Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

– To bardzo ważne dla młodych twórców, którzy często na starcie miewają dylematy, czy warto robić sztukę – mówi Anna Ilczuk, laureatka Warto w kategorii Teatr.

W kategorii Film jury nominowało: Karolinę Bruchnicką, Jagnę Dobesz, Paulinę Ziółkowską i Nikodema Chabiora. W kategorii Literatura szansę na nagrodę mają: Maciej Bobula, Jakub Tabaczek, Dawid Szkoła, Iga Zakrzewska-Morawek oraz Małgorzata Kulik. W kategorii Muzyka nominacje trafiły do Endy’ego Ydena, Kapeli Timingeriu, zespołu Hello My Sunshine, Piotra Suwalskiego i kolektywu Regime Brigade. W kategorii Sztuki Wizualne nominowano: Karolinę Balcer, Weronikę Lucińską, Annę Raczyńską, Irminię Rusicką oraz kolektyw Cave, czyli Mariusza Maślankę i Barbarę Żłobińską.

WARTO 2019 - POZNAJ WSZYSTKICH NOMINOWANYCH W KATEGORII FILM [KLIKNIJ]

Jeśli chodzi o kategorię Teatr, nagroda może trafić do Agnieszki Bresler, Sary Celler-Jezierskiej, Magdy Drab, Emose Uhunmwangho lub Pauliny Wosik.

WARTO 2019 - TUTAJ ZNAJDZIESZ WSZYSTKICH NOMINOWANYCH W KATEGORII TEATR

Laureaci nagród w każdej kategorii dostaną plakiety autorstwa Tymona Wodnickiego oraz po 10 tys. zł od miasta Wrocław. Zwycięzca plebiscytu publiczności otrzyma 5 tys. zł od Wrocławskiego Domu Literatury. Wyróżnienia wręczymy 20 marca podczas gali w Starym Klasztorze.

Dlaczego WARTO głosować?

Laureatem Nagrody Publiczności w roku 2015 został wokalista i gitarzysta Piotr Brzeziński, czyli Peter J. Birch.

– Nigdy tego nie zapomnę. Grałem w Warszawie i przed wejściem na scenę zadzwonił mój menedżer Bartek i powiedział, że mam nagrodę. Ledwo zagrałem koncert – mówi Brzeziński. – Potem dzwonił do mnie Lech Janerka, gratulował. Było mnóstwo SMS-ów, telefonów i miłych słów. W ogóle pozytywnie zdziwił mnie spory odzew środowiska muzycznego, i to nie tylko wrocławskiego. Nie wiedziałem, że Warto jest tak rozpoznawalne. A pieniądze z nagrody wydałem pośrednio na gitarę marzeń: kilka dni wcześniej kupiłem za całe oszczędności instrument ze Stanów Zjednoczonych. Miałem puste konto i wtedy dostałem nagrodę, więc mogłem jakoś funkcjonować.

Anna Ilczuk, laureatka Warto w kategorii Teatr: – Ta nagroda we Wrocławiu to był zawsze dla artystów taki Święty Graal. Od początku jest najważniejsza w mieście spośród innych wyróżnień kulturalnych. Bo o ile na pozostałe trzeba zasłużyć poważnym dorobkiem, o tyle Warto jest nagrodą o bardzo otwartej formule, obejmującej także twórców niezależnych – tłumaczy.

Ilczuk była aktorką Teatru Polskiego we Wrocławiu, gdy dostała wyróżnienie; przyznaliśmy je jednak za spektakl offowy, który wyprodukowała z Agatą Kucińską i Martą Ojrzyńską.

– I ta nagroda była dla nas potwierdzeniem, że warto angażować się w sztukę kompletnie bezinteresownie, działając z potrzeby serca – mówi Ilczuk. – Cudowne jest też to, że od paru lat istnieje Nagroda Publiczności, której nie przyznają grona recenzentów, która jest wyrazem uznania lokalnej, wrocławskiej widowni. To bardzo ważne dla młodych twórców, którzy często na starcie miewają dylematy, czy warto robić sztukę. My, aktorzy, na początku czujemy się trybikiem w wielkiej machinie spektaklu, bywamy przekonani, że to dzieło przesłania naszą indywidualną pracę. I nagle ktoś nas dostrzega. Ta nagroda mówi: warto, rób tak dalej, bo jesteś ciekawy, bo doceniamy twoją wrażliwość, artystyczną drogę.

– Duma zapewnia ciągłość działań – mówi Jagoda Szelc, laureatka nagrody Warto 2018 za debiut fabularny „Wieża. Jasny dzień” i jurorka tegorocznej edycji. I dodaje: – Ale dumni powinni być też nauczyciele nauczania początkowego, liceów, wykładowcy akademiccy, nauczyciele z domów kultury i ludzie, którzy pomagają zdolnym dzieciom i młodzieży. Co roku pomagacie dorosnąć jakiemuś młodemu artyście.

EABS, czyli zespół Electro-Acoustic Beat Sessions, muzyczną nagrodę Warto otrzymał w 2014 roku. Dziś ma na koncie m.in. nominację do Fryderyka.

– Byliśmy bardzo zdziwieni nominacją. Graliśmy rzeczy mało komercyjne i ktoś nas wtedy w jakimś konkursie pierwszy raz zauważył – mówi Marek Pędziwiatr z EABS. – Pieniądze podzieliliśmy między siebie i choć wydatki dotyczyły głównie muzyki, to jako zespół nie spożytkowaliśmy całej kwoty. Może to brzmi dziwnie, ale niech to będzie trochę przestrogą dla laureatów, bo jako młodzi twórcy mogą naprawdę dobrze zainwestować te 10 tys. zł. Taki zastrzyk gotówki może się nigdy nie powtórzyć. Duże znaczenie miała też ta niefinansowa część nagrody: po raz pierwszy pojawiliśmy się w mediach, a na nasze koncerty zaczęło przychodzić coraz więcej osób.

***

Partnerem Nagrody Publiczności jest Wrocławski Dom Literatury, Partnerem WARTO jest Archicom, nagrodę objęło patronatem miasto Wrocław

Jak głosujemy?

>> głosowanie trwa do 14 marca do godz. 12

>> każdy może oddać tylko jeden głos

>> w plebiscycie na Nagrodę Warto Publiczności nie ma podziału na kategorie, wybieramy wśród wszystkich nominowanych

>> link do głosowania znajdziecie na stronie wroclaw.wyborcza.pl

Głosować można TUTAJ, a regulamin znajdziecie TUTAJ.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.