Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Najpierw 40 km na godz., potem dwa razy po 160 km na godz. - z taką prędkością pociąg Elf 2 Pesy Bydgoszcz był we wtorek 30 listopada testowany na torze doświadczalnym w Żmigrodzie. Zostanie tam przez miesiąc i nadal będzie wnikliwie sprawdzany.

Nowy pociąg Elf 2. Gdzie będzie kursował  

Kiedy w barwach Kolei Dolnośląskich wyjedzie z pasażerami na tory?

- We wrześniu przyszłego roku pojawi się na trasach aglomeracyjnych, m.in. na linii Wrocław - Sołtysowice, przez Dobrzykowice, Jelcz Miłoszyce do Jelcza Laskowic, a także na trasie Wrocław - Oleśnica - wylicza wiceprezes Kolei Dolnośląskich Wojciech Zdanowski. Dodaje, że skład testowany w Żmigrodzie jest pierwszym z pięciu zamówionych przez spółkę, a będzie ich więcej. Koleje Dolnośląskie zamówiły jeszcze osiem dodatkowych Elfów 2 i myślą o kolejnych.

Nowe pociągi Kolei Dolnośląskich. Ile kosztowały

Przewoźnik chce skorzystać z prawa opcji i do tych 13 składów dokupić następnych 12.

Bartłomiej Rodak, rzecznik KD: - Jeżeli to się uda, będziemy mieć największą flotę Elfów 2 w kraju. Jesteśmy związani z Pesą kontraktem do 30 marca przyszłego roku i są realne szanse, że uda się te zakupy zrealizować do końca.

Jaki jest koszt tej inwestycji? Przy cenie 29 mln zł za jednego Elfa 2 spółka na wszystkie 25 wydałaby 725 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana z Unii Europejskiej na poziomie 85 proc. Przedstawiciele KD tłumaczą, że to są dobrze wydane pieniądze, bo pociągi będą potrzebne nie tylko aglomeracji wrocławskiej, ale też w wałbrzyskiej, jeleniogórsko- sudeckiej i dla Zagłębia Miedziowego.

Elf 2 pomieści wielu pasażerów

Elfy 2 należą do najnowszej generacji elektrycznych zespołów trakcyjnych zaprojektowanych przez PESA Bydgoszcz. Będą pięcioczłonowe, z ośmioma parami drzwi po każdej stronie pojazdu i bardzo długie, 90- metrowe.

Zdanowski: - Patrząc na zainteresowanie pasażerów podróżami koleją, doszliśmy do wniosku, że właśnie tak duże i pojemne są najbardziej potrzebne.

Najnowszy nabytek KD ma 235 stałych miejsc siedzących i 15 składanych.

- Pomieści małą szkołę podstawową, czyli 500 osób - mówi Maciej Walczak, kierownik kontraktu Pesy Bydgoszcz, który jest odpowiedzialny za dostawę i realizację Elfów 2 dla KD. Dodaje, że skład jest wyposażony we wszystkie możliwe systemy bezpieczeństwa, jest przestronny, ma dwie kabiny WC, klimatyzację, Wi-Fi, ładowarki USB, dwa miejsca dla wózków osób niepełnosprawnych, osiem miejsc dla rowerów  i monitoring.

W pociągach zostaną zamontowane również defibrylatory AED.

Elfy 2 dopiero w przyszłym roku zaczną obsługiwać pasażerów na linii Wrocław - Sołtysowice, przez Dobrzykowice, Jelcz Miłoszyce do Jelcza Laskowic, a od 12 grudnia wozić ich będą pociągi hybrydowe. Zgodę na to wyraziło Centrum Unijnych Projektów Transportowych, ale zanim tak się stało, Tymoteusz Myrda z zarządu województwa poinformował samorządowców, że na obsługę tej trasy trzeba będzie czekać do września 2022 r., bo nie ma czym wozić ludzi.

Pesa właśnie we wrześniu ma dostarczyć Elfa 2 dla Kolei Dolnośląskich. Do tego czasu składy musi przetestować i otrzymać wszystkie wymagane pozwolenia.

Udało się z hybrydami, będą się one również zatrzymywać na przystankach Szczepin oraz Iwiny.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.