Koniec wyprzedaży w centrach handlowych? Nic straconego. Obecnie lepszy moment niż na zakupy garderoby i butów jest na wybór samochodu z zeszłorocznych zasobów. Taniej już nie będzie, a z poszukiwaniami modelu idealnego dla siebie lepiej naprawdę się pospieszyć.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Na wyborze samochodu w ostatniej chwili zyskać można więcej niż tylko oszczędności. Czy warto?

Co do tego raczej nie ma wątpliwości.

– Ludzie coraz rzadziej kierują się rocznikiem auta. Zapewne pewien wpływ ma na to np. forma finansowania, którą jest najem długoterminowy. Nie bez znaczenia jest też fakt, że dla coraz większej liczby klientów auta przestały być dobrem luksusowym czy istotną inwestycją. Samochody są coraz częściej traktowane bardziej jako narzędzie, po prostu przedmiot – mówi Konrad Stelmaszyk, kierownik salonu Kia Gam w Długołęce.

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé, 2019
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé, 2019  Fot. Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars

Jak w takim razie zapłacić za ten przedmiot jak najmniej?

Nie ograniczaj się

– Niestety zasada „kto pierwszy, ten lepszy” wciąż działa. Wyprzedaże są jak ciekawa gra strategiczna – obserwujemy wiele różnych podejść; są klienci, którzy zaraz po ogłoszeniu pierwszych ofert rabatowych dążą do zakupu, licząc na największy wybór, a tym samym największe okazje. Są też osoby, które przez cały czas promocji przyglądają się ofercie, często porównują z innymi markami, a nawet innymi dealerami, weryfikują każdą możliwą opcję i… czasami na tym kończą – opowiada Tomasz Ostaszewski, dyrektor marketingu i sprzedaży online Mercedes-Benz Grupa Wróbel.

Wniosek? Warto mieć strategię, ale nie można zwlekać zbyt długo. Od czego zacząć?

Do wyboru konkretnego samochodu w okresie wyprzedaży lepiej podejść z pewną elastycznością, a nie wyłącznie ze zdecydowaniem. Przekraczając próg salonu bez restrykcyjnych założeń, możemy wyjechać bardziej zadowoleni, niż przypuszczaliśmy w najśmielszych oczekiwaniach.

Skoda Octavia RS iV
Skoda Octavia RS iV  Fot. Skoda

– Zdarzają się sytuacje, że przyjeżdżają do nas klienci zainteresowani autami używanymi, a wyjeżdżają nowymi – mówi Konrad Stelmaszyk, kierownik salonu Kia Gam w Długołęce. Rabaty mogą się bowiem okazać jeszcze atrakcyjniejsze, niż wcześniej zakładali, a niektóre ciekawe opcje cenowe mogą się łączyć, powiększając i tak już duże zniżki. Przykład? – W naszej marce rabat wyprzedażowy łączy się z rabatem dla wybranych grup zawodowych oraz flotowym przy zakupie na firmę. Często zdarza się, że klientom udaje się nawet podwoić rabaty – mówi kierownik salonu Kia.

Zorientuj się online

Dostępne modele wyprzedażowe przed wizytą w salonie wybranej marki można sprawdzać w internecie. Niektórzy dealerzy uruchomili w tym celu strony internetowe wyłącznie z takimi ofertami.

Na przykład na wyprzedaz.skoda-auto.pl znajdziemy nie tylko informację o rabacie, ale również dokładną konfigurację danego modelu i lokalizację salonu w Polsce, z którego można z nim wyjechać od ręki. Wyprzedaż obejmuje octavię, fabię i scalę. I tak np. za octavię z 2019 r. zapłacimy o 12 tys. zł mniej, rabat na scalę wyniesie do 5 tys. zł, a na fabię – do 4 tys. zł.

Toyota Nowakowski z salonami na Bielanach Wrocławskich, w Wałbrzychu i Jeleniej Górze do zainteresowania się modelami z wyprzedaży zachęca na stronie gwiazdytoyoty.pl. Najatrakcyjniejszy rabat, sięgający aż 14 tys. zł, obowiązuje na toyotę C-HR. Inny dealer marki – Dobrygowski w Długołęce – zaprasza na stronę wyprzedaz-toyoty.pl.

Na stronie wyprzedaz.motorpolwroclaw.pl zapoznamy się z wyprzedażowymi egzemplarzami samochodów czterech marek sprzedawanych przez dealera: Volkswagena, Seata, Cupry i Skody. Samochody są nowe, a największe rabaty dotyczą wersji demonstracyjnych. Taka właśnie skoda scala kosztuje aż o ponad 10 tys. zł mniej, a cupra ateca – o ponad 30 tys. zł mniej w porównaniu z ofertą obowiązującą w zeszłym roku.

BMW serii 1
BMW serii 1  fot. BMW

Dealer BMW Team w internecie prezentuje nie tylko dostępne w wyprzedaży modele 2019, ale także wszystko, co kojarzy się z zimą. Dzięki temu można się zaopatrzyć również w komplet kół zimowych w dobrej cenie. Rabat na nie zaczyna się od kilku procent, a kończy na 31 proc.

Dealerzy regularnie aktualizują informacje online. – Wszystkie oferty mamy dostępne. Można więc bardzo szybko sprawdzić, co jest dostępne, w jakiej konfiguracji i w jakiej cenie. Po otrzymaniu wiadomości informującej o zainteresowaniu danym mercedesem nasz doradca kontaktuje się z klientem i przedstawia dostępne opcje. Zaraz po omówieniu specyfikacji, opcji wyposażenia oraz założeń dotyczących warunków finansowych następuje weryfikacja pojazdu w wybranym salonie Grupy Wróbel. To system wygodny i komfortowy dla obu stron – mówi Tomasz Ostaszewski.

Trzymaj rękę na pulsie

By nie poprzestać jedynie na nieustającym orientowaniu się w ofercie, a poświęcony na to czas rzeczywiście zwieńczyć udanym zakupem, warto nie czekać z decyzją zbyt długo.

– Zasady wyprzedaży chyba w każdej branży są takie same. Decyduje czas, bo ilość produktów w cenach obniżonych ze względu na rocznik jest ograniczona. Im wcześniej ktoś podejmie decyzję, tym lepiej. Będzie miał większy wybór kilku parametrów, jakimi są: silnik, wersja wyposażenia, lakier – przekonuje Konrad Stelmaszyk.

Tłumaczy, że na przestrzeni ostatnich lat sytuacja dość mocno się zmieniła: - Aut, które zostają na stocku, jest mniej. Pamiętam, dekadę temu wyprzedaże rocznika trwały w najlepsze jeszcze na przełomie kwietnia i maja. Obecnie kończymy je w pierwszym kwartale roku. Zdarza się, jak w przypadku niektórych modeli, że nie ma w czym wybierać już w styczniu. W tym roku w takiej sytuacji znaleźli się klienci zainteresowani modelem Kia Ceed z silnikiem benzynowym.

Kia Rio
Kia Rio  Fot. Mat. prasowe

Jeżeli zakupu nie będziemy odwlekać do ostatniej chwili, kupno samochodu na wyprzedaży nie musi oznaczać rezygnacji z danej klasy auta, wyposażenia czy komfortu.

– Trzeba pamiętać, że podczas wyprzedaży proponowane rabaty dotyczą pojazdów już wyprodukowanych, skompletowanych, gotowych do wyjazdu z salonu. Stąd wybór z założenia jest w tym zakresie ograniczony – mówi Tomasz Ostaszewski, dyrektor marketingu i sprzedaży online Mercedes-Benz Grupa Wróbel.

Bez problemu można jednak znaleźć samochody z taki samymi udogodnieniami jak w regularnych cenach.

Wybierz, co najlepsze

Rabaty wyprzedażowe są uzależnione od segmentu i wartości auta. Im droższy model, tym wyższy rabat wyprzedażowy. W salonie Kia Gam w Długołęce rozpiętość rabatów zaczyna się od 2 tys. zł za miejską kię picanto i sięga 9 tys. zł w przypadku sorento – dużego SUV-a z segmentu D. Dostępnych jest jeszcze sporo aut klasy B, czyli kia rio i stonic.

– Wyprzedażowa cena rio startuje u nas od 47 tys. zł brutto za wersję M z pakietem SMART. Model Stonic jako crossover będzie o kilkanaście tysięcy droższy. Posiadamy w swojej ofercie wyprzedażowej również jeszcze kilka sztuk sportage oraz sorento. Dobrze wyposażonego sportage można znaleźć poniżej 100 tys. zł brutto, natomiast siedmioosobowe sorento to wydatek ok. 160 tys. zł – mówi kierownik salonu.

Volvo XC40
Volvo XC40  Fot. Mat. prasowe

Co proponują inni dealerzy? Salon Volvo Car Wrocław-Bielany posiada jeszcze z 2019 r. takie samochody jak: volvo XC60, V90CC, V90, V60 i XC40.

– Proponujemy np. popularne mild hybrid XC60. W opcji B4 Diesel 197 KM + 14 KM z automatyczną skrzynią biegów jest za 201 750 zł lub za 217 950 zł w konfiguracji B5 Diesel 235 KM + 14 KM, także z automatyczną skrzynią biegów – mówi Bartosz Wasiukiewicz, doradca handlowy.

Technologia mild hybrid pozwala na odzyskiwanie energii z hamowania, aby naładować baterię 48 V. Zintegrowane wsparcie podczas ruszania wykorzystuje tę energię do chwilowego wspomagania silnika spalinowego, co skutkuje większą oszczędnością paliwa i płynniejszą jazdą.

W salonach Mercedes-Benz Grupa Wróbel po ponad dwóch miesiącach wyprzedaży oferta jest wyraźnie mniejsza niż na początku roku, jednak wciąż można nabyć mercedesa na bardzo atrakcyjnych warunkach. Wybór jest jeszcze wśród pojazdów zarówno osobowych, jak i użytkowych. Wszystko zależy od tego, jakie są potrzeby i możliwości nabywcy.

Do ciekawych i wciąż dostępnych ofert samochodów osobowych z roku 2019 należą: modele klasy A w wersji hatchback oraz limuzyna z rabatem sięgającym 25 tys. zł, klasa E z ofertą korzystniejszą nawet o 62 tys. zł oraz GLE SUV – niezwykle popularna i luksusowa opcja dla zwolenników samochodów terenowych z upustem do 52 tys. zł. Oferta wyprzedażowa modeli samochodów dostawczych z 2019 r. obejmuje specjalne warunki zakupu klasy X 350 d Power oraz mercedesa vito w wersji Tourer (z nowym silnikiem 2.0), a także Furgon.

Sięgnij po więcej

Szeroki wybór, niższa cena, model gotowy do wyjazdu z salonu… Czy można oczekiwać jeszcze czegoś więcej?

Okazuje się, że tak. Modele wyprzedażowe samochodów osobowych poza bonusami cenowymi można również nabyć w promocyjnej ofercie finansowania, np. Lease & Drive 1 proc. z 0 proc. wpłaty wstępnej czy leasing 101 proc. W salonach Mercedes-Benz można liczyć także na dodatek w postaci atrakcyjnych pakietów przeglądów.

Kto najczęściej kusi się na samochodowe wyprzedaże? Dealerzy zgodnie przyznają, że w tej grupie dominują klienci indywidualni oraz osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem