Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Autobusy mogą być atrakcyjnym środkiem transportu w mieście, ale pod warunkiem że nie stoją w korkach. We Wrocławiu pomagają im wydzielone torowiska tramwajowe – tak będzie też w przypadku budowanej trasy na Nowy Dwór. Zwykłych buspasów na razie jest niewiele, np. w ulicach Podwale, Krakowskiej czy Buforowej, ale powstanie więcej.

Nowe autobusy Mercedes-Benz Citaro 2 Nowe autobusy Mercedes-Benz Citaro 2  Fot. Tomasz Pietrzyk / Agencja Gazeta

W tym roku rozpoczęły się prace projektowe dla budowy buspasa w ul. Krzywoustego – od zjazdu z estakady w rejonie mostu na rzece Widawie do skrzyżowania na wysokości istniejącego wyjazdu z parkingu CH Korona. Zostanie poprowadzony po pasach ruchu uzyskanych w ramach przebudowy ul. Krzywoustego oraz po jezdni obsługującej obecnie parking przy centrum handlowym.

– Komunikacja zbiorowa zyska niezależny i szybki korytarz na odcinku, gdzie autobusy traciły dużo czasu. Z buspasa skorzysta 14 linii komunikacji zbiorowej, na których w szczycie mogą pojawiać się nawet 42 autobusy na godzinę – wylicza Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu UM Wrocławia.

Natomiast zapowiedziany niedawno buspas na Jagodnie ma być etapem przejściowym – docelowo, zgodnie z deklaracjami miasta, pojedzie tym korytarzem tramwaj.

Rondo Reagana po modernizacjiRondo Reagana po modernizacji Źródło: MPK Wrocław

Zmiany na liniach

W ubiegłym roku uruchomiono trzy nowe linie autobusowe: 151 na trasie Pawłowice - pl. Grunwaldzki, typowo dowozową 744, łączącą ul. Wojszycką z pętlą Krzyki, oraz 941 do miejscowości na terenie gminy Długołęka. Zmieniono trasy pięciu linii, m.in. wydłużając 127 od pętli Kozanów na Maślice, a 144 od ul. Wojszyckiej do pętli przy ul. Zwycięskiej.

W tym roku również może być sporo zmian. – Zaproponowaliśmy wdrożenie kompleksowej zmiany w organizacji komunikacji zbiorowej. Obecnie konsultujemy nasz program autobusowy 2021 z radami osiedli – informuje Tyniec-Piszcz.

Mała rewolucja może czekać Oporów. Linia 143 ma zostać skierowana przez ul. Racławicką i dalej Kamienną i Świeradowską na Gaj i Tarnogaj. 132 pojedzie od Awicenny przez ul. Wiejską i Solskiego do pętli tramwajowej na Oporowie, 125 od ul. Solskiego do pętli przy Tynieckiej (to przemysłowa część Oporowa), a 319 przez ul. Karmelkową do Kobierzyckiej. Być może trasę zmieni linia 126: od ul. Racławickiej zostanie skierowana przez Skarbowców do pętli Krzyki, a stamtąd do ul. Wojszyckiej, przejmując kursy obecnej linii 744. Poza tym w planach jest przedłużenie 123 do ulicy Lotniczej, co ułatwi przesiadkę na tramwaj, zwiększenie częstotliwości linii 114, a także połączenie 111 i 141.

Jak zmienią się trasy autobusów po uruchomieniu nowych linii tramwajowych na Nowy Dwór i Popowice, co planowane jest na 2023 rok? Wstępna koncepcja jest już gotowa.

– Na razie można powiedzieć, że na nowych trasach pojawią się po dwie linie tramwajowe, a trasy autobusowe zostaną tak zmienione, aby nie dublować tramwajów i zapewnić dobre przesiadki – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności.

Autobusy podmiejskie

Część gmin sąsiadujących z Wrocławiem, jak np. Siechnice, Czernica czy Kobierzyce, samodzielnie organizuje i finansuje połączenia autobusowe. Inne - Długołęka, Wisznia Mała czy Miękinia - ściśle współpracują w tym zakresie z miastem. Wszyscy zgadzają się, że jeśli linie podmiejskie mają być alternatywą dla samochodów, to powinny być jak najlepiej zintegrowane z transportem miejskim.

– Z całą pewnością sprzyja temu powierzanie miastu Wrocław przez gminy organizacji przewozów. Obecnie mamy zawartych siedem porozumień międzygminnych z ośmioma jednostkami samorządu - wylicza Paulina Tyniec-Piszcz. - Jeszcze w tym roku planujemy uruchomić przewozy na dziesięciu nowych liniach autobusowych łączących Wrocław z sąsiednimi miejscowościami.

Dodaje, że miasto dąży również do integracji biletowej: – Tak, aby stopniowo eliminować sytuację, w której pasażer korzystający z komunikacji miejskiej i podmiejskiej musi się posługiwać kilkoma biletami, na kilku nośnikach. To wyzwanie na najbliższe miesiące.

Kiedy autobusy zeroemisyjne?

Autobus MPK Wrocław w zajezdni przy ul. ObornickiejAutobus MPK Wrocław w zajezdni przy ul. Obornickiej Fot. Tomasz Pietrzyk / Agencja Gazeta

W lipcu ubiegłego roku rada miejska przyjęła Wrocławską Strategię Rozwoju Elektromobilności. Jednym z jej celów jest zeroemisyjna i niskoemisyjna komunikacja miejska. Problemem są jednak koszty. Według miejskich urzędników zastosowanie pojazdów zeroemisyjnych w komunikacji miejskiej będzie uzasadnione, jeśli zostanie wsparte dofinansowaniem zewnętrznym.

Na początku tego roku MPK złożyło wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie zakupu 28 autobusów elektrycznych wraz z 28 ładowarkami typu plug-in i pięcioma ładowarkami pantografowymi montowanymi na pętlach. Wniosek przeszedł pozytywnie ocenę formalną, teraz trzeba poczekać na weryfikację merytoryczną. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsze autobusy mogą pojawić się  na przełomie 2022 i 2023 roku.

Monika Kozłowska-Święconek: – Chcielibyśmy, żeby w przyszłości autobusy zeroemisyjne pojechały np. nową jezdnią busową na Jagodno. Przygotowujemy się również do innych naborów i rozwoju ekologicznego transportu m.in. na planowanych liniach autobusowych na Jagodno czy Maślice.

Zawsze po drodze

Kiedyś synonimem wolności było posiadanie samochodu. Dziś jest nim możliwość swobodnego przemieszczania się. Dotyczy to mieszkańców nie tylko miast, lecz także obszarów wiejskich i mniejszych miejscowości.

Dwa tygodnie temu rozpoczęliśmy projekt „Zawsze po drodze”, którym chcemy pokazać, jak można zmieniać otaczającą nas rzeczywistość, aby po pandemii żyło nam się w niej lepiej. A kluczem do tego będzie sposób, w jaki będziemy się przemieszczać. Następne artykuły znajdziecie w kolejne piątki.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.