Supermiasta i Superregiony 2040. - Aktywizacja obywateli na osiedlach powoduje, że ludzie mają wiedzę i mogą działać także w skali miejskiej i globalnej - mówi Bartłomiej Świerczewski, dyrektor departamentu spraw społecznych UM.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Zapytani przez nas radni miejscy stawiali na poprawę transportu publicznego przez budowę kolei aglomeracyjnej i rozbudowę sieci tramwajowej, Agnieszka Imiela-Sikora z rady osiedla Przedmieście Oławskie na rowery, a lider ekologów Krzysztof Smolnicki - na zieloną sieć alei wzdłuż głównych ulic miasta.

Bartłomiej Świerczewski, dyrektor departamentu spraw społecznych urzędu miejskiego

Stawiam na aktywizację mieszkańców. To z aktywizacji obywateli na poziomie lokalnym często wynika wiele pozytywnych i pożytecznych inicjatyw miejskich i globalnych. Każdy, kto ma doświadczenie w działaniu z lokalną wspólnotą, zyskuje wiedzę, którą może spożytkować też na innych polach.

Budowa centrów aktywności lokalnej jest ważna, ale nie zawsze w znaczeniu dosłownym - inwestycyjnym. Chciałbym, żeby na każdym osiedlu była grupa osób, które chce działać. Wtedy taka grupa na pewno przestrzeń znajdzie. Pandemia pokazała, że najlepiej, jeśli tych miejsc na osiedlu jest więcej: szkoła, lokal rady osiedla czy nawet parafia.

Nie zawsze musi to być centrum aktywności lokalnej. Potrzeby są bowiem różne: czasem potrzebujemy miejsca na spektakl, czasem na spotkanie, a innym razem można coś zorganizować pod chmurką. Są jednak takie osiedla, gdzie tych przestrzeni będzie brakowało. I to jest zadanie dla nas - dla urzędników. Ale wciąż najważniejsi są ludzie i ich aktywność. Dlatego chcemy ich wspierać i zachęcać wszelkie organizacje do aktywizacji społeczności lokalnej.

Innym moim wyborem spośród wyzwań w plebiscycie są również zielone tętnice Wrocławia. To bardzo ważny symbol wyzwań klimatycznych, przed którymi stoi również Wrocław.

O plebiscycie słuchaj też o godz. 6 w sobotę i niedzielę na antenie radia Złote Przeboje we Wrocławiu i Wałbrzychu oraz w sobotę i niedzielę o godz. 22 na antenie Radia Pogoda we Wrocławiu.

Głosowanie - Wrocław

Głosowanie - Dolny Śląsk

Głosowanie - Wałbrzych

Głosowanie - Świdnica

Supermiasta
CZYTAJ WIĘCEJ
icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Odpowiedzcie, Kokoszkiewicz, pytamy. Płacimy abonament, dzięki czemu ma Pan pracę. Pytamy więc: "Szanowny Panie Redaktorze, to co z tymi "240 tys. aut wlewającymi się do Wrocławia"
    już oceniałe(a)ś
    2
    1
    Szanowny Panie Dyrektorze,
    Czyżby Urząd Mieski nie miał pomysłu na "metropolię" (nie wspominając o "aglomeracji"), więc promuje "aktywizm" i "osiedlizm". Wybraliśmy Prezydenta niech, działa ( do diaska!). Miasto ma być zarządzane jako całość - za to płacimy podatki. Jak ktoś chce mieszkać "osiedlowo" to powinien przeprowadzić się do miasteczka lub na wieś.

    ten cytat najlepiej oddaje indolencję naszej "wadzy":

    "Niedaleko pętli tramwajowej będzie też przystanek remontowanej właśnie trasy kolejowej nr 292 z Wrocławia-Sołtysowic do Jelcza, na której pod koniec roku wrócą pociągi. Niestety, przez brak koordynacji między inwestycjami będzie trzeba przejść kilkaset metrów."
    Mateusz Kokoszkiewicz, "Osiem firm chce zaprojektować nową linię tramwajową na Swojczyce", Gazeta Wyborcza, 27.04.2021

    Serdecznie pozdrawiam z Karłowic
    Wrocławianin w trzecim pokoleniu

    PS Szanowny Panie Redaktorze, to co z tymi "240 tys. aut wlewającymi się do Wrocławia"
    już oceniałe(a)ś
    2
    1