Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Od kilku lat działania Volvo Polska związane ze społeczną odpowiedzialnością są wyróżniane Srebrnym Listkiem CSR tygodnika „Polityka” w zestawieniu firm odpowiedzialnych społecznie. To wyróżnienie jest przyznawane w wyniku badania ankietowego dotyczącego społecznej odpowiedzialności biznesu w polskich przedsiębiorstwach, opartego na wytycznych międzynarodowej normy społecznej odpowiedzialności ISO 26000.

Dotyczy ono siedmiu najważniejszych dla zrównoważonego rozwoju aspektów: ładu korporacyjnego, praw człowieka, zachowania wobec pracowników, ochrony środowiska, dbałości o klienta, uczciwości biznesowej i zaangażowania społecznego. Jak działania, za które Volvo Polska zbiera laury, wyglądają w praktyce?

Ekologicznie i bezpiecznie

Duża część aktywności CSR wiąże się w bezpośredni sposób ze specyfiką branży reprezentowanej przez Volvo.

Autobusy elektryczno-hybrydowe VolvoAutobusy elektryczno-hybrydowe Volvo Volvo Polska

– Wspieramy zrównoważony rozwój rozwiązań transportowych i szczycimy się wieloletnim doświadczeniem w elektromobilności. Dzięki szerokiej gamie zelektryfikowanych autobusów jesteśmy liderem niskoemisyjnego oraz energooszczędnego transportu publicznego – zapewnia Anna Nojszewska, dyrektor ds. komunikacji w Volvo Polska.

W 2010 roku we wrocławskiej fabryce rozpoczęła się seryjna produkcja autobusu hybrydowego. Obecnie Volvo oferuje też autobus hybrydowo-elektryczny oraz w pełni elektryczny model Volvo 7900 Electric. W grudniu 2018 roku podczas konferencji COP24 w Katowicach Volvo otrzymało wyróżnienie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz Global Compact Network Polska za działania ukierunkowane na wdrażanie Celu 11: Zrównoważone miasta i społeczności w ramach Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ.

Firma stosuje w swoich autobusach i samochodach ciężarowych szereg innowacyjnych rozwiązań zapewniających wysoki poziom bezpieczeństwa kierowców i pasażerów. Poza rozwojem produktów dzieli się też wiedzą, prowadząc m.in. szkolenia dla dzieci w ramach programu „Zatrzymaj się, popatrz, pomachaj”, którego celem jest przekazywanie dzieciom wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa na drodze i promowanie bezpiecznego zachowania w ruchu ulicznym. W szkołach podstawowych i przedszkolach na warsztatach z najmłodszymi spotykają się pracownicy firmy – co roku angażuje się w tę inicjatywę kilkanaście osób.

Dla społeczności lokalnych

To jedna z wielu inicjatyw opartych na wolontariacie, w których uczestniczą osoby zatrudnione w Volvo. Popularnością cieszy się również Program Wolontariatu Pracowniczego, w ramach którego przeprowadzono już ponad 40 projektów, a nad każdym z nich pracowało od kilku do kilkunastu osób.

Prowadzone przez pracowników Volvo warsztaty w ramach programu 'Zatrzymaj się, Popatrz, Pomachaj', którego celem jest przekazywanie dzieciom wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa na drodze i promowanie bezpiecznego zachowania w ruchu ulicznymProwadzone przez pracowników Volvo warsztaty w ramach programu 'Zatrzymaj się, Popatrz, Pomachaj', którego celem jest przekazywanie dzieciom wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa na drodze i promowanie bezpiecznego zachowania w ruchu ulicznym MAT. VOLVO POLSKA

Pracownicy w swoich lokalnych społecznościach przeprowadzili już takie przedsięwzięcia jak np. remont sal w placówkach oświatowo-wychowawczych czy placów zabaw przy świetlicach środowiskowych, szkołach i przedszkolach. Były także zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży z ekologii, udzielania pierwszej pomocy czy bezpieczeństwa na drodze oraz projekty ekologiczne związane z pomocą dla bezdomnych zwierząt.

– Motywujące zadania, możliwość niesienia pomocy i wprowadzania zmian na lepsze w społecznościach lokalnych, branie odpowiedzialności za przygotowanie projektu i jego realizację – to czynniki, które sprawiają, że pracownicy bardzo chętnie angażują się w działania – podkreśla Anna Nojszewska.

Program Wolontariatu Pracowniczego Volvo Polska został dwukrotnie wyróżniony tytułem Dolnośląskiej Grupy Wolontariatu Pracowniczego Roku w konkursie zorganizowanym przez Partnerstwo na rzecz Promocji i Rozwoju Wolontariatu na Dolnym Śląsku „Razem dla Wolontariatu”.

Siła różnorodności

Od trzech lat Volvo Polska jest zaangażowana także we WrOpenUp – projekt edukacyjny skierowany do uczniów wrocławskich szkół, którego celem jest promowanie otwartości i tolerancji oraz wartości, które wnosi różnorodność kulturowa. WrOpenUp skupia międzynarodową grupę wolontariuszy z pasją, z różnych organizacji i środowisk, wielu krajów, m.in. z międzynarodowych firm mających siedziby we Wrocławiu. Do tej pory około 50 wolontariuszy z Volvo Polska zaangażowało się w prowadzenie warsztatów mających na celu podnoszenie świadomości wrocławskiej młodzieży na temat innych kultur i rozwijanie kompetencji międzykulturowych.

Volvo Polska zatrudnia blisko 4 tysiące pracowników. Zespół tworzą zarówno osoby młode, rozpoczynające swoją karierę zawodową, jak i te z wieloletnim stażem pracy.

– Różnorodność jest częścią naszej kultury organizacyjnej. Jesteśmy międzynarodową firmą, w której pracują osoby o różnorodnym doświadczeniu, pochodzące z różnych krajów. Wierzymy, że różnorodność zwiększa zaangażowanie pracowników, jest źródłem innowacji i sprzyja rozwojowi biznesu – mówi Anna Nojszewska.

W tym roku Volvo Polska po raz dziesiąty otrzymała tytuł Top Employer przyznawany przez Top Employers Institute tym pracodawcom, którzy w procesie certyfikacji wykażą, że spełniają najwyższe, międzynarodowe standardy w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi.

W 2018 roku firma zajęła też w drugie miejsce wśród dziesięciu najbardziej atrakcyjnych pracodawców w badaniu Randstad.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.