Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu, promowany przez Unię Europejską. Jak dalej rozwijać kolej w aglomeracji Wrocławia i na Dolnym Śląsku? Debata rozpocznie się 10 czerwca o godz. 18 w Barbarze.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Już od niedzieli 12 czerwca pasażerowie będą mogli skorzystać z pociągu Kolei Dolnośląskich z Wrocławia do Kobierzyc, Sobótki i Świdnicy. Na razie na wyremontowanej trasie będzie osiem kursów dziennie w każdą stronę, a od września ich liczba zwiększy się do jedenastu.

Trasa z Wrocławia do Sobótki i Świdnicy była nieczynna dla przewozów pasażerskich od 22 lat, a linią jeździły tylko pociągi towarowe. To druga w ostatnim czasie trasa, po linii z Wrocławia-Sołtysowic do Jelcza-Miłoszyc.

Niestety, na obszarze Wrocławia pasażerowie nie skorzystają ze wspólnego biletu na MPK i Koleje Dolnośląskie. Od lipca ubiegłego roku magistrat i KD nie porozumiały się w sprawie przywrócenia tej możliwości, oczywistej w każdym systemie kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Europie.

W ramach programu Kolej Plus przewidziano rewitalizację trasy prowadzącej do Dworca Świebodzkiego. W Polskich Liniach Kolejowych powstaje też studium wykonalności wrocławskiego węzła kolejowego.

Warto zatem rozmawiać o przyszłości kolei w aglomeracji wrocławskiej, zwłaszcza w kontekście 200 tys. samochodów, które dziennie wjeżdżają do Wrocławia.

Czytaj też: Radni Sutryka nadal przeciwko uchwale ws. wspólnego biletu na MPK i kolej. Ale magistrat zapewnia, że o nim rozmawia

Debata o kolei

Debata pod patronatem "Gazety Wyborczej" rozpocznie się 10 czerwca o godz. 18 we Wrocławiu w Barbarze przy ul. Świdnickiej 8B. Zapraszamy publiczność do interakcji.

Nad przyszłością kolei w regionie zastanowią się:

* Iwona Budych, prezes stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe

* Jakub Janas, aktywista Akcji Miasto

* dr Zbigniew Komar, Urząd Miejski Wrocławia

* Patryk Wild, radny Sejmiku Województwa Dolnośląskiego

* Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich

Debatę poprowadzi dziennikarz "Gazety Wyborczej" Mateusz Kokoszkiewicz.

Debata organizowana jest w ramach realizowanego przez Towarzystwo Benderowskie projektu "Klimat na Dolny Śląsk" finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Kolej, po latach degrengolady, która zaczęła się jeszcze za późnej komuny, szczęśliwie odbiła się od dna po naszym wejściu do UE. W kontekście połączeń wokół Wrocławia, nie zapominajmy o linii do Trzebnicy. Regularny ruch pasażerski wznowiono na niej w roku 2009, po 18 latach przerwy. Dla mnie to też "w ostatnim czasie" :-). Bardzo się cieszę, że na trasę przez Sobótkę do Świdnicy wracają pociągi. Docelowo tą linią mają kursować do Jedliny-Zdrój. Na pewno nie raz skorzystam. Na szczęście bezpartyjni pisowcy nie wykoleili KD, choć zaczęli typowo - od wymiany prezesa.
    A przy okazji: panie prezydencie (Wrocławia), dlaczego działa pan w tak, jakby sam nie lubił kolei?
    @lesny__dziadek
    Bo Sutryk nie lubi kolei i jej nie rozumie
    już oceniałe(a)ś
    5
    0
    @lesny__dziadek
    Kolej tak ale w mieście TYLKO pod ziemią albo na estakadach.
    już oceniałe(a)ś
    1
    1
    Może podyskutujemy także o transporcie szynowym w naszym pięknym mieście?
    Chciałbym osobiście poznać Kolegę od Wąsa. Warto rozmawiać z mądrymi ludźmi.
    już oceniałe(a)ś
    2
    0