Z samochodów elektrycznych korzystają wrocławscy urzędnicy i coraz więcej mieszkańców miasta. Co można zyskać decydując się na ekotrend?
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Pod koniec lipca w naszym kraju jeździło 6330 samochodów z napędem elektrycznym. Według licznika elektromobilności, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, przez pierwsze siedem miesięcy tego roku w Polsce zarejestrowano łącznie 2074 całkowicie elektryczne samochody osobowe oraz hybrydy typu plug-in – to aż o 86 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego.

A jak wygląda sytuacja w samym Wrocławiu? Według danych z 30 czerwca w mieście zarejestrowanych jest około 460 samochodów elektrycznych.

Wrocławianie chętnie korzystają także z Miejskiej Wypożyczalni Samochodów Elektrycznych Vozilla, która działa od listopada 2017 roku, udostępniając na zasadzie car-sharingu 200 samochodów elektrycznych. Dziesięć pojazdów zeroemisyjnych służy pracownikom Urzędu Miejskiego Wrocławia w wykonywaniu obowiązków służbowych związanych z pracą w terenie.

Samochody elektryczne - co czeka w salonach

Najważniejsze korzyści z elektrycznego samochodu to, obok redukcji szkodliwości dla środowiska, także cięcie kosztów eksploatacyjnych.

– Użytkowanie samochodów elektrycznych przekłada się na mniejszą emisję spalin oraz niższy koszt przejazdów. Pokonanie 100 km Nissanem Leaf to około 8,50 zł – mówi Klaudia Piątek z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego Wrocławia. Urzędnicy dysponują ośmioma takimi pojazdami.

Elektryczne BMW i3 oraz Nissan Leaf na stacji ładowania w Rykach
Elektryczne BMW i3 oraz Nissan Leaf na stacji ładowania w Rykach  Gabriela Łazarczyk

Duże oszczędności wiążą się jednak z niemałym wydatkiem – jeżeli chcemy zakupić pojazd w 100 proc. elektryczny. Nowy Nissan Leaf kosztuje od 157 700 zł. Za Renault Zoe zapłacimy od 133 900 zł. Volkswagen oferuje elektryczne wersje swoich klasycznych modeli – e-Golf w cenie od 175 500 zł. Niedawno na rynek trafił napędzany prądem dostawczy e-Crafter.

Volkswagen planuje jednak obniżki.

– Parę dni temu Volkswagen ogłosił swoją globalną strategię nowoczesnej mobilności, która zakłada rezygnację z produkcji klasycznych samochodów na rzecz pojazdów elektrycznych. W perspektywie najbliższych lat wszystkie auta produkowane przez Volkswagena będą w pełni bezemisyjne – podkreśla Wojciech Kornyło, specjalista ds. marketingu w salonie Centrum Wrocław. – Ta rewolucja rozpoczyna się już dzisiaj od oficjalnej prezentacji modelu ID.3. Ma to być pierwszy samochód elektryczny na świecie przeznaczony dla szerokiego grona odbiorców.

ID.3 będzie sprzedawane z trzema rodzajami baterii, największa z nich zapewni możliwość ciągłego poruszania się przez 550 kilometrów. Ma kosztować około 30 tys. euro.

- Oznacza to, że samochód będzie sprzedawany w zbliżonej cenie do podobnie wyposażonego auta spalinowego – mówi Wojciech Kornyło.

Pula samochodów w przedsprzedaży już została wyczerpana. Można zapisać się na listę rezerwową. Pierwsze ID.3 trafią do nowych właścicieli w połowie 2020 roku - wtedy też rozpocznie się sprzedaż elektrycznego Volkswagena na szeroką skalę. 

Zakup elektrycznego auta być może już wkrótce ułatwi rządowa dopłata. Ministerstwo Energii przygotowało projekt rozporządzenia, zgodnie z którym oszczędność może sięgać 37.500 zł.

Toyota jako jedyna marka na rynku posiada większość modeli w opcji z napędem hybrydowym – 90 proc. sprzedanych hybryd na rynku zostało wyprodukowanych właśnie przez Toyotę. W tym roku było już siedem premier nowych modeli.

Policja też używa samochodów hybrydowych - Toyoty Corolle
Policja też używa samochodów hybrydowych - Toyoty Corolle  PATRYK OGORZAŁEK

To m.in. Yaris, Corolla (w trzech rodzajach nadwozia), Camry, Rav4 i C-HR. – Jeszcze w tym roku pojawi się kolejna odsłona tego ostatniego modelu z napędem hybrydowym o mocy aż 180 KM – zapowiada Karolina Kunicka, kierownik Działu Handlowego w salonie Toyota Dobrygowski w Długołęce.

Jest też nowa wersja Toyoty Prius, która zapoczątkowała hybrydy. – Tu coraz większą popularnością cieszy się plug in, który można ładować z gniazdka, dzięki czemu auto jest w stanie przejechać ponad 50 km na samym prądzie. W 2020 roku w wersji plug in powstanie również Toyota Rav4 – zapowiada Karolina Kunicka.

Jeżeli klient zamówi auto z szczególną specyfikacją (np. wnętrza) musi poczekać na jego wyprodukowanie. Auta seryjne są dostępne nawet do dwóch tygodni od złożenia zamówienia.

Karolina Kunicka podkreśla, że jeszcze kilka lat temu tylko jedno na 10 sprzedanych aut było hybrydą: – Teraz 75 proc. sprzedanych RAV4 to wersje z napędem hybrydowym. Ceny hybryd są bowiem zbliżone do ceny diesli, którymi teraz klienci niemal zupełnie stracili zainteresowanie. Musimy też pamiętać, że auta hybrydowe po kilku latach praktycznie nie tracą na wartości.

Niemal każda marka samochodowa regularnie poszerza swoją ofertę samochodów także z napędem hybrydowym.

– Obecnie mamy jeden samochód hybrydowy: Forda Mondeo w wersjach sedan lub kombi z silnikiem 2.0 187KM w automacie. Niedługo jednak oferta hybryd znacznie się poszerzy, m.in. o nowego Forda Puma, Kuga, Explorer oraz Tourneo Custom, który będzie dostępny w wersji Plug-In Hybrid – zapowiada Anna Blacha-Spruch, menedżer ds. marketingu i zarządzania relacjami z Klientami w Domu Samochodowym Germaz we Wrocławiu.

Cena obecnie dostępnej hybrydy Forda zaczyna się od 143 300 zł. Na zamówiony, skonfigurowany według indywidualnego zamówienia samochód w Germazie trzeba czekać około 4 miesięcy.

Szybsza jazda i tańszy parking

Co – poza świadomością ekologicznej jazdy – można zyskać na wyborze napędu elektrycznego lub hybrydowego?

We Wrocławiu posiadacze samochodów elektrycznych mogą korzystać z licznych ułatwień, pomagających im w sprawnej jeździe po mieście. Zgodnie z Ustawą o elektromobilności z 2018 roku, wszystkie samochody z napędem elektrycznym mogą jeździć buspasami, omijając korki – podobnie jak autobusy czy taksówki.

– Takich odcinków we Wrocławiu jest kilkanaście, m.in. na ul. Grabiszyńskiej, Traugutta, Szewskiej oraz Podwalu. Kierowcy samochodów zeroemisyjnych mogą korzystać także z przejazdu ulicami częściowo lub całkowicie zamkniętymi dla samochodów spalinowych, m.in. ulicą Suchą, Szewską oraz Mostami Młyńskimi – mówi Klaudia Piątek.

We Wrocławiu znajduje się około 70 stanowisk ładowania samochodów elektrycznych w 14 lokalizacjach. Baterię naładujemy nieopodal Dworca Głównego – na parkingu na wysokości ulicy Dworcowej, przy Magnolii Park oraz na czterech stacjach paliw Orlen. W większości lokalizacji usługa jest bezpłatna.

Kolejne ułatwienia wiążą się z parkowaniem.

– Ustawa o elektromobilności przewiduje, że nie zapłacimy za parkowanie samochodu elektrycznego w strefach parkowania B i C. Opłata roczna za parkowanie w strefie A, w ścisłym centrum miasta, wynosi 100 złotych – mówi Klaudia Piątek. – Warto pamiętać, by kierowca umieścił na przedniej szybie samochodu naklejkę typu EE, poświadczającą o napędzie elektrycznym samochodu. Uzyskujemy ją w momencie rejestracji pojazdu.

Na ułatwienia ze strony miasta mogą liczyć również posiadacze aut hybrydowych, zasilanych sprężonym i ciekłym gazem ziemnym (CNG i LNG) oraz wodorem. Przy zakupie abonamentów parkingowych czekają na nich preferencyjne stawki.

Nowa era jazdy

Dealerzy prognozują wzrost zainteresowania ekosamochodami. Prognozy Toyoty na 2030 rok zakładają, że roczna sprzedaż aut elektrycznych bądź zelektryfikowanych sięgnie na świecie prawie 5,5 miliona egzemplarzy, z czego ponad milion stanowić będą pojazdy całkowicie bezemisyjne.

A jak może być w Polsce?

Fot. Mat. Germazu

– Zwiększająca się świadomość ekologiczna czy poszukiwanie nowoczesnych technologii wpływa na rosnące zainteresowanie autami napędzanymi alternatywną energią – przewiduje Wojciech Kornyło. – Oczywiście popularność elektrycznych samochodów w naszym kraju nie jest tak duża jak w Niemczech czy krajach Skandynawii, ale sądząc po rosnącej liczbie zapytań o elektryczne samochody, jesteśmy świadkami rodzącego się trendu. Krok w nową erę mobilności jest już blisko.

Fot. Toyota Długołęka Dobrygowski

Organizatorzy

Organizatorem wrocławskiej odsłony ETZT jest Urząd Miejski Wrocławia, koordynatorem działań – Wrocławska Fundacja Filmowa. Wydarzenie współorganizowane jest przez Przedstawicielstwo Regionalne Komisji Europejskiej, Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji oraz Klub Sympatyków Transportu Miejskiego.

Pełny program ETZT sprawdzić można na stronie www.wroclaw.pl.

Fot. Komisja Europejska

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Na szczęście ludzie są odporni na tą pseudo-eko modę.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    Samochody elektryczne są ekologiczne? Wolne żarty.. W/g najnowszych niemieckich (i nie tylko) badań niezależnych ośrodków naukowych przy przebiegu do 200.000 km przegrywają nawet z dieslami. Lobby elektryków kierowane przez Toyotę wciska taki kit a samorządowcy się tego chwytają jak g.. okrętu aby wykazać, że cośkolwiek robią dla środowiska.
    @x4y4
    Akurat Toyota stawiała na wodór oraz hybrydy w okresie przejściowym.

    Na Li-Ion postawiła Tesla i wychodzi na to, że miała rację, bo ceny akumulatorów maleją szybciej niż w najodważniejszych prognozach, a to nakręca skalę i dalsze obniżki.

    Pomiary obciążenia ekologicznego elektryków dopóki nie osiągną skali ekonomicznej zbliżonej do spalinowych są bez sensu, bo są to zależności nieliniowe. Wiadomo przecież, że pierwsze fabryki i pierwsze modele muszą być drogie, również w sensie ekologicznym.

    Istotny jest potencjał do optymalizacji technologii i procesów - z pojazdów spalinowych po stu latach usprawnień więcej wycisnąć się już nie da.

    Nawet porównywanie dla przebiegu 200.000 km jest bez sensu bo elektryki zużywają się znacznie mniej niż spalinowe.
    już oceniałe(a)ś
    0
    1