Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Społeczna odpowiedzialność biznesu nie jest jednorazowym wydarzeniem, filozofią na papierze czy jedynie deklaracją. Działania CSR (ang. corporate social responsibility) to codzienność towarzysząca funkcjonowaniu firm.

– CSR zdecydowanie się rozwija, coraz więcej polskich firm traktuje go jako nieodłączny element działalności biznesowej, którą chcą prowadzić w sposób zrównoważony. Korzyści finansowe i zysk, które są nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu, mają być osiągane z równoczesną dbałością o otoczenie: środowisko naturalne i społeczne – mówi Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Wyjaśnia, że współcześnie odpowiedzialny biznes nie tylko angażuje się i wspiera projekty ważne dla swoich interesariuszy, ale też coraz większą wagę przykłada do tworzenia innowacyjnych usług i produktów z myślą o zrównoważonym rozwoju.

Etyczny wpływ

Potwierdzają to deklaracje i aktywność przedsiębiorstw.

– Jako międzynarodowa firma, obecna w 26 krajach, codziennie wchodzimy w relacje z ogromną liczbą klientów, pracowników czy dostawców. Z uwagą słuchamy naszych interesariuszy, a w efekcie chcemy przyczyniać się do zrównoważonego rozwoju krajów i regionów, w których działamy – deklaruje Ewelina Jabłońska-Gryżenia, CSR Manager w AmRest. – Dla nas CSR to przede wszystkim świadomość wpływu na otoczenie. Wierzymy, że biznes prowadzony w sposób odpowiedzialny oparty jest na najwyższych standardach etyki i zarządzania organizacją.

W zeszłym roku ta firma wydała pierwszy Raport Zrównoważonego Rozwoju AmRest, w którym zebrano zagadnienia związane z kwestiami społecznymi i pracowniczymi, łańcuchem dostaw, środowiskiem, prawami człowieka oraz ładem korporacyjnym.

– Był to milowy krok dla naszej firmy, ponieważ w jednym miejscu zgromadziliśmy kompleksową wiedzę na temat czterech obszarów strategii CSR AmRest, są to nasza żywność, nasi ludzie, nasze środowisko i nasze społeczności – wylicza Ewelina Jabłońska-Gryżenia.

Podobne podejście ma Toyota Motor Manufacturing Poland.

– Zależy nam na długofalowym partnerstwie i współpracy ze społecznością lokalną. W myśl japońskiej filozofii kaizen staramy się ciągle ulepszać i poprawiać to, co robimy. W ten sposób staramy się coraz efektywniej i sprawniej działać na rzecz mieszkańców regionu – zapewnia Piotr Sandomierski, starszy specjalista w dziale Corporate Affairs w TMMP w Wałbrzychu.

Fabryki Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach prowadzą regularnie wśród mieszkańców regionu oraz pracowników ankietę na temat swojej działalności i możliwości wsparcia. Zgodnie z jej wynikami firma koncentruje się na pięciu podstawowych obszarach: ekologii, bezpieczeństwie na drogach, edukacji technicznej, sporcie i mobilności.

Volvo Polska dużą część swoich działań wiąże z podstawową działalnością.

– Wspieramy zrównoważony rozwój w rozwiązaniach transportowych i szczycimy się wieloletnim doświadczeniem w elektromobilności. Dzięki szerokiej gamie zelektryfikowanych autobusów jesteśmy liderem niskoemisyjnego oraz energooszczędnego transportu publicznego – zapewnia Anna Nojszewska, dyrektor ds. komunikacji w Volvo Polska.

Dla każdego coś pożytecznego

Forum Odpowiedzialnego Biznesu corocznie wydaje raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” – największy w Polsce przegląd działań biznesu społecznie odpowiedzialnego. Pierwsze edycje publikacji zawierały przykłady kilkudziesięciu działań prowadzonych przez firmy, które mieściły się na kilkunastu stronach. Natomiast w ubiegłorocznej edycji było to blisko 1200 praktyk – 639 nowych i 551 długoletnich, czyli odpowiednio o 39 i 32 proc. więcej niż rok wcześniej.

W 2018 AmRest kontynuował działania wpisane w opracowaną strategię, m.in. program niemarnowania żywności oraz wolontariatu pracowniczego.

– Efekty to 500 tysięcy posiłków przekazanych potrzebującym, 50 warsztatów kulinarnych dla wychowanków SIEMACHA Spot Wrocław i niemal 30 grantów przeznaczonych na lokalne projekty społeczne zrealizowanych przez wolontariuszy AmRest w całej Polsce na łączną kwotę ponad 60 tysięcy złotych – wymienia Ewelina Jabłońska-Gryżenia.

Długą listą działań może poszczycić się Toyota Motor Manufacturing Poland. Jeden ze sztandarowych lokalnych projektów – „Bezpieczny kierowca” – pozwolił w 2018 roku na przeszkolenie ponad 80 mieszkańców regionu i ponad 50 pracowników firmy. W 2019 roku program został rozszerzony o zakład w Jelczu-Laskowicach.

Firma sfinansowała także 38 projektów z udziałem 153 pracowników fabryki w ramach programu wolontariatu. Fundusz Toyoty „Dobre pomysły zmieniają nasz świat” pozwolił na zrealizowanie czterech projektów związanych z rewitalizacją przestrzeni publicznych w Wałbrzychu i okolicach przez organizacje pozarządowe.

Jeden z nich to nietypowy plac zabaw – Miasteczko Dzieci w Starych Bogaczowicach – z domkami, w których bawią się dzieci, sklepem, przychodnią, posterunkiem policji, strażą pożarną i... salonem Toyoty. Inny przykład to „Geogródek – skalny ogródek dydaktyczny” w Starej Kopalni, pokazujący budowę nawarstwień skalnych i pokładów węgla w rejonie Wałbrzycha. Jak co roku TMMP wsparła Ekopiknik organizowany w wałbrzyskim parku Sobieskiego z udziałem ponad 1000 osób.

– Rok 2018 to dla Toyoty również czas uruchomienia nowego projektu hybrydowego. Tradycyjnie przy ważnych wydarzeniach dzielimy się naszym sukcesem ze społecznością lokalną. Tym razem w ramach priorytetu mobilności przekazaliśmy hybrydową toyotę yaris wałbrzyskiemu hospicjum. W ten sposób pomogliśmy pielęgniarkom w codziennych dojazdach do pacjentów, których odwiedzają w ich domach – mówi Piotr Sandomierski.

Ekologia, sport, edukacja

Ważny element działań CSR to dla TMMP również działalność proekologiczna.

– W Wałbrzychu uruchomiliśmy małą farmę fotowoltaiczną, której rocznie produkuje 42 tys. kWh. Energia ta pozwala na zasilanie wózków w nowej hali przekładni hybrydowych. To jedna z naszych inicjatyw w ramach Wyzwań Ekologicznych Toyoty 2050, które zakładają m.in. redukcję do zera emisji dwutlenku węgla w zakładach produkcyjnych – podkreśla Piotr Sandomierski. – Skatalogowaliśmy także bioróżnorodność, czyli przeprowadziliśmy inwentaryzację gatunków roślin i zwierząt żyjących w obrębie naszych fabryk, wzmacniając jednocześnie ochronę części gatunków.

W Wałbrzychu i w Jelczu-Laskowicach pracownicy wykonali hotele dla owadów – obecnie rozlokowane w różnych miejscach na terenie zakładów.

Od 2017 roku Toyota w Jelczu-Laskowicach sponsoruje Zimowy Maraton na Raty (ZIMNAR) organizowany przez Klub Biegacza Harcownik, fundując m.in. bramę startową i zestaw dla każdego uczestnika. W Wałbrzychu firma jest sponsorem Toyota Półmaratonu Wałbrzych, zespołu koszykarskiego Górnika Wałbrzych i szkolnej ligi koszykówki Toyota Basket Liga.

Natomiast w Jelczu-Laskowicach od 2018 roku wspiera szkolnictwo.

– Podpisaliśmy umowy z trzema szkołami: w Strzelinie, Namysłowie i Jelczu-Laskowicach. Wszystkim przekazaliśmy nasze silniki, a szkołom w Strzelinie i Namysłowie także samochody do celów dydaktycznych. Dodatkowo w Namysłowie zrealizowaliśmy na prośbę szkoły szkolenie dla nauczycieli z budowy silnika – mówi Emilia Rystwej-Sielska, specjalista ds. personalnych w TMMP w Jelczu-Laskowicach.

We wrześniu tego roku w Zespole Szkół im. Jana Kasprowicza w Jelczu-Laskowicach ruszy pierwsza klasa zawodowa pod patronatem Toyoty, która będzie kształciła w trzech kierunkach: obróbka skrawaniem, odlewnictwo i mechanik pojazdów samochodowych. Natomiast w Lotniczych Zakładach Naukowych we Wrocławiu wsparciem objęta została druga klasa technikum o specjalności mechatronik.

Laury za odpowiedzialność

Projekty realizowane przez firmy są też nagradzane. Działania AmRest w zakresie CSR zostały w 2018 roku kilkukrotnie docenione przez ekspertów, m.in. srebrną statuetką „Stevie” podczas International Business Awards oraz wpisaniem do rankingu giełdowych firm odpowiedzialnych społecznie – Respect Index.

W roku 2018 Volvo Polska po raz szósty zdobyło Srebrny Listek CSR przyznawany przez tygodnik „Polityka”. W grudniu podczas konferencji COP24 w Katowicach Volvo Polska otrzymało również wyróżnienie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz Global Compact Network Polska za działania ukierunkowane na wdrażanie celu 11.: Zrównoważone miasta i społeczności w ramach Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ.

– Naszą ambicją w Grupie Volvo jest przyczynianie się do realizacji wszystkich celów zrównoważonego rozwoju, jednak najbardziej chcemy skupiać się na tych, które są bezpośrednio związane z naszą działalnością i gdzie nasz wkład może być największy. Koncentrujemy się na zapewnieniu dostępu do bezpiecznego i zrównoważonego systemu transportu, głównie poprzez rozwijanie transportu publicznego – podkreśla Anna Nojszewska.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.