Zmienia się rynek pracy, wzrasta zapotrzebowanie na pracowników z wykształceniem zawodowym, zmieniają się też modele zaplanowanych ścieżek kariery – młodzi ludzie zaczynają sobie zdawać sprawę z tego, że liceum ogólnokształcące to niejedyna droga do matury i na studia. Poza tym ten model kształcenia pozwala szybciej się usamodzielnić. Last but not least, zmieniają się także szkoły.
– Mają świetnie wyposażone pracownie zawodowe, tworzą warunki zbliżone do rzeczywistego środowiska pracy, dopasowują swoją ofertę edukacyjną do potrzeb rynku pracy i stale współpracują z pracodawcami i doradcami zawodowymi. Biorą udział w projektach unijnych w kraju i za granicą. Stale podnoszą jakość kształcenia dzięki doskonaleniu umiejętności nauczycieli i dopasowują program nauczania do potrzeb środowiska pracy – wylicza Jarosław Delewski, dyrektor miejskiego Departamentu Edukacji we Wrocławiu.
Na przykład Zespół nr 3 z ul. Szkockiej współpracuje m.in. z sieciami Orbis i AccorHotels. Uczniowie odbywają praktyki w najbardziej prestiżowych hotelach we Wrocławiu: Monopolu, Sofitelu czy Double Tree by Hilton. Zespół Szkół Teleinformatycznych i Elektronicznych z ul. Hauke-Bosaka ma podpisaną m.in. umowę z IBM i z Nokią.
Imponującą liczbę partnerów ma Zespół Szkół nr 18. Szkoła przy ul. Młodych Techników, jedna z najstarszych we Wrocławiu, współpracuje już z ponad 40 zakładami pracy, wśród nich są: Tauron, 3M, Fortum i Elektrotim.
Lotnicze Zakłady Naukowe mają podpisaną umowę o współpracy z wieloma firmami z branży mechanicznej, mechatronicznej, lotniczej i logistycznej, wśród nich są Bosh, Whirlpool czy Pneumat System. W trakcie nauki uczniowie mogą zrobić bezpłatne kursy i uzyskać dodatkowe certyfikaty. „Samochodówka” z ul. Borowskiej współpracuje z serwisami Mercedesa i prowadzi zajęcia z podstaw biznesu.
Uczniowie technikum przy ul. Skwierzyńskiej po zakończeniu nauki zakładają własną działalność gospodarczą, współpracują z wydawnictwami czy agencjami PR. Wielu z nich już pod koniec nauki jest zatrudnianych w zakładach pracy, w których odbywali praktyki zawodowe.
Podobnie jest w Zespole Szkół Logistycznych, gdzie pracodawcy często pytają o uczniów, chcą ich na praktyki, a potem zatrudniają za całkiem niezłe pieniądze. Zdarza się także że firmy z zagranicy, z UE, proszą o referencje dla absolwentów tej szkoły.
Jarosław Delewski przekonuje, że po ukończeniu szkoły zawodowej coraz łatwiej znaleźć atrakcyjną pracę, nie tylko w kraju, ale też za granicą.
– Uczniowie technikum mają możliwość udziału w praktykach zawodowych i stażach poza granicami kraju. Do świadectwa potwierdzającego kwalifikacje zawodowe dołączony jest Suplement Europass. Znajdują się w nim informacje uzupełniające dla pracodawców i instytucji zagranicznych – wyjaśnia dyrektor.
Nowe kierunki kształcenia, klasy patronackie i programy nauczania tworzone wspólnie z lokalnymi pracodawcami – technika i szkoły branżowe w Legnicy też coraz ściślej współpracują z biznesem. Liczne klasy patronackie to efekt porozumień o współpracy szkół z lokalnymi przedsiębiorcami, podpisywanych tu z inicjatywy prezydenta miasta.
Halina Gawin-Majewska, dyrektor wydziału oświaty, kultury i sportu Urzędu Miasta Legnicy: – Firmy patronackie oraz pracodawcy zapewniają organizację zajęć praktycznych oraz praktyk zawodowych, współpracują przy opracowaniu planu nauczania, finansują też specjalistyczne wyposażenie i oprogramowanie do pracowni, zakup podręczników dla uczniów, wycieczki zawodoznawcze czy szkolenia dla nauczycieli zawodu. Najlepsi uczniowie tych klas otrzymują nagrody, stypendia i propozycje zatrudnienia w wyuczonym zawodzie.
Na przykład w Zespole Szkół Elektryczno-Mechanicznych firma Winkelmann sprawuje patronat nad klasami w zawodzie technik elektronik o specjalności programista maszyn sterowanych numerycznie (CNC). Niedawno szkoła podpisała też porozumienia o partnerskiej współpracy z legnickim oddziałem firmy Tauron Dystrybucja SA, z czego skorzystają uczniowie kształcący się w zawodzie elektryk i technik elektryk.
Przyszli technicy cyfrowych procesów graficznych praktycznych rzeczy nauczą się dzięki współpracy z firmą Prographic i Zakładem Poligraficzno-Introligatorskim „Grafodruk” w Legnicy. Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących od lat współpracuje z lubińską spółką Pol-Miedź Trans – przyszli technicy spedytorzy odbywają praktyki w Lubinie.
W zawodzie technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej szkoła współpracuje ze spółką Solaris Group, a w zawodzie technik mechanik z Hutą Miedzi Legnica, Dolnośląską Fabryką Maszyn „Zanam-Legmet” i spółką Elsur. W zeszłym roku firma Winkelmann objęła tu patronatem klasy szkoły branżowej I stopnia w zawodzie mechanik – monter maszyn i urządzeń, a kilka miesięcy temu szkoła podpisała list intencyjny z KGHM Polska Miedź SA, dotyczący objęcia patronatem klasy w zawodzie technik hutnik.
W 2015 roku prezydent Legnicy Tadeusz Krzakowski podpisał porozumienie z Legnicką Specjalną Strefą Ekonomiczną. W jego efekcie sześć legnickich szkół przystąpiło do „Dolnośląskiego Klastra Edukacyjnego”, którego celem jest m.in. łączenie potencjału gospodarczego, edukacyjnego i naukowego na rzecz kształcenia zawodowego dla potrzeb gospodarki i lokalnego rynku pracy.
– Corocznie szkoły podpisują wiele umów z pracodawcami na realizację szkolenia praktycznego. W minionym roku szkolnym zajęcia praktyczne u 48 pracodawców zrealizowało 599 uczniów, natomiast ze 117 pracodawcami podpisano umowy o praktykę zawodową dla 973 uczniów – wylicza dyrektor Gawin-Majewska.
Także w Wałbrzychu coraz więcej firm angażuje się w tworzenie klas w szkołach zawodowych i na różne sposoby wspiera kształcenie zawodowe. Maciej Badora, prezes Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej: – Naszym zadaniem jest dążyć do tego, by niedobór pracowników nie stanowił przeszkód w rozwoju, i to się nam udaje.
Jedną z najnowszych wspólnych inicjatyw jest np. program Girls Go Technology dla uczennic szkół średnich.
Materiał promocyjny partnera
Wszystkie komentarze