruchu w 3M.

Dodatkowo uczniowie mają możliwość uczestnictwa w zajęciach i wizytach studyjnych w Centrum Innowacji oraz Centrum Szkoleniowym 3M we Wrocławiu. - Powinniśmy umożliwiać uczniom odkrywanie różnych ścieżek kariery. Jako firmy mamy też na to wpływ - dzieląc się wiedzą, otwierając swoje drzwi dla młodych ludzi, organizując zajęcia i wizyty studyjne, możemy zarażać pasją i odczarowywać zawody techniczne - mówi Dominika Kawala, dyrektorka największego centrum produkcyjnego 3M w Europie. - To, czy absolwenci szkół zawodowych i techników będą mieć ciekawą i rozwojową pracę, zależy nie tylko od pracodawców.

Według badania "State of Science Index" Polacy wyróżniają się pozytywnie na tle innych krajów pod względem otwartości na technologie, wyprzedzając np. Brytyjczyków i Amerykanów. Ponad połowa (59 proc.) badanych postrzega sztuczną inteligencję jako technologię, która ma wpływ na ich życie każdego dnia. Prawie jedna trzecia respondentów jest zdecydowanie za wprowadzeniem autonomicznych samochodów. Podróże w kosmos jedna piąta (21 proc.) akceptuje zdecydowanie, a ponad jedna trzecia (40 proc.) prawdopodobnie.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem