Trwa plebiscyt "Szukamy Złotych Gwiazd". Zachęcamy czytelników do wybrania wspólnie z nami najlepszych inwestycji sfinansowanych przez Unię Europejską.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Chcemy wspólnie z naszymi czytelnikami wybrać najważniejsze inwestycje unijne dla Dolnego Śląska. Głosowanie potrwa od 25 lutego do 6 marca na poniższym formularzu.

Oto inwestycje, na które można zagłosować:

Trasy tramwajowe na Kozanów, Gaj, Nowy Dwór i Popowice

Fot. Maciej Świerczyński / Agencja Wyborcza.pl

Nowe trasy tramwajowe powstały i powstają na wrocławskich osiedlach, które do tej pory były pozbawione szybkiego dojazdu do centrum.

Siedmiokilometrowa trasa autobusowo-tramwajowa połączy plac Orląt Lwowskich z Nowym Dworem. Jednym z elementów jej budowy jest 160-metrowy wiadukt znajdujący się nad torami kolejowymi. Cała trasa tramwajowa na Nowy Dwór ma zostać wybudowana do 2023 r. MPK Wrocław dla linii jadącej na Nowy Dwór i drugiej na Popowice zamówiła 46 nowych tramwajów Moderus Gamma, które produkowane są w Poznaniu.

Zakup pociągów Kolei Dolnośląskich 

Koleje Dolnośląskie. Nowy pociąg hybrydowy pojedzie do Sobótki i Świdnicy
Koleje Dolnośląskie. Nowy pociąg hybrydowy pojedzie do Sobótki i Świdnicy  Fot. Tomasz Pietrzyk / Agencja Wyborcza.pl

Koleje Dolnośląskie kupiły nowy tabor dla całego regionu, w szczególności elektryczne pociągi z fabryki Newag.

Np. sześć hybrydowych pociągów Impuls kupią od firmy Newag Koleje Dolnośląskie. Nowe pociągi mają jeździć na trasie Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica, gdzie będą mogły wykorzystać swój dwusystemowy napęd. Pociągi z nowosądeckiego Newagu kosztowały w sumie niemal 170 milionów złotych. Dotacja na ich zakup została pozyskana przez Koleje Dolnośląskie w 2018 r.

Remont linii kolejowej z Wrocławia do Jelcza 

Pierwszy przejazd pociągiem wyremontowaną trasą z Wrocławia do Jelcza-Laskowic
Pierwszy przejazd pociągiem wyremontowaną trasą z Wrocławia do Jelcza-Laskowic  Fot. Fot . Krzysztof Ćwik / Agencja Wyborcza.pl

Trasa kolejowa to najdłuższa reaktywowana do tej pory nieczynna linia kolejowa na Dolnym Śląsku. Po ponad 20 latach przerwy w niedzielę, 12 grudnia 2021 r. pociągi znów zaczęły jeździć po trasie z wrocławskich Sołysowic przez Wojnów i Nadolice do Jelcza Miłoszyc. 

Inwestycja za ponad 96 mln zł była współfinansowana ze środków unijnych w ramach regionalnego programu operacyjnego dla województwa dolnośląskiego. Pociągi na szlaku rozwiną prędkość do 100 kilometrów na godzinę.

Czytaj też: Kolej aglomeracyjna we Wrocławiu. Po 20 latach pociągi wrócą na zamkniętą od lat trasę przez Wojnów do Jelcza

Remont Pałacu Królewskiego na Muzeum Miejskie we Wrocławiu

Na Noc Muzeów Beata Maciejewska poleca Pałac Królewski
Na Noc Muzeów Beata Maciejewska poleca Pałac Królewski  TOMASZ PIETRZYK

W zabytkowym wrocławskim pałacu stworzono wystawę stałą, zrekonstruowano komnaty królewskie oraz barokowy ogród.

Stworzenie Muzeum Teatru 

Muzeum Teatru we Wrocławiu
Muzeum Teatru we Wrocławiu  Tomasz Gąsior

Skrzydło pałacu przy pl. Wolności we Wrocławiu zostało przekształcone pod muzeum, które prezentuje historię wrocławskich teatrów.

Nowe muzeum opowiada nie tylko o pantomimie, ale o całym wrocławskim życiu teatralnym poprzez wystawy stałe i czasowe, rozbudowany i oryginalny program edukacyjny łączący zajęcia teoretyczne z praktycznymi, spotkania, pokazy i warsztaty.

Swoją pracownię w Muzeum Teatru ma Stefan Arczyński, nestor polskiej fotografii, który poświęcił wiele swoich prac teatrowi pantomimy. W jednej z sal prezentowane są jego zdjęcia.

Czytaj też:  Muzeum Teatru, czyli wielkich wrocławskich postaci [MACIEJEWSKA]

Autostradowa Obwodnica Wrocławia 

Most Rędziński na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia
Most Rędziński na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia  Fot. Mieczysław Michalak / Agencja Wyborcza.pl

Droga o długości 35,41 km (w tym 21,97 km na parametrach autostrady) łącząca autostradę A4 z S8 w kierunku Warszawy. Jej budowa rozpoczęła się w 2008 r., a zakończyła w 2011 r. Kosztowała 3,9 mld zł i była najdroższym pojedynczym projektem finansowanym z Unii Europejskiej w historii Dolnego Śląska.

Najbardziej spektakularnym obiektem na jej trasie jest most Rędziński, położony na zachodzie Wrocławia. Sam most pochłonął 577 mln zł. Most Rędziński ma powierzchnię 70 tys. m kw., co czyni go największym mostem żelbetowym na świecie.

Drogi rowerowe w okolicach Milicza, Prusic i Żmigrodu

Trasy rowerowe finansowane z funduszy UE połączyć mają Wrocław ze Żmigrodem i Miliczem
Trasy rowerowe finansowane z funduszy UE połączyć mają Wrocław ze Żmigrodem i Miliczem  Fot. Mat. gminy Prusice

Śladami dawnej kolei wąskotorowej powstaje szlak rowerowy, który łączy Wrocław, Trzebnicę i okolicę Stawów Milickich.

W przyszłości na całym Dolnym Śląsku ma powstać Cyklostrada Rowerowa, łącząca różne miasta regionu.

Czytaj też: Rowerem z Wrocławia przez wzgórza do krainy stawów

Odbudowa starej rzeźni w Miliczu 

Stara Rzeźnia w Miliczu
Stara Rzeźnia w Miliczu  UM Milicz

Dawna rzeźnia w okolicach rynku stała się miejscem spotkań i punktem informacji turystycznej.

Projekt swoim zakresem objął nie tylko obiekt Starej Rzeźni, ale również remont ulicy Szewskiej, remont podwórza przylegającego bezpośrednio do obiektu oraz remont budynku wspólnoty mieszkaniowej Rynek 17.

Centrum Wiedzy w Bolesławcu

Centrum Wiedzy
Centrum Wiedzy  UM Bolesławiec

Dawny Dom Handlowy Mieszko przy ul. Głowackiego został przebudowany na nowoczesne Centrum Wiedzy, łączące klasyczną bibliotekę z interaktywnymi formami nauki i zabawy oraz miejscem spotkań dla mieszkańców.

Remont Kościoła Pokoju w Świdnicy 

Kościół Pokoju w Świdnicy
Kościół Pokoju w Świdnicy  Archiwum Kościoła Pokoju

Kościół Pokoju w Świdnicy, największy drewniany barokowy kościół w Europie, to jeden z dolnośląskich skarbów, wpisanych na listę dziedzictwa kulturowego UNESCO. Jego budowa była efektem wstawiennictwa szwedzkiego, protestanckiego króla, który podczas prac nad Pokojem Westfalskim upomniał się o swoich śląskich braci w wierze.

Remont kosztował 19,8 mln zł, z czego z Unii Europejskiej parafia ewangelicko-augsburska pozyskała 16,8 mln zł.

 Prace konserwatorskie przeprowadzono m.in. w obrębie Hali Polnej wraz z przylegającymi lożami, w obrębie Hali Zmarłych i Hali Pamięci wraz z zakonserwowaniem i osadzeniem tablic komemoratywnych.

Stara Kopalnia w Wałbrzychu

Stara Kopalnia
Stara Kopalnia  mat. pras.

Stara Kopalnia w Wałbrzychu to największa atrakcja turystyki poprzemysłowej w Polsce, mieszcząca się na terenie dawnej Kopalni Węgla Kamiennego "Julia". Otwarta została 9 listopada 2014 r. po rozbudowaniu Muzeum Przemysłu i Techniki działającego w tym miejscu od 1999 r.

To największy zachowany zespół górniczych budowli nadziemnych w tej części Europy ulokowany na 4 hektarach powierzchni. Obecnie po 2,5-kilometrowym szlaku kopalnianych budowli i zakamarków turystów oprowadzają byli górnicy oraz muzealnicy.

Termy Cieplickie w Jeleniej Górze 

Hala basenowa Term Cieplickich
Hala basenowa Term Cieplickich  Fot. Mieczysław Michalak / Agencja Wyborcza.pl

Termy Cieplickie, czyli Dolnośląskie Centrum Rekreacji Wodnej w Jeleniej Górze, kosztowały ponad 65 mln zł. Inwestorem jest jeleniogórski magistrat, Unia Europejska dołożyła się w kwocie 14,5 mln zł.

Inwestycja powstała w dawnej fabryce maszyn papierniczych. Na zewnątrz wybudowano trzy zjeżdżalnie i dwa baseny (sezonowy na ciepłe miesiące i całoroczny). W środku można korzystać z czterech niecek. Temperatura wody wynosi 28 stopni.

Czytaj też:  Basen z widokiem na Karkonosze. Zobacz Termy Cieplickie

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Czytaj teraz
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem