Nie ma innej drogi poprawy sytuacji transportowej niż rozbudowa sieci tramwajowej - mówi Sebastian Lorenc, wiceprezydent Wrocławia. Dziś jest ostatni dzień głosowania w plebiscycie Supermiasta i Superregiony 2040.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Do 3 maja można głosować na jedną z 12 propozycji wrocławskich wyzwań do 2040 r. Wyniki poznamy 7 maja.

Zapytani przez nas radni miejscy stawiali na poprawę transportu publicznego przez budowę kolei aglomeracyjnej i rozbudowę sieci tramwajowej, Agnieszka Imiela-Sikora z Rady Osiedla Przedmieście Oławskie – na rowery, Joanna Klima ze Szczepina – na Stare Miasto bez aut, dyrektor Bartłomiej Świerczewski z urzędu miasta – na aktywizację obywateli, a lider ekologów Krzysztof Smolnicki – na zieloną sieć alei wzdłuż głównych ulic miasta.

Sebastian Lorenc, wiceprezydent Wrocławia

Głos na: Tramwaje na wszystkie duże osiedla - Trasy tramwajowe na Psie Pole, Muchobór Wielki, Maślice, Ołtaszyn, Stabłowice i Jagodno

Budowa linii tramwajowych jest dzisiaj pilnym zadaniem w kontekście najbliższych 20 lat. Trzeba poprawić wydolność komunikacyjną miasta. Teraz mamy COVID-19 i ograniczenia w poruszaniu się, ale za chwilę to się zmieni i ruch wróci do starych poziomów. Po raz kolejny zaczną się problemy.

Komunikacja miejska nie ma alternatywy w sprawnym poruszaniu się po mieście. Dlatego rozszerzenie sieci na duże osiedla w mieście, które rozbudowały się w nieco odsuniętych od centrum przestrzeniach, jest dobrym pomysłem. Tam zamieszkuje sporo osób, które generują duży ruch w obrębie osiedla, jak i pomiędzy osiedlem i centrum czy miejscem pracy.

Sprawna, wydolna, często i punktualnie kursująca komunikacja zbiorowa odpowiedniej jakości spowoduje, że chętniej przesiądą się do tramwajów i autobusów, a całe miasto na tym zyska.

Dodam, że wyzwaniem jest smog. Ciężko pracujemy nad tym, żeby zlikwidować wszystkie piece i źródła niskiej emisji. Niestety, mamy stary zasób, który nie odpowiada dzisiejszym warunkom technicznym. W momencie gdy go budowano, nikt nie myślał o potrzebie zastąpienia tradycyjnych pieców innymi źródłami energii. Dlatego jest to trudne technicznie oraz droższe.

Ale patrząc na kwestię zdrowia najmłodszych wrocławian, bo to oni najbardziej cierpią na zanieczyszczonym powietrzu, jest to absolutnie priorytetowe. To jednak wyzwanie do roku 2025.

Głosowanie - Wrocław

Głosowanie - Dolny Śląsk

Głosowanie - Wałbrzych

Głosowanie - Świdnica

Supermiasta
CZYTAJ WIĘCEJ
icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Doskonałe perspektywy. Przez najbliższe 20 albo 30 lat będą w pocie czoła układać tory tramwajowe, rozpieprzając przy okazji pół miasta. Developerzy zabudują wszystkie wolne działki, dopychając ruch w każdej części miasta. Ulice nadal będą zwężane i zamykane. Czyli jak w banku mamy korki do końca świata.
    Brawo Sutryk. Brawo Kokoszkiewicz.
    @dr_Kaftan
    Nie ma nic lepszego niż zepsuty tramwaj stojący w korku. Poczekamy spokojnie na autobus zastępczy. Ominie korki na śmigłach.
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    Krótko i treściwie.
    Jak wspominał sam Prezydent Kwaśniewski w drugiej połowie lat 80-tych na posiedzeniach biura politycznego KC PZPR wielu długich stażem towarzyszy zgłaszało genialne pomysły na reformę gospodarczą - jeszcze więcej socjalizmu i centralnego planowania.
    Na szczęście Jaruzelski i Rakowski postawili na Wilczka. No i zaczęła się prawdziwa reforma.
    A teraz oficjalnie jesteśmy 30 lat mądrzejsi. No właśnie tylko niestety "oficjalnie".
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    Oj, coś mi się wydaje, że sieć tramwajowa wygra to głosowanie :)
    Wczoraj znany gej o tym pisał, a teraz wiceprezydent.
    Coś jest na rzeczy :)
    @a_gdybym_zgolil_ten_was
    Przecież to wiadomo od początku. Skoro Kokoszkiewicz wyssał z palca "240 tysięcy samochodów dziennie wlewających się do Wrocławia" to i cała ta ankieta jest zapewne wielką ustawką.
    już oceniałe(a)ś
    1
    1
    Szanowni Panowie,
    Gdzie spotkają się te wszystkie planowane linie? Na Kazimierza? Grodzkiej? Czy na skrzyżowaniu Świdnickiej i Świerczewskiego (ob. Piłsudskiego) tzw. Arkady-Rozpie...

    Serdeczne pozdrowienia z Karłowic
    PS Czy Szanowny Pan Redaktor mógłby, z łaski swojej, w końcu udzielić odpowiedzi na dwa pytania:
    1. Gdzie pojawia się liczba "240 tys aut wlewa się codziennie do Wrocławia"?
    2. Jak Kuba policzył udział elektrowni Turów w produkcji energii elektrycznej w Polsce?
    @grrrrrrrrr
    Niestety. Post Kolegi idzie do kasacji. Jak zwykle.
    Lobby tramwajowe to najbardziej wpływowe lobby w tym mieście.
    Po co zawracać Wisłę kijem? Szkoda czasu i przede wszystkim szkoda nerwów. A brak pieniędzy i tak zapewnie rozwiąże problem.
    już oceniałe(a)ś
    3
    1
    Ja już mam dośc tej tępej propagandy. Tramwaje budowane po wrocławsku, to same problemy, hałas i korki. Jedyny sens mają linie BEZKOLIZYJNE. W centrum pod ziemią, poza na wiaduktach, dopiero na peryferiach puszczone po ziemi. Wrocław ma chyba najbardziej zaniedbaną i niedoinwestowaną sieć drogową. Dzielnice nie mają bezpośrednich połączeń. Żeby przyjechac z Grabiszyńskiej na Szczepin, jak 150 lat temu musimy objechać Świebodzki. Wyborcza ma tylko jedno rozwiązanie - zwężać.
    @qwerfvcxzasd2
    nie wygrasz z tym bełkotem ideologicznym.... Kokoszkiewicza rozmawia tylko z tymi, którzy popierają jego poglądy, Frelich to akceptuje, polemiki nie ma żadnej. To jest groteskowa forma propagandy i indoktrynacji.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    Don't forget Racławicka!! Buduje się tam ponad 1000 mieszkań i potrzeba przedłużyć wcale nie tak bardzo tramwaj z Gajowickiej/Hallera chociaż do mostu na Ślęzie.
    Z Krzyków/Grabiszynka nie ma żadnej bezpośredniej linii (bez jechania naokoło miasta jak A, a i tak do tego przystanku niektózy mają prawi 1000m do przejścia przez chaszcze nad Ślęzą) w okolice Rynku/placu Dominikańskiego/Grunwaldzkiego!
    @zajac-1234
    Więcej niż tysiąc.
    Całe ogródki działkowe na północ od Racławickiej idą pod mieszkaniówkę i cała południowa strona Racławickiej tj. dawny kompleks sportowy również.
    Z grubego palucha ze 2,5-3 tysiące aut.
    Tu nie wystarczy gadanie o tramwajach. Tu potrzebna jest wizja.
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    @kretek__bladzi
    Już Niemcy planowali Racławicką, jako szeroką przelotową aleję. PRL przebudował wiadukt na cztery pasy. Obecne władze zrobiły z niej jeden pas. To jest recepta na paraliż.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @zajac-1234
    Od chaszczy nad Ślęzą się odwal. To ostatnie fajne i dzikie miejsce w dzielnicy. Wszystko chcesz wybetonować?
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    Zmanipulowany belkot
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    Walka ze smogiem to po pierwsze! W naszym kraju jest sporo czarnych punktów na mapie smogowej niezależnie od pory roku. Jeśli chodzi o sposób ogrzewania sami możemy zrobić naprawdę wiele chociażby korzystając z dofinansowań jakie oferuje program CzystePowietrze.eu
    Moi rodzice kupili z dofinansowniem ekologiczny kocioł polskiego producenta Mini MATIC - idealna maszyna dla osób starszych. Jakby każdy mógł taki krok wykonać - przestalibyśmy rozmawiać o smogu w ogóle :)
    już oceniałe(a)ś
    1
    0