Nowe kierunki kształcenia, nowocześnie wyposażone pracownie, praktyki u renomowanych pracodawców, języki obce i zagraniczne wyjazdy, przygotowanie do prowadzenia własnej działalności. Szkoły branżowe i technika nie są już takie jak dawniej. Jak dzisiaj uczy się zawodu?
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Zmienia się rynek pracy, wzrasta zapotrzebowanie na pracowników z wykształceniem zawodowym, zmieniają się też modele zaplanowanych ścieżek kariery – młodzi ludzie zaczynają sobie zdawać sprawę z tego, że liceum ogólnokształcące to niejedyna droga do matury i na studia. Poza tym ten model kształcenia pozwala szybciej się usamodzielnić. Last but not least, zmieniają się także szkoły.

– Mają świetnie wyposażone pracownie zawodowe, tworzą warunki zbliżone do rzeczywistego środowiska pracy, dopasowują swoją ofertę edukacyjną do potrzeb rynku pracy i stale współpracują z pracodawcami i doradcami zawodowymi. Biorą udział w projektach unijnych w kraju i za granicą. Stale podnoszą jakość kształcenia dzięki doskonaleniu umiejętności nauczycieli i dopasowują program nauczania do potrzeb środowiska pracy – wylicza Jarosław Delewski, dyrektor miejskiego Departamentu Edukacji we Wrocławiu.

Pracodawcy w szkołach, uczniowie w pracy

Na przykład Zespół nr 3 z ul. Szkockiej współpracuje m.in. z sieciami Orbis i AccorHotels. Uczniowie odbywają praktyki w najbardziej prestiżowych hotelach we Wrocławiu: Monopolu, Sofitelu czy Double Tree by Hilton. Zespół Szkół Teleinformatycznych i Elektronicznych z ul. Hauke-Bosaka ma podpisaną m.in. umowę z IBM i z Nokią.

Zajęcia w zespole Szkół nr 3 przy ul. Szkockiej
Zajęcia w zespole Szkół nr 3 przy ul. Szkockiej  MIECZYSŁAW MICHALAK

Imponującą liczbę partnerów ma Zespół Szkół nr 18. Szkoła przy ul. Młodych Techników, jedna z najstarszych we Wrocławiu, współpracuje już z ponad 40 zakładami pracy, wśród nich są: Tauron, 3M, Fortum i Elektrotim.

Lotnicze Zakłady Naukowe mają podpisaną umowę o współpracy z wieloma firmami z branży mechanicznej, mechatronicznej, lotniczej i logistycznej, wśród nich są Bosh, Whirlpool czy Pneumat System. W trakcie nauki uczniowie mogą zrobić bezpłatne kursy i uzyskać dodatkowe certyfikaty. „Samochodówka” z ul. Borowskiej współpracuje z serwisami Mercedesa i prowadzi zajęcia z podstaw biznesu.

Uczniowie technikum przy ul. Skwierzyńskiej po zakończeniu nauki zakładają własną działalność gospodarczą, współpracują z wydawnictwami czy agencjami PR. Wielu z nich już pod koniec nauki jest zatrudnianych w zakładach pracy, w których odbywali praktyki zawodowe.

Podobnie jest w Zespole Szkół Logistycznych, gdzie pracodawcy często pytają o uczniów, chcą ich na praktyki, a potem zatrudniają za całkiem niezłe pieniądze. Zdarza się także że firmy z zagranicy, z UE, proszą o referencje dla absolwentów tej szkoły.

Zespół Szkół Logistycznych we Wrocławiu
Zespół Szkół Logistycznych we Wrocławiu  TOMASZ PIETRZYK

Jarosław Delewski przekonuje, że po ukończeniu szkoły zawodowej coraz łatwiej znaleźć atrakcyjną pracę, nie tylko w kraju, ale też za granicą.

– Uczniowie technikum mają możliwość udziału w praktykach zawodowych i stażach poza granicami kraju. Do świadectwa potwierdzającego kwalifikacje zawodowe dołączony jest Suplement Europass. Znajdują się w nim informacje uzupełniające dla pracodawców i instytucji zagranicznych – wyjaśnia dyrektor.

Po patronatem

Nowe kierunki kształcenia, klasy patronackie i programy nauczania tworzone wspólnie z lokalnymi pracodawcami – technika i szkoły branżowe w Legnicy też coraz ściślej współpracują z biznesem. Liczne klasy patronackie to efekt porozumień o współpracy szkół z lokalnymi przedsiębiorcami, podpisywanych tu z inicjatywy prezydenta miasta.

Zajęcia w Zespole Szkół Gastronomicznych przy ul. Kamiennej
Zajęcia w Zespole Szkół Gastronomicznych przy ul. Kamiennej  MIECZYSŁAW MICHALAK

Halina Gawin-Majewska, dyrektor wydziału oświaty, kultury i sportu Urzędu Miasta Legnicy: – Firmy patronackie oraz pracodawcy zapewniają organizację zajęć praktycznych oraz praktyk zawodowych, współpracują przy opracowaniu planu nauczania, finansują też specjalistyczne wyposażenie i oprogramowanie do pracowni, zakup podręczników dla uczniów, wycieczki zawodoznawcze czy szkolenia dla nauczycieli zawodu. Najlepsi uczniowie tych klas otrzymują nagrody, stypendia i propozycje zatrudnienia w wyuczonym zawodzie.

Na przykład w Zespole Szkół Elektryczno-Mechanicznych firma Winkelmann sprawuje patronat nad klasami w zawodzie technik elektronik o specjalności programista maszyn sterowanych numerycznie (CNC). Niedawno szkoła podpisała też porozumienia o partnerskiej współpracy z legnickim oddziałem firmy Tauron Dystrybucja SA, z czego skorzystają uczniowie kształcący się w zawodzie elektryk i technik elektryk.

Przyszli technicy cyfrowych procesów graficznych praktycznych rzeczy nauczą się dzięki współpracy z firmą Prographic i Zakładem Poligraficzno-Introligatorskim „Grafodruk” w Legnicy. Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących od lat współpracuje z lubińską spółką Pol-Miedź Trans – przyszli technicy spedytorzy odbywają praktyki w Lubinie.

W zawodzie technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej szkoła współpracuje ze spółką Solaris Group, a w zawodzie technik mechanik z Hutą Miedzi Legnica, Dolnośląską Fabryką Maszyn „Zanam-Legmet” i spółką Elsur. W zeszłym roku firma Winkelmann objęła tu patronatem klasy szkoły branżowej I stopnia w zawodzie mechanik – monter maszyn i urządzeń, a kilka miesięcy temu szkoła podpisała list intencyjny z KGHM Polska Miedź SA, dotyczący objęcia patronatem klasy w zawodzie technik hutnik.

Klaster Edukacyjny 'INVEST in EDU' Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej
Klaster Edukacyjny 'INVEST in EDU' Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej  Fot. Mat. Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej

Dolnośląski Klaster Edukacyjny

W 2015 roku prezydent Legnicy Tadeusz Krzakowski podpisał porozumienie z Legnicką Specjalną Strefą Ekonomiczną. W jego efekcie sześć legnickich szkół przystąpiło do „Dolnośląskiego Klastra Edukacyjnego”, którego celem jest m.in. łączenie potencjału gospodarczego, edukacyjnego i naukowego na rzecz kształcenia zawodowego dla potrzeb gospodarki i lokalnego rynku pracy.

– Corocznie szkoły podpisują wiele umów z pracodawcami na realizację szkolenia praktycznego. W minionym roku szkolnym zajęcia praktyczne u 48 pracodawców zrealizowało 599 uczniów, natomiast ze 117 pracodawcami podpisano umowy o praktykę zawodową dla 973 uczniów – wylicza dyrektor Gawin-Majewska.

Także w Wałbrzychu coraz więcej firm angażuje się w tworzenie klas w szkołach zawodowych i na różne sposoby wspiera kształcenie zawodowe. Maciej Badora, prezes Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej: – Naszym zadaniem jest dążyć do tego, by niedobór pracowników nie stanowił przeszkód w rozwoju, i to się nam udaje.

Jedną z najnowszych wspólnych inicjatyw jest np. program Girls Go Technology dla uczennic szkół średnich.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej na ten temat
Komentarze
Zaloguj się
Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem