Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Nagrody Kulturalne WARTO „Gazety Wyborczej Wrocław" otrzymują co roku młodzi twórcy, autorzy najciekawszych artystycznych zdarzeń minionego roku.

Nagrodę pieniężną w wysokości 10 tys. zł i statuetkę autorstwa Mariusza Chrząstka przyznają składy jurorskie, do których zaprosiliśmy uznanych artystów, krytyków i recenzentów, naukowców oraz dziennikarzy.

Nominowani w kategorii sztuki wizualne:

Jagoda Dobecka

Jagoda DobeckaJagoda Dobecka fot. Archiwum

Malarka, rzeźbiarka, autorka prac wideo. W 2020 roku była finalistką 13. Konkursu Gepperta – jednego z najważniejszych konkursów dla młodych malarzy w Polsce. Otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Miasta Wrocławia. Uczestniczyła wystawach takich jak m.in. Biennale Matter of Art w Pradze, Our Bomb Is A Flower, IP Studio we Wrocławiu, Cracow Gallery Weekend, Gilead, Stary Klasztor we Wrocławiu.

Jest członkinią i współzałożycielką grupy Wykwitex. Wystawiała swoje prace w Polsce, Niemczech, Czechach, Bułgarii i na Litwie. Pracuje i mieszka we Wrocławiu.

Jej głównym medium jest malarstwo. W swojej twórczości bada problematykę samorozwoju, szczególnie w odniesieniu do trendów internetowych oraz zmian społecznych i kulturowych. Inspirują ją tematy skupione wokół katastrofy klimatycznej, tożsamości czy systemowej dyskryminacji.

Jakub Jakubowicz

Jakub JakubowiczJakub Jakubowicz fot. Archiwum

Rzeźbiarz, artysta intermedialny

W roku 2020 był szczególnie aktywny. Został wybrany do projektów Nagi Nerw. Studio Mistrzyni: Rajkowska (BWA Wrocław) oraz OP_Young (OP ENHEIM). Uczestniczył w 9. Triennale Młodych w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Uzyskał stypendium Ministra Kultury oraz Prezydenta Wrocławia.

W swoich pracach opowiada o pamięci miejsc. Udowadnia, że do historii można odnieść się interesującym współczesnym językiem wizualnym, z konceptualnym zacięciem, jednocześnie jednak z dużym ładunkiem emocjonalnym.

Pochodzi z Podkarpacia i głównym obszarem swojego zainteresowania w ostatnich latach uczynił historię połemkowskiej wsi Wólka. Ostatnio rozszerzył zakres swoich badań o Truskawiec - uzdrowiskową miejscowość w Ukrainie, do której przesiedlono Łemków z Wólki. To niezwykle cenne prace, nie tylko z uwagi na podjęcie tematu prawie nieistniejącego we współczesnej polskiej sztuce.

Iwona Ogrodzka

Iwona OgrodzkaIwona Ogrodzka fot. Archiwum

Tworzy obrazy i filmy video, działa jako artystka indywidualna, ale istotną częścią jej aktywności jest współpraca w ramach grup artystycznych. Współtworzyła grupę „Wykwitex", od kilku lat współtworzy „Why Quit", a od 2020 działa w nieformalnej grupie „Bezgraniczna Pomoc".

Łączy aktywność artystyczną ze społeczną wrażliwością. Od wielu lat pozostaje jedną z najciekawszych i najbardziej konsekwentnych artystek młodego pokolenia. W kolejnych projektach stawiała ważne pytania dotyczące problemów współczesnego świata, takich jak lęk, konformizm, rozpad, wyzysk czy katastrofa klimatyczna.

W 2020 r. podjęła temat samobójstwa Clary Immerwahr i jej wnuczki Claire Haber, których śmierć interpretowana jest jako radykalny akt sprzeciwu wobec zbrodniczych działań wojennych. Na podstawie badań, Ogrodzka stworzyła video i cykl prac „Clara".

Otwarta Papiernia

Otwarta PapierniaOtwarta Papiernia fot. Archiwum

Postindustrialna przestrzeń odkryta na nowo, mieszcząca się w dawnych Karkonoskich Zakładach Papierniczych przy ul. Kilińskiego 11 w Jeleniej Górze. Jako jedyne nieinstytucjonalne miejsce w tym mieście, założone przez Macieja Pierzchałę, artystę i animatora kultury, stało się autonomicznym centrum kulturalnym.

To miejsce współdziałania, dialogu, inkubator pomysłów, niezależna pracownia oraz przestrzeń ekspozycyjna, w której regularnie odbywają się wystawy, koncerty, spektakle i warsztaty. Otwarta Papiernia realizuje działania, które dotyczą styku współczesnej praktyki wizualnej oraz nowych idei społecznych, politycznych i duchowych.

Została nagrodzona Srebrnym Kluczykiem w kategorii wydarzenia kulturalne w sezonie 2019/2020, w Plebiscycie Nowiny Jeleniogórskie.

Ala Savashevich

Ala SavashevichAla Savashevich fot. Archiwum

Pochodząca z Białorusi absolwentka wrocławskiej ASP. Pracuje i mieszka we Wrocławiu. W swojej praktyce artystycznej często odwołuje się do przeszłości i historii jej rodzinnego kraju, poprzez symbolikę zbiorowych i osobistych opowieści. Wykorzystuje zarówno monumentalne formy, jak i wideo czy działania performatywne, nierzadko badając przy tym granice własnego ciała. W swoich pracach używa prostych środków wyrazu, ale porusza kwestie trudne: skupia się na tematach związanych z presją społeczną, z mechanizmami kontroli i opresyjnością systemów. Jej twórczość kieruje uwagę na jednostki marginalizowane.

W 2020 roku artystka uczestniczyła w wielu wystawach w Polsce i za granicą. Została wybrana do projektu Nagi Nerw. Studio Mistrzyni Joanny Rajkowskiej (BWA Wrocław), była laureatką międzynarodowych rezydencji Digitalresidency organizowanych przez wrocławski OP ENHEIM.

Viktoriia Tofan

Viktoriia TofanViktoriia Tofan fot. Archiwum

Urodzona na Ukrainie artystka wizualna, animatorka, koordynatorka wydarzeń artystycznych. Absolwentka ASP we Wrocławiu.

W swej twórczości sięga m.in. po malarstwo abstrakcyjne oraz techniki hafciarskie. Zarówno w praktyce artystycznej, jak i animacyjnej zajmuje się poszukiwaniem języka, który byłby odpowiedzią na poczucie obcości, jakiego doświadcza jako ekspatka i które zbliżyło ją do społeczności osób Głuchych, dla których polski język foniczny często nie jest pierwszym ani najbardziej naturalnym sposobem komunikacji.

Zainteresowanie kulturą osób Głuchych i językiem migowym doprowadziło ją do stworzenia dostępnościowych projektów artystycznych Doznanie ciszy oraz Doznanie zmysłów, a także scenariuszy oprowadzań po wystawach BWA Wrocław. Prowadzi zajęcia z malarstwa i rysunku dla dzieci w Pracowni Otwartej na Nadodrzu.

Wyróżnienie specjalne: Sympozjum Wrocław 70/20

Sympozjum Wrocław 70/20Sympozjum Wrocław 70/20 archiwum

Ubiegłoroczne 50-lecie obrosłego legendą Sympozjum Plastycznego Wrocław ‘70 stało się inspiracją do bezprecedensowej inicjatywy sieciującej wrocławskie środowisko artystyczne: stworzenia oddolnej grupy roboczej, która połączyła kuratorów i krytyczki, artystki i edukatorów, akademików i animatorki, aktywistki i menedżerów kultury na różne sposoby związanych z życiem artystycznym Wrocławia. Wspólnie wypracowali oni całoroczny program obchodów celebrujący i reinterpretujący dziedzictwo Sympozjum.

W prace grupy roboczej zaangażowało się niemal sto osób: przedstawicielki i przedstawiciele muzeów, galerii i instytucji kultury o długoletniej tradycji, ale też młodych organizacji pozarządowych czy niezależnych kolektywów artystycznych. Proces nie miał jednego lidera, prowadzony był demokratycznie i warsztatowo – każdy jego uczestnik czy uczestniczka miał szansę wnieść do dyskusji swoje własne spojrzenie na artystyczne spotkanie z początku lat 70. W wyniku prac powstało niemal 40 projektów przyglądających się ze współczesnej perspektywy spuściźnie Sympozjum Wrocław 70/20.

Jury kategorii sztuki wizualne w składzie: Karolina Freino, Karolina Jaklewicz, Piotr Lisowski, Joanna Stembalska i Kuba Żary.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.