Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar najwięcej spośród nowych samochodów na polskich drogach jest marki Skoda. W 2019 roku klienci kupili i od początku roku do listopada zarejestrowali 62 311 aut tej marki.

Na drugiej pozycji znalazła się Toyota z liczbą 56 448 zarejestrowanych samochodów – o 11,7 proc. więcej niż w 2018 roku. Trzecie miejsce zajął Volkswagen z liczbą 49 362 samochodów. Miejsca kolejne zajmują: Opel (31 937) i Dacia (28 932).

Toyota Corolla 2.0 Hybrid 180 KM e-CVTToyota Corolla 2.0 Hybrid 180 KM e-CVT Tomasz Korniejew

Najczęściej wybieranymi modelami samochodów osobowych w 2019 roku były dotychczas Skoda Octavia (18 598), Toyota Corolla (17 638) oraz Skoda Fabia (16 020).

Kolejka po nowość

Co klientów przyciąga do premier? Analizując dane sprzedaży w salonach marki Toyota, triumf święci RAV4.

– Kolejka do tego modelu, szczególnie w hybrydzie, jest ogromna – mówi Paweł Klecki, handlowiec z Toyota Centrum przy ul. Klecińskiej. Liczba zamówień RAV4 w Polsce od początku roku to 8 102, z czego około 70 proc. to hybrydy.

Inne modele z napędem hybrydowym są wybierane równie chętnie. Od stycznia do września 2019 roku Toyota sprzedała w naszym kraju już 17 976 aut hybrydowych – więcej niż w całym 2018 roku (16 891 hybryd). Udział hybryd w całkowitej sprzedaży marki wynosi 38 proc.

Dużym zainteresowaniem we wrocławskim Toyota Centrum cieszy się również Camry – model, którego w polskiej ofercie nie było od kilkunastu lat.

– Wrócił i sprzedaje się bardzo dobrze. Wybierają go najczęściej nowi użytkownicy naszej marki, którym wcześniej czegoś brakowało w Toyocie. Zdarzają się klienci, którzy przesiadają się na Camry z Mercedesa, niektórzy porównują ten model też do Audi – mówi handlowiec.

Dla Toyoty 2019 jest rokiem siedmiu premier. Pełną listę tworzą: 12. generacja Corolli Hybrid w trzech wersjach nadwozia, kultowe Camry Hybrid i Supra, kolejna odsłona SUV-a RAV4 Hybrid oraz van PROACE CITY Verso.

Toyota RAV4 Plug-In Hybrid 2020Toyota RAV4 Plug-In Hybrid 2020 Toyota

Po latach oczekiwań

Długo oczekiwaną premierę odnotowała także marka Volvo z nowym S60. Nowe Volvo S60 wyprodukowane zostało po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych, po raz pierwszy bez opcji diesla i po raz pierwszy z bogatym wyposażeniem już w wersji podstawowej.

Wersja S60 T4 190 KM R-Design dostępna jest od 165 000 zł. Klienci mogą wybrać także mocniejszą odmianę T5 250 KM z napędem na przednią oś lub na cztery koła. Te modele są odpowiednio w cenach 178 650 zł i 188 650 zł. Wszystkie nowe S60 są z automatyczną skrzynią biegów i wyłącznie z silnikami benzynowymi. Teraz uzupełniają je dwie odmiany hybrydowe: T6 Twin Engine AWD o mocy 340 KM oraz T8 Twin Engine AWD o mocy 400 KM.

– Obecnie wszystkie modele Volvo występują w wersji hybrydowej plug-in. Obok S60 najlepiej sprzedające się u nas modele to XC60 i XC40, czyli SUV-y, coraz częściej wybierane w wersji nowej technologii tzw. „miękkiej” hybrydy o oznaczeniu B – odzyskujące energię z hamowania – mówi Mariola Szarska, pełnomocnik Zarządu ds. Zarządzania i Promocji w Volvo Car Wrocław-Bielany.

Jazda próbna i rabat

Z kolei hitem sprzedaży marki Hyundai w Polsce okazał się SUV Tucson.

– W pierwszych trzech miesiącach funkcjonowania naszego nowo otwartego salonu Hyundai Nawrot w Długołęce ten model odpowiada za prawie 50 proc. ogólnej sprzedaży. Szczególnie popularna jest seria limitowana N LINE, która pojawiła się w tym roku w ofercie Hyundai – mówi Arkadiusz Trzeciakiewicz, szef sprzedaży w salonie Hyundai Nawrot w Długołęce. Wersja jest jeszcze nadal dostępna w promocyjnych cenach z wyprzedaży rocznika 2019.

Hyundai Tucson N LineHyundai Tucson N Line Hyundai

Do nowości Hyundai zalicza także model i30 N z silnikiem o mocy do 275 KM dopracowany na legendarnym niemieckim torze wyścigowym Nürburgring.

– Łączy dynamiczne pokonywanie zakrętów, możliwości sportowej jazdy na torze i komfort codziennego użytkowania. Jednak, aby w pełni poznać jego zalety, należy się nim po prostu przejechać – zachęca Trzeciakiewicz.

W salonie testowe auta w wersji hatchabck oraz fastback czekają nie tylko na jazdy próbne, ale także nabywców – podwrocławski diler Hyundai Nawrot na egzemplarze demonstracyjne obiecuje specjalną ofertę cenową.

Premiera goni premierę

W salonie Motorpol Wrocław, gromadzącym kilka marek pod jednym dachem, do sprzedaży weszły: największy SUV Seata – Tarraco, crossover VW T-Cross, w pełni elektryczny samochód dostawczy VW e-Crafter, Skoda Scala będąca następcą modelu Rapid, VW Passat po liftingu oraz VW Grand California, a także długo oczekiwana Skoda Kamiq i kilka tygodni temu również VW T6.1.

Które sprzedają się najlepiej?

Seat TarracoSeat Tarraco Fot. Materiały prasowe

– Każdy z tych samochodów skierowany jest do nieco innego odbiorcy – wyróżniają je odmienne funkcje, wychodzą one naprzeciw różnym oczekiwaniom i odpowiadają na określone potrzeby. Najbardziej jednak zaskoczyło nas zainteresowanie trzema spośród tych modeli – mówi Dorota Jeżewska, Koordynator Działu Marketingu w Motorpol Wrocław.

Pierwszym z nich jest Seat Tarraco. Samochód dostępny jest w wersji 7-osobowej. Wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa mające za zadanie chronić pasażerów oraz innych użytkowników dróg. Są to Pre-Crash Assist, który reagując na zagrożenie w zaledwie 0,2 s napina pasy, uruchamia światła awaryjne i zamyka wszystkie okna oraz Rollover Assist odpowiadający za aktywowanie kurtynowych poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa w sytuacji dachowania pojazdu. W testach Euro NCAP Seat Tarraco osiągnął ponadprzeciętne wyniki, otrzymując maksymalną liczbę pięciu gwiazdek.

Kolejnym jest miejski crossover Skoda Kamiq. – Pierwszy samochód w tym modelu sprzedaliśmy w dniu przedpremiery, w trakcie organizowanego przez nas wydarzenia „Spotkanie z górami”, zaledwie 2 godziny po tym, jak został wyeksponowany w salonie. Podobnie było z modelami VW T6.1, które zagościły u nas jedynie na kilka dni, bo już cieszą nowych właścicieli – mówi Jeżewska.

Niemal dziesięć premier w obrębie jednej marki odnotował w tym roku Mercedes-Benz.

– Pojawiła się całkowicie nowa generacja modeli CLA, GLE i GLS. Można powiedzieć, że po uzupełnieniu palety produktów Nową Klasą A 45S 4Matic (421 KM) oraz A Limuzyną, oferowane obecnie modele Mercedesa stanowią odpowiedź na praktycznie każdą potrzebę klientów – podkreśla Tomasz Rojecki, Dyrektor Sprzedaży Samochodów Osobowych Mercedes-Benz Grupa Wróbel.

Do najczęściej kupowanych samochodów osobowych z trójramienną gwiazdą w roku 2019 należą SUV-y – szczególnie model GLA, nowy GLC w wersji SUV oraz Coupé, a także długo wyczekiwany GLE SUV.

Wkrótce kolejny rok z kolejnymi propozycjami – premiery mijającego już 2019 roku w najlepszych cenach można zakupić właśnie teraz i jeszcze w pierwszych tygodniach nowego roku.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.