Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Każdy z nominowanych do Warto ma szansę na dwie nagrody – tę przyznawaną przez jury w każdej z pięciu kategorii oraz tę przyznawaną przez publiczność, która spośród wszystkich nominacji wybierze w internetowym głosowaniu swojego laureata.

Dziś przedstawiamy nominacje w kategorii Film. W tegorocznej edycji to najlepsi w reżyserii, scenografii, aktorstwie i montażu.

Więcej informacji o głosowaniu na nagrodę publiczności znajdziecie tutaj: Nagrody Publiczności WARTO. Głosujmy na młodych artystów.

Link do głosowania znajduje się na dole strony.

Maciej Bobula

za „Wsie, animalia, miscellanea”

Pochodzący z dolnośląskiego Szalejowa Górnego poeta i prozaik, nauczyciel. Debiutował jako autor opowiadań, m.in. „Dunkelheit” wydanej w zbiorze „Bękarty Wołgi. Klechdy miejskie”. Jego teksty ukazywały się w czasopiśmie Ha!art, w zinach literackich i zbiorze „Pisanie Nowej Rudy”.

Nominowany za debiutancką książkę poetycką, zatytułowaną „Wsie, animalia, miscellanea”, która ukazała się nakładem Fundacji Duży Format – wydanie jej było główną nagrodę w 6. Ogólnopolskim Konkursie na Tomik Wierszy Duży Format, w kategorii „przed debiutem”.

Marta Koronkiewicz, jurorka WARTO, mówi o tym tomiku: – Debiut Bobuli przypomina, że wieś w poezji nie musi być abstrakcyjna ani wyidealizowana, przeciwnie – poeta z Szalejowa znajduje sposób, by zajmująco i wiarygodnie opowiedzieć o wsi polskiej w drugiej dekadzie XXI wieku, wsi składającej się nie tylko z widoków, ale też z problemów społecznych. Jej specyficzna estetyka – pociągająca i odrzucająca równocześnie – opisywana jest z perspektywy swojo-obcej; tego, kto był „stąd”, ale potem zdarzyły mu się studia i duże miasto, zdarzyły mu się media społecznościowe, przez które można być „tu” i „nie tu” równocześnie. Książka Bobuli to ciekawe, świadome poetyckie otwarcie.

Małgorzata Kulik

za „Ta małpa poszła do nieba”

Mieszkająca we Wrocławiu graficzka, autorka komiksów, absolwentka malarstwa na katowickiej Akademii Sztuk Pięknych. Mówi o sobie, że lubi opowiadać historie zwykłych ludzi wplątanych w niezwykłe sytuacje. Jej komiksowe historie mają przemyślaną narrację, a ich bohaterowie są na przemian zanurzani w zwykłej codzienności i w absurdalnej, groteskowej rzeczywistości jak z sennych koszmarów.

Autorka „V”, komiksu nagrodzonego w konkursie „Długi Debiut”, jedna z autorek antologii „Śląski Wyspiański”, współautorka (wraz z Tomkiem Żarneckim) książki „Chore historie”, nominowana za autorski album „Ta małpa poszła do nieba” (Wydawnictwo Komiksowe). – Cieszę się, że udało się po raz pierwszy w historii nagrody wARTo nominować komiks w kategorii „literatura” – mówi Karol Pęcherz. – Komiks bardzo dobry, wyróżniony w Konkursie Stypendialnym Gildia.pl.

Historia opowiedziana przez Gosię Kulik przypomina tę z filmu „Duże zwierzę” Jerzego Stuhra. Zamiast wielbłąda pojawia się tu małpa w roli adoptowanego dziecka. Nominowana książka porusza emocje związane z piętnem społeczeństwa, wykluczeniem, samotnością, których źródłem jest problem bezpłodności. Komiks pod względem plastycznym cechuje wyrafinowana, brudna kreska i ponura kolorystyka, a sama historia opowiedziana jest w tonie satyrycznym. Należy zwrócić uwagę na odważne podejście autorki do trudnych problemów w sposób zupełnie zaskakujący i nieoczywisty.

Dawid Szkoła

za „Galicyjskie żywoty”

Eseista, fan piłki nożnej i wyścigów konnych, wykładowca w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Wrocławskim. Wcześniej wyróżniliśmy jego debiutancki tom „Eseje”, później „Ciemno, coraz ciemniej”. Po raz trzeci do wARTo został nominowany za zbiór „Galicyjskie żywoty. Opowieści o stracie, doli i pograniczu” (Wydawnictwo Officyna). To wyprawa na Kresy Paula Celana, Jerzego Stempowskiego, Josepha Rotha, Józefa Conrada Korzeniowskiego. Autor miesza tu perspektywy i gatunki – bywa eseistą, ale i próbuje eksperymentować z reportażem, zdarza się, że szkiełko i oko literaturoznawcy porzuca dla uważności podróżnika.

– Dawid Szkoła jest konsekwentny w opisywaniu świata jako pasma traum i strat przeplatanych dla odmiany kataklizmami, które ludzkość zgotowała sobie sama – mówi Emil Pasierski, juror wARTo. – „Galicyjskie żywoty” – trzeci już zbiór jego esejów – to przewodnik po europejskich zaświatach, po miejscach, w istnienie których trudno byłoby uwierzyć, gdyby nie związane z nimi i opisane w książce świadectwa zawiłych losów Rotha, Conrada, Celana i Stempowskiego. Trudno tu o optymizm, chyba że taki, iż materiału do snucia tych ciemnych (coraz ciemniejszych) gawęd Szkoła ma zapewne pod dostatkiem.

Jakub Tabaczek

za „Czytajcie, co jest Wam pisane”

Pisarz i psycholog. Studiował na Uniwersytecie Wrocławskim i Jagiellońskim. Publikował w „Odrze” i „Twórczości”. Autor opowiadań, trzykrotny finalista wrocławskiego Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania, nominowany za debiutancką książkę „Czytajcie, co jest Wam pisane” (Wydawnictwo Mamiko). W jego tekstach odbija się jak w krzywym zwierciadle współczesny świat, z akcjami charytatywnymi, ze swoim życiem politycznym, ze społecznymi protestami.

Rozpaczliwe usiłowania bohaterów, żeby swojemu życiu nadać sens, są jednak brane w nawias. Wszyscy zbierają nakrętki dla Adama, nie w szczytnym celu, ale tylko (aż?) po to, żeby mógł zaimponować swojej ukochanej. Jacka, bohatera innego opowiadania, nienawiść do rodzynek skłania do tego, żeby pozostawić na murze manifest. „Zaczyna pisać dużymi, drukowanymi literami. Wygląda jak dziecko, które uczy się kaligrafii na ogromnej tablicy. Dźwięk alarmu zlewa się z sygnałem radiowozu. NIENAWIDZĘ RODZ – tyle napisał. Gdyby się bardziej śpieszył, litery nie byłyby tak wyraźne”

– Podobno polityka wydawnicza ostatnich lat doprowadziła do uwiądu formy zwanej opowiadaniem – mówi juror WARTO Karol Maliszewski. – Ale to tylko pozory. W czytelniczym podziemiu opowiadania rozchodzą się jak świeże bułeczki (koniecznie z rodzynkami), rozkwita ich czarny rynek. Jednym z najlepszych towarów, jakie tam znalazłem, były opowiadania Jakuba Tabaczka. Czytane kilka lat temu, tak samo smakują dzisiaj. Mocno, wyraziście, charakterystycznie, z niepokojącą domieszką szaleństwa, groteski, absurdu. Nie wiadomo, kiedy i jak realizm staje się w nich własnym przeciwieństwem, sztuką zaprzeczania i powątpiewania. Najwyższą sztuką.

Iga Zakrzewska-Morawek

za „Wstyd”

Urodzona na Warmii mieszka we Wrocławiu. Absolwentka filologii polskiej, redaktorka, copywriterka, poetka i prozaiczka. Zadebiutowała w 2016 roku książką „Świat według Żunia”. Nominowana za powieść „Wstyd” (Wielka Litera), której bohaterkami są trzy kobiety mieszkające w jednej kamienicy na wrocławskim Nadodrzu: porzucona przez matkę Zośka, Marta, która chciałaby nie pamiętać swojego panieńskiego nazwiska i Bosa, nie umiejąca zapomnieć o wiecznie pijanym ojcu i o tym, jak odbierał jej poczucie własnej wartości. Łączy je sąsiedztwo, ale też uczucie wstydu, którego nie są w stanie się pozbyć.

– Iza Zakrzewska-Morawek ma dryg, dynamika jej kapitalnie rozedrganej frazy sprawia, że książka nawija czytelnika na szpulę i trzyma linkę jego uwagi – ocenia „Wstyd” jurorka wARTo Agnieszka Wolny-Hamkało.

– Podburza własny tekst, dodaje gazu, podkręca, aż do wrażenia, że fraza zaraz wykipi i rozleje się we wszystkich kierunkach. Wstyd, który czują bohaterowie jej książki jest wstydem nas wszystkich – bo to zgrabnie powiązane historie „naszych ludzi” – sąsiadów, rodzin, dzieci i przyjaciół dzieci. Ostrość widzenia autorki pozwala nam wejść w środek ich rozdartego życia. Teraz to my trzymamy kamerę, a to, co widzimy jest jednocześnie bliskie, znajome i obce, jakbyśmy dokonali włamu, założyli komuś szpiegowskie oprogramowanie. To jest nasz wstyd, który rozsadza maskowaną na co dzień obojętność. 

Jak głosujemy?

  • głosowanie trwa od dziś od godz. 21 do 14 marca do godz. 12;
  • każdy może oddać tylko jeden głos;
  • w plebiscycie na Nagrodę WARTO Publiczności nie ma podziału na kategorie, wybieramy wśród wszystkich nominowanych

Głosować można TUTAJ, a regulamin znajdziecie TUTAJ.

Partnerem Nagrody Publiczności jest Wrocławski Dom Literatury, Partnerem WARTO jest Archicom, nagrodę objęło patronatem miasto Wrocław.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.