Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Na Stadionie Miejskim we Wrocławiu miała miejsce konferencja Civil & Military Aeromixer. Wśród gości byli przedstawiciele przedsiębiorstw z grona największych światowych producentów samolotów i sprzętu lotniczego, m.in. Leonardo Company, Airbus Group Poland, Pratt & Whitney Kalisz, UTC Aerospace Systems Wrocław, Avio Aero (GE Aviation Business), PZL Mielec Sikorsky (Lockheed Martin company), czy Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne (Polska Grupa Zbrojeniowa).

Polska ważnym graczem w branży lotniczej

Jak podkreślał Marcin Ociepa, podsekretarz stanu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii, przypadające w tym roku stulecie niepodległości to także stulecie polskiego lotnictwa: – Niemal w każdym samolocie na świecie znajduje się jakaś część wyprodukowana, bądź wymyślona w Polsce. Przemysł lotniczy intensywnie się rozwija, a my bierzemy aktywny udział w wielkim wyścigu globalizacyjnym.

W kraju działa obecnie ponad 200 firm z sektora lotniczego, które zatrudniają ok. 30 tys. pracowników. Wartość ich rocznej sprzedaży wynosi 1,3 mld euro.

Konferencja Civil & Military AeromixerKonferencja Civil & Military Aeromixer TOMASZ PIETRZYK

– Według danych Eurostatu region dolnośląski jest na pierwszym miejscu spośród 260 regionów UE pod względem tworzenia miejsc pracy w latach 2006-2016 – podkreślał marszałek Cezary Przybylski. – Za tym sukcesem stoi kapitał ludzki. Świetni specjaliści wyszkoleni przez uczelnie wyższe czy szkoły zawodowe. Dolny Śląsk ma bardzo korzystne położenie geograficzne, co sprawia, że nasz region przyciąga inwestorów z innych części Polski i z zagranicy.

„Szybkie randki”

Wydarzenie bazowało na networkingu i nowatorskiej formule „szybkich randek”. Uczestnicy imprezy mogli w krótkim czasie spotkać się z wieloma potencjalnymi kontrahentami. Wymienić się doświadczeniami i nawiązać relacje biznesowe. Podczas imprezy przewidziano spotkania dwustronne pomiędzy zainteresowanymi współpracą organizacjami lub firmami, jak i spotkania przy tzw. stołach rotacyjnych, podczas których firmy mogły w większym gronie przedstawić swoją ofertę. Kontakty nawiązane wstępnie podczas takich spotkań można było następnie omawiać np. podczas sesji open networking.

– Wydarzenia takie jak Aeromixer, pozwalają na budowanie siatki powiązań pomiędzy podmiotami działającymi w tej samej branży – tłumaczy prof. Edward Chlebus, dyrektor Centrum Zaawansowanych Systemów Produkcyjnych Politechniki Wrocławskiej.

W naszym regionie sprawnie funkcjonuje już Dolnośląski Klaster Lotniczy oraz HS Wrocław. Zakład, będący częścią UTC Aerospace Systems, zajmuje się produkcją układów paliwowo-regulacyjnych do silników lotniczych oraz układów, wyrobów i detali hydraulicznych służących do sterowania i kontroli lotu w samolotach oraz śmigłowcach.

Konferencja Civil & Military AeromixerKonferencja Civil & Military Aeromixer TOMASZ PIETRZYK

Jak podkreśla prof. Chlebus, na Dolnym Śląsku pojawiają się kolejne podmioty z branży lotniczej, np. XEOS, spółka GE i Lufthansy, która w Środzie Śląskiej buduje zakład serwisowania silników samolotowych. Fabryka ma docelowo zatrudniać 600 osób. Firma już otworzyła centrum szkoleniowe na Bielanach Wrocławskich, gdzie kształci swoich przyszłych pracowników – mechaników i inżynierów. We Wrocławiu swoje centrum IT Travel Labs Polska założył także Ryanair. Pracę znalazło tam 120 specjalistów.

Aeromixer był również ważnym wydarzeniem naukowym. Myślą przewodnią była efektywność energetyczna w lotnictwie: budowa silników bardziej efektywnych pod względem zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla do atmosfery, zmniejszenie poziomu hałasu, stosowanie biopaliwa etc.

– Przybliżenie potencjału przemysłu lotniczego w regionie dolnośląskim może być czynnikiem ułatwiającym powstawanie nowych miejsc pracy w tym obszarze, zwłaszcza w specjalnościach mechanicznych i informatycznych. Politechnika Wrocławska jest od niedawna właścicielem lotniska w Lubinie, gdzie zamierza rozwijać nowe projekty techniczne i eksploatacyjne – dodaje prof. Chlebus.

Konferencja Civil & Military AeromixerKonferencja Civil & Military Aeromixer TOMASZ PIETRZYK

Dolnośląskie odrzutowce

Jednym z wystawców była firma Metal Master, producent samolotów Flaris. – To najmniejszy, najszybszy i najbardziej zaawansowany odrzutowiec dyspozycyjny. Jest bezkonkurencyjnie bezpieczny, ponieważ ma także właściwości szybowca oraz ratunkowy system spadochronowy – zapewnia Rafał Ładziński, pomysłodawca i producent odrzutowca. Samoloty powstają w Podgórzynie pod Jelenią Górą. Fabryka zatrudnia obecnie 100 osób i wyprodukowała już pierwsze sztuki. – To biznesmen ma być pilotem. Do odrzutowca wsiada się jak do samochodu osobowego, bez użycia drabinki. Można wystartować z podłoża trawiastego, a na pokład zabrać do czterech pasażerów – opowiada.

Samolot na razie przechodzi testy, zaś pierwsi klienci będą mogli go kupić jeszcze w tym roku. Prognozowana cena to około 2 mln euro za sztukę.

Więcej szczegółów na temat wydarzenia Aeoromixer TUTAJ

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.