Ten artyku czytasz w ramach bezp豉tnego limitu

Ta zachowana jedynie w kilku fragmentach powieść-fantazja, przedstawiająca wizje rzeczywistości, stała się inspiracją dla projektu, który zostanie pokazany w Muzeum Pana Tadeusza w Rynku. Prapremiera planowana jest na piątek na godz. 19 i 20, ale bilety (po 20 zł) zostały już tylko na ten drugi termin.

Instrumenty, które zostaną użyte w przedstawieniu 'Fantom Adama'Instrumenty, które zostaną użyte w przedstawieniu 'Fantom Adama' Fot. Mat. prasowe

„Inspiracja Fantomu Adama jest planowana przez Adama Mickiewicza i kilkakrotnie rozpoczynana, ale nigdy nieukończona i niezachowana utopijna powieść (bądź traktat) »Historia przyszłości«” - wyjaśniają organizatorzy wydarzenia. - Za każdym razem w centrum zainteresowania autora znajdowało się co innego, np.: rozwój techniki, utopie społeczne o socjalistycznym wydźwięku, idea odnowionego bonapartyzmu. Wspomniane perspektywy (mutatis mutandis, zwłaszcza w odniesieniu do bonapartyzmu) nie są czymś przebrzmiałym i mogą znajdować rezonans we współczesności. W największym stopniu dzieło dotyczyć będzie jednak ponadhistorycznego współdziałania ludzkiej wyobraźni i techniki, widzianych z perspektywy początku XXI wieku, stąd istotny udział elektroniki i multimediów”.

 

„Fantom Adama” został skomponowany specjalnie dla Muzeum. Realizowany będzie na trzech piętrach, a na każdym usłyszymy inną muzykę, głównie elektroniczną, ale z wiodącymi wykonawcami na żywo. Na dole będą to viola da gamba i głos, na środku - głos, wiolonczela i fortepian, a na górze „instrumenty wynalezione”, zwłaszcza smyczkowe i perkusyjne. Towarzyszyć im będzie głos (na żywo lub nagrany) recytujący między innymi zachowane teksty odnoszące się do Mickiewiczowskiego projektu i do problematyki przewidywania przyszłości przez Mickiewicza.

„Odbiorcy prapremierowego wykonania „Fantomu Adama”, poprzez wejście do kolejnych pomieszczeń i przestrzeni Muzeum Pana Tadeusza, będą mogli zanurzyć się w kolejne warstwy dzieła. Publiczność będzie musiała przemieszczać się, aby wysłuchać całej kompozycji” - zapowiadają organizatorzy.

Wykonawcy

Rafał Augustyn – kompozycja, kierownictwo artystyczne, scenariusz, głos recytujący,

Cezary Duchnowski – kompozycja, scenariusz, elektronika, fortepian, hybryda,

Paweł Romańczuk – kompozycja, małe instrumenty,

Jacek Sotomski – kompozycja, instrumenty elektroniczne,

Maciej Walczak – współautor odpowiedzialny za wizualizacje,

Magdalena Bojanowicz – wiolonczela,

Justyna Rekść-Raubo – viola da gamba (sopranowa i basowa), violone,

Agata Zubel – śpiew, głos recytujący,

Sabina Macioszek – koordynacja projektu.

Muzeum Pana Tadeusza

To najnowsza i najnowocześniejsza część Ossolineum, która przy wrocławskim Rynku prezentuje zbiory Zakładu Narodowego im. Ossolińskim - na tle historycznym i literackim. Działa od maja 2016 roku w kamienicy Pod Złotym Słońcem (Rynek 6).

Stała wystawa składa się z dwóch części. Pierwsza z nich opowiada o powstaniu „Pana Tadeusza”. Druga to wystawa o romantycznej idei wolności przeniesionej w realia II wojny światowej i czasów powojennych. Na przykładzie życiorysów Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Władysława Bartoszewskiego prezentuje losy pokolenia, które dorastało w wolnej po 123 latach zaborów ojczyźnie, ale w 1939 roku stanęło przed koniecznością walki o niepodległość, a następnie o suwerenną obecność Polski w nowoczesnej Europie.

Czytaj ten tekst i setki innych dzi瘯i prenumeracie

Wybierz prenumerat, by czyta to, co Ci ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakuj帷e reporta瞠 i porady ekspert闚 w sprawach, kt鏎ymi 篡jemy na co dzie. Do tego magazyny o ksi捫kach, historii i teksty z medi闚 europejskich. Zrezygnowa mo瞠sz w ka盥ej chwili.