Plebiscyt Supermiasta i Superregiony 2040. Sławomir Czerwiński uważa, że dla Maślic i innych zachodnich osiedli największym wyzwaniem jest budowa tras tramwajowych, powiązanych z koleją aglomeracyjną.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Do 3 maja można głosować na jedną z 12 propozycji wrocławskich wyzwań do 2040 r.

Zapytani przez nas radni miejscy stawiali na poprawę transportu publicznego przez budowę kolei aglomeracyjnej i rozbudowę sieci tramwajowej, Agnieszka Imiela-Sikora z rady osiedla Przedmieście Oławskie na rowery, a lider ekologów Krzysztof Smolnicki - na zieloną sieć alei wzdłuż głównych ulic miasta.

Sławomir Czerwiński, geograf z Zakładu Zagospodarowania Przestrzennego UWr i przewodniczący zarządu osiedla Maślice, wiceprezes Wrocławskiego Forum Osiedlowego

Wybieram tramwaje i kolej aglomeracyjną, bo trzeba postawić na transport publiczny. Tam, gdzie rozbudowują się osiedla, konieczne są nowe trasy tramwajowe.

Wrocław ma bogatą siatkę tras kolejowych i sporo przystanków. Od 2007 r. tworzona jest kolej aglomeracyjna, ale jest więcej debat niż realizacji. Liczba pasażerów i tak rośnie, ale warto iść dalej w kierunku wzmocnienia całej aglomeracji. 240 tys. samochodów codziennie wjeżdżających do Wrocławia, nie bierze się znikąd, ale z gmin sąsiednich, warto zatem dać tu alternatywę w szybkim dojeździe.

Maślice czekają i na trasę tramwajową, i na kolej aglomeracyjną, w tym na nowy przystanek z pętlę kolejową. Ale na kolej miejską czeka cały zachód Wrocławia, np. linia na Leśnicę. Były plany w tym roku, by zagęścić kursy, ale pandemia to zahamowała. Ale mam nadzieję, że za 20 lat nie będziemy wracać do rozmów.

W sytuacji gdy autobusy powinny zostać skierowane na połączenia południkowe i okólne, łączące ze sobą osiedla poza centrum oraz dowożące do stacji przesiadkowych, kolejowych czy tramwajowych. To są założenia planu transportowego z 2016 r.

Za 20 lat już nie powinniśmy o tym wszystkim rozmawiać, ale system transportu w mieście i aglomeracji po prostu musi dobrze funkcjonować.

Głosowanie - Wrocław

Głosowanie - Dolny Śląsk

Głosowanie - Wałbrzych

Głosowanie - Świdnica

Supermiasta
CZYTAJ WIĘCEJ
icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    "autobusy powinny zostać skierowane na połączenia południkowe i okólne, łączące ze sobą osiedla poza centrum oraz dowożące do stacji przesiadkowych, kolejowych czy tramwajowych. To są założenia planu transportowego z 2016 r."
    I co mamy 2021r. 5 lat minelo i co?
    I NIC!
    Dalej brakuje planu i wykonawstwa. Caly czas realizuja staro-niemiecki koncept ruchu gwiezdzistego co już od wojny wiadome bylo, ze jest zle.

    Gdzie te obwodnice?
    Gdzie te torowiska kolejowe?
    Gdzie te ustalenia z PKP?
    Dyrnych wiaduktow poszerzyc miasto przy wspolpracy z pkp nie potrafi. Bo oni placic za to nie beda...To są pieniadze podatnikow nie 'ich' i jesli ludzie potrzebują przepustowości pod danym wiaduktem to rzadzacy maja stanac na uszach by to zalatwic. Za to biora pieniadze a nie za 'sie nie da'.

    Miasto sie rozrasta w szerz i wzdluz a miasto chce oferowac tylko rower i zapchany autobus?! Z wizja tramwaju przyszłości(tez zapchanego).
    @Gregio8
    Spokojnie. Już 30 lat temu niejaki Franc Mauer przytomnie zauważył że w nowej wolnej Polsce ... będzie tak samo albo lepiej. Potem niejaki Jerzy Urban dopisał że ... będzie tak samo tylko śmieszniej.
    No cóż wykrakali w złą godzinę.
    już oceniałe(a)ś
    5
    0
    To Wrocław należy do supermiast? Macie narąbane w głowach. W Europie to miasteczko. Średniej wielkości, o chorobliwych ambicjach, pogardzających innymi miastami. Propagandzie udało sie wmówić nieszczęsnym mieszkańcom, że wszystko im sią należy. Nawet kosztem pozostałych byłych miast wojewódzkich. Precz z Wrocławiem!
    @no-pasaran
    Gwoli ścisłości Wrocław jest na 31 miejscu wśród 100 miast UE liczących ponad 200 tys. mieszkańców.
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    Szanowni Panowie;
    po raz kolejny proszę podanie źródła liczby:
    "240 tys. samochodów codziennie wjeżdżających do Wrocławia[...]"
    W żadnym oficjalnym dokumencie nie pada ta liczba.
    Od lat we Wrocławiu jest mniej więcej stała liczba samochodów poruszających się po mieście 120-130tysięcy.
    np. 21.04.2021 po Wrocławiu jeździło 128545 aut z czego 30tys samochodów z rejestracjami z całego Dolnego Śląska.
    źródło:
    www.wroclawpl_open-data/dataset/liczbapojazdowwjezdzajacychdowroclawiazposzczegolnychgmin_data
    oficjalna strona Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu

    Czy podawanie liczby 240 to celowa nadinterpretacja wyników badań ruchu drogowego?
    Czy celowe kłamstwo?

    Tym razem nie pozdrawiam z Karłowic
    Wrocławianin w trzecim pokoleniu (tez dr i co gorsza inż.)

    PS Kasowanie niewygodnych postów jest ŻENUJĄCE.
    już oceniałe(a)ś
    5
    0
    Zwierzęca niemal nienawiść do samochodów.
    Skrajnie tendencyjnie dobierani rozmówcy, de facto wciąż ci sami.
    Nonsens i brednie, typu "żadna obwodnica nie zmieni niczego i dalej będą korki, co gorsza, jeszcze większe".
    Podawanie danych wyssanych z palca, niekompletnych albo wymyślonych.
    To ma być dziennikarstwo?
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    I znów Kokoszkiewicz albo Frelich wykasowali mi wszystkie posty:))))
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    jak ja nie trawię tego Czerwińskiego!
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    To proste: nasz transport jest niezrównoważony. Trzeba go zrównoważyć.
    A czym najlepiej równoważyć? No czymś ciężkim, np. tramwajem.
    @a_gdybym_zgolil_ten_was
    Boli cię że ludzie nie podzielają twoich kocopałów. Oj boli. Byś tak nie trollował gdyby było inaczej.
    już oceniałe(a)ś
    2
    3
    @a_gdybym_zgolil_ten_was
    Kolega będzie spokojny.
    Lobby tramwajowe w naszym kochanym mieście jest nie do ruszenia. Ma być tramwaj? Będzie tramwaj. No i oczywiście wszystkie linie muszą spotkać się w centrum.
    już oceniałe(a)ś
    4
    0