Wrocławian przewozi ponad 200 tramwajów i 300 autobusów. Obecnie jednak MPK nie posiada w swoim taborze elektrycznych czy hybrydowych autobusów.
– MPK Wrocław inwestuje w ekologiczne pojazdy i rozwiązania tak, aby ograniczać emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Zbieramy również doświadczenia na temat autobusów elektrycznych, testując pojazdy dostępne na rynku – mówi Bartosz Naskręski, specjalista ds. komunikacji społecznej MPK Wrocław.
Niedawno testowany był pojazd Volvo: – Ale planujemy również sprawdzić elektryka innej marki. W tym roku mamy także w planach rozpisać przetarg na kilkadziesiąt w pełni niskopodłogowych, klimatyzowanych i nowoczesnych tramwajów.
Na Dolnym Śląsku autobusy z napędami alternatywnymi jeżdżą m.in. w Bolesławcu, Jeleniej Górze, Głogowie, Legnicy, Polkowicach, Strzelinie, Środzie Śląskiej, Świdnicy, Świebodzicach, Świeradowie Zdroju i Ząbkowicach Śląskich. Ponadto we Wrocławiu produkowane są pojazdy, które trafiają do innych krajów europejskich. Do liderów elektromobilności w Polsce należy bowiem fabryka Volvo Buses – największe zakłady tej marki w Europie.
Firma nie produkuje innych autobusów miejskich niż z napędami alternatywnymi. Szeroką gamę pojazdów zelektryfikowanych Volvo tworzą autobusy hybrydowe, elektryczno-hybrydowe (plug-in) oraz w pełni elektryczne. Pojazdy te, w porównaniu z autobusami z silnikiem wysokoprężnym, w zależności od napędu są o 40 do 80 procent bardziej energooszczędne.
– Elektromobilność jest dla Volvo kompleksowym zjawiskiem obejmującym rozwój technologiczny, polityki publiczne, ale także nowe zwyczaje pasażerów. Jednymi z najważniejszych wyzwań, przed jakimi stają współczesne miasta są ograniczenie poziomu zanieczyszczenia powietrza i hałasu oraz ich odkorkowanie – mówi Marek Gawroński, wiceprezes ds. Relacji Publicznych i Rządowych Volvo Polska.
Dotąd Volvo dostarczyło operatorom transportu publicznego na całym świecie ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów. Zelektryfikowane autobusy Volvo z Wrocławia stanowią część komunikacji zbiorowej w wielu miastach, m.in. w Szwecji, Danii, Norwegii, Hiszpanii, Niemczech, Szwajcarii i w Wielkiej Brytanii. W Polsce z autobusów Volvo korzystają mieszkańcy takich miast, jak Grudziądz, Leszno, Inowrocław, Kędzierzyn-Koźle, Tarnowskie Góry, Warszawa, Sosnowiec, Kraków, Białystok i Krosno. Wkrótce dołączy do nich Ełk.
Na Dolnym Śląsku pojazdy Volvo jeżdżą w Jeleniej Górze, a w przyszłym roku dwa elektryczne autobusy uzupełnią komunikację miejską w Świdnicy.
– Napędy, jakich używamy, bardzo dobrze sprawdzają się w ruchu miejskim. Podczas zatrzymania i przy niedużych prędkościach zużywają mniej paliwa, emitują mniej zanieczyszczeń, są ciche oraz dużo bardziej przyjazne dla środowiska niż tradycyjne autobusy napędzane silnikami diesla. Dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego pojazdy mogą poruszać się całkowicie bezemisyjnie na wielu odcinkach trasy – mówi Marek Gawroński.
Czy jest szansa na autobusy elektryczne we Wrocławiu?
– Pracujemy nad sprowadzeniem do Wrocławia 10 elektryków w ramach projektu Centrum Unijnych Projektów Transportowych – mówi Bartosz Naskręski.
Wrocławskie MPK w 2018 roku wymieniło 60 starszych autobusów Volvo na nowocześniejsze, spełniające surowsze wymagania dotyczące emisji spalin (Euro-6) Mercedesy-Benz Citaro 2. Do końca tego roku wymienionych zostanie kolejne 50 pojazdów. Po tym zakupie blisko 90 proc. wszystkich autobusów komunikacji miejskiej we Wrocławiu będzie spełniało minimum normę spalania Euro-5.
Mercedesy Citaro posiadają tzw. moduł rekuperacyjny, w którym magazynowana jest energia odzyskiwana podczas hamowania, co zmniejsza zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla.
– Każdy nowy autobus będzie wydzielał o 86 proc. mniej cząstek stałych (PM) i 86 proc. mniej tlenków azotu do powietrza niż wcześniej używane starsze autobusy. Mercedesy będą również wydzielały do atmosfery 73 proc. mniej węglowodorów – wylicza Bartosz Naskręski.
Zapowiada, że MPK planuje w kolejnych latach kontynuowanie wymiany starszych autobusów na takie, które będą spełniać najwyższe wymagania dotyczące emisji spalin: – Przyczyni się to jeszcze bardziej do redukcji m.in. cząstek PM do atmosfery.
Na szybsze i bardziej ekologiczne kursowanie autobusów wpływają też zmiany na ulicach. We Wrocławiu jest już 30 km wydzielonych pasów dla tych pojazdów. Ostatnie pojawiły się podczas wakacji przy ul. Krakowskiej, Grabiszyńskiej i Podwale. Poruszają się nimi oprócz autobusów MPK, taksówki, policja, pogotowie ratunkowe i samochody elektryczne. Według wyliczeń w tych miejscach poprawiły się czasy przejazdów komunikacji zbiorowej.
Obecnie projektowany jest w kilku wariantach buspas w ciągu ul. Krzywoustego – na odcinku 1300 m od zjazdu z osiedla Psie Pole do alei Brücknera. Według Kompleksowych Badań Ruchu, przeprowadzonych w 2018 roku na próbie prawie 12 tys. mieszkańców, 75 proc. badanych popiera zmiany związane z wprowadzeniem priorytetów w ruchu dla pojazdów transportu zbiorowego kosztem samochodów osobowych.
MPK Wrocław stara się podchodzić ekologicznie nie tylko do samego transportu w mieście.
– Wymieniliśmy wszystkie radiowozy nadzoru ruchu MPK na hybrydy, zamontowaliśmy automatykę do zwrotnic na zajezdniach, co obniża zużycie energii elektrycznej. Dodatkowo, tam, gdzie remontujemy, normą jest wymiana świateł na LED-owe – wylicza Bartosz Naskręski.
Kolejny ekologiczny projekt inwestycyjny MPK to termomodernizacja hali na zajezdni autobusowej przy ulicy Obornickiej, gdzie dodatkowo na dachu pojawią się panele solarne. Jeszcze w tym roku na terenie zajezdni Borek zostanie postawiona pierwsza we Wrocławiu myjnia tramwajowa. Zostanie ona wyposażona w zamknięty obieg wody, co pozwoli na oszczędności podczas mycia pojazdów.
Organizatorem wrocławskiej odsłony Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu jest Urząd Miejski Wrocławia, koordynatorem działań – Wrocławska Fundacja Filmowa. Wydarzenie współorganizowane jest przez Przedstawicielstwo Regionalne Komisji Europejskiej, Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji oraz Klub Sympatyków Transportu Miejskiego.
Pełny program ETZT sprawdzić można na stronie www.wroclaw.pl.
Materiał promocyjny partnera
Materiał promocyjny partnera
Wszystkie komentarze
Ale nie napisała, dobra uczennica szkoły półprawd i manipulacji opinią, że wspomniane ankiety były skrajnie niewiarygodne, bowiem nie było w ich słowa o tym, że wzrosną korki, wzrośnie smród i smog przez to, że miasto grosza nie wyda na przebudowę układu komunikacyjnego z promienistego na obwodowy, tak, jak się to jest w KAŻDYM z miast przytaczanych w GW jako wzorce dla Wrocławia.
Na tym polega cyniczna manipulacja. Ilona chyba tego nie wie, pytanie czy wie Kokoszkiewicz.
Zmyślasz, autobusy MPK mają rury wydechowe nad dachem. Znacznie lepiej jechać za autobusem niż za czymkolwiek innym spalinowym.
Bo to jest Wroclaw a właściwie Wroclove. Słowa, słowa, słowa, hasła, hasła, hasla, apele, apele apele, będzie też alarm klimatyczny, który w tonie onanistycznym zapowiada Kokoszkiewicz.
Wroclove to PR. Nic więcej. Niestety. No ale taką władzę wybrali wrocławianie, znaczy tak ma być.
Niestety nie wszystkie. Poza tym wtedy leci do góry, super :D
Wszystko co leci do góry, musi spaść na dół
A można jakoś zrezygnować z twoich "komentarzy"? Bo bardzo byłbym zainteresowany, aby te "mądrości" mi się nie wyświetlały.