Świeże owoce, ergonomiczne fotele, możliwość wyboru miejsca pracy. A także kuchnie, chillout roomy i prysznice. Na jakie jeszcze udogodnienia i benefity mogą liczyć pracownicy sektora nowoczesnych usług dla biznesu?
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Pracownicy mają możliwość pracy zdalnej, korzystają z elastycznych godzin pracy, otrzymują też dodatkowe benefity – od ubezpieczenia medycznego po bilety do kina.

– Karta Multisport i opieka medyczna to dzisiaj absolutny standard. W firmach z branży IT, które najbardziej konkurują ze sobą o pracowników, można znaleźć przykłady różnych niestandardowych benefitów. Z myślą o millenialsach firmy oferują na przykład wszelkiego rodzaju budżety szkoleniowe, gdzie to pracownik decyduje, na co pieniądze zostaną przeznaczone. Może to być kurs prawa jazdy albo dofinansowanie do studiów podyplomowych – mówi Marcin Sojka, Advisory Group Test Human Resources.

Również przestrzeń pracy w centrach usług dla biznesu jest dziś aranżowana pod kątem potrzeb i preferencji pracowników. W biurach mają do dyspozycji strefy chilloutu, dobrze wyposażone kuchnie, game roomy i wiele innych udogodnień.

Touch Down i Bollywood Party w szwajcarskim banku

Credit Suisse zatrudnia we Wrocławiu ponad 4,5 tys. pracowników. Jeden z biurowców banku, Green Day przy ul. Szczytnickiej, został zaprojektowany z myślą o systemie smart working. Na czym on polega?

– Ideą przewodnią smart working jest zapewnienie pracownikom zróżnicowanych przestrzeni do pracy i odpoczynku. W Green Day największą powierzchnię zajmuje open space, ale są też strefy do pracy zespołowej lub w ciszy – tłumaczy Wojciech Pogroszewski, Facility Manager w Credit Suisse. – Stanowiska pracy nie są indywidualnie przypisane. Dla spotkań grupowych i wideokonferencji przygotowane zostały salki konferencyjne, z których pracownicy mogą korzystać po wcześniejszej rezerwacji. Różnorodność stref powoduje, że pracownicy nie przeszkadzają sobie nawzajem, z drugiej strony łatwo jest im pracować nad wspólnymi projektami.

Praca w Credit Suisse
Praca w Credit Suisse  Fot. Mat. Credit Suisse

W strefach ciszy nie prowadzi się żadnych rozmów, a na biurkach nie ma nawet telefonów. Focus Booths to z kolei zamykane pokoje do pracy indywidualnej. W Green Day są też miejsca nazywane Touch Down Points.

– Znajdują się tam komputery i stanowiska z wysokimi stołkami, dzięki którym pracownicy mogą omawiać treści wyświetlane na jednym monitorze. Miejsca te są rozmieszczone przy windach i kafeteriach, pozwalają również na szybkie zalogowanie się do komputera i wykorzystanie chwili przed zaplanowanym spotkaniem np. na sprawdzenie poczty elektronicznej – opowiada Wojciech Pogroszewski.

W miejscach do odpoczynku ważną rolę odgrywają tzw. kafeterie. Są wyposażone w mikrofalówki, ekspresy do kawy i automaty z jedzeniem i napojami. Jest też strefa Lounge.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Wrocław przyciąga innowacje. Nad czym pracują we wrocławskich firmach?

– Tutaj pracownicy odpoczywają, piją kawę i rozmawiają, świętują urodziny i inne okazje np. przy kawałku ciasta. Można tam też obejrzeć program informacyjny w telewizji. W Lounge odbywają się czasem również mniej formalne prezentacje i spotkania zespołowe – mówi Wojciech Pogroszewski.

Dwa razy w tygodniu dostarczane są do nich owoce sezonowe dla pracowników. W budynku znajduje się również automat ze zdrową żywnością, jogurtami, sałatkami i owocami. Dodatkowo pracownicy mogą również korzystać z inicjatywy Healthy Back – nieodpłatnego masażu kręgosłupa w biurze, trwającego 20 minut.

W banku pracuje się przez osiem godzin dziennie, ale godziny pracy na poszczególnych stanowiskach często zależą od potrzeb biznesowych. – Obsługujemy zespoły i procesy z całego świata, dlatego promujemy elastyczne godziny pracy, co bardzo doceniają nasi pracownicy. Dla większości stanowisk istnieje też możliwość pracy zdalnej – zaznacza Katarzyna Józefowicz, dyrektor zarządzająca wrocławskiego biura Credit Suisse.

W Credit Suisse aktywnie działają grupy sportowe i tematyczne. Na przykład Multicultural Network promuje różnorodność kulturową, organizując spotkania z gośćmi z różnych krajów, degustacje kuchni z różnych zakątków świata czy np. Bollywood Party.

Kreatywny chillout

W biurach Nokii uwagę przykuwają kartki pocztowe z najbardziej egzotycznych miejsc.

– Nasi pracownicy często pracują w różnych częściach świata. Dzięki nim miejsce, w którym spędzamy jedną trzecią naszego dnia, staje się jeszcze bardziej kolorowe i inspirujące – mówi Konrad Fuławka z Nokii. – Pracownicy coraz częściej przynoszą też różnego rodzaju zabawki kreatywne, układanki i trójwymiarowe łamigłówki. Niektórzy dzięki nim potrafią się zrelaksować, inni pobudzają swoją kreatywność, a jeszcze innym pomagają w osiągnięciu głębokiej koncentracji. Ilu ludzi, tyle zastosowań.

  TOMASZ PIETRZYK

Podkreśla też, że przestrzeń zaaranżowana jest tak, by łączyć mocne strony open space i bardziej kameralnych biur. Pracownicy mają do dyspozycji sale, tablice i przestrzenie przeznaczone do twórczych burz mózgów, otwartych spotkań i dyskusji.

– Każdy z pracowników może korzystać ze stołów z regulacją wysokości i ergonomicznych foteli, choć zdarzają się osoby siedzące np. na piłkach do fitnessu. Mamy też inżynierów, którzy dużą część swojego czasu pracują w laboratoriach, w niczym nieprzypominających normalnego biura. Pomieszczenia wypełnione są dziesiątkami szaf z serwerami, pod podłogą ciągną się kilometry przewodów, a scenerię dopełnia szum setek wentylatorów chłodzących sprzęt – mówi Kondrad Fuławka.

W strefach ciszy można się skupić, a odprężyć i rozerwać w przestronnych chillout roomach. Te ostatnie odgrywają jednak w Nokii istotną rolę jeszcze z jednego powodu.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Jak dostać dobrą pracę we Wrocławiu. Tam liczy się znajomość języków obcych

– Nasze doświadczenie pokazuje, że są to miejsca, gdzie rodzi się bardzo dużo kreatywnych i innowacyjnych pomysłów. Dlatego dbamy o to, żeby każdy czuł się w nich komfortowo. Pracownicy mają do dyspozycji konsole i sporą kolekcję gier, duże telewizory czy stoły do piłkarzyków. Każdy pokój jest wyposażony w wygodne sofy, pufy i bujane fotele, z których nie chce się wstawać – mówi Konrad Fuławka.

W firmie organizowane są również relaksacyjne masaże. Pracownicy mogą też skorzystać z konsultacji dietetyków, którzy pomagają im ułożyć zbilansowaną dietę.

Przeciętny zespół projektowy w firmie liczy ok. 20 osób z różnych specjalności: to deweloperzy, testerzy, architekci i managerowie projektu. Godziny pracy w Nokii są elastyczne – pierwsze osoby przychodzą już o 6 rano, inni rozpoczynają dzień o godz. 9.

Startupowa korporacja

Capgemini Software Solutions Center ma we Wrocławiu już trzy biura. Dwa pierwsze, przy ul. Strzegomskiej, są siedzibą firmy już od siedmiu lat.

– To biura, które doskonale wpisują się w naszą filozofię marki. Są kameralne, dobrze wyposażone i przede wszystkim brak w nich typowych open space’ów. Zaoferowaliśmy pracownikom kameralne pokoje, w których pracują w niewielkich zespołach. Dzięki temu, chociaż zatrudniamy już ponad 1 tys. osób, wciąż czujemy rodzinną, przyjazną atmosferę – mówi Monika Cwynar-Kępa, HR Dyrektor w Capgemini.

Wrocławskie biura Capgemini Software Solutions Center
Wrocławskie biura Capgemini Software Solutions Center  MIECZYSŁAW MICHALAK

Trzecie biuro firmy, otwarte w tym roku, znajduje się w kompleksie Business Garden przy ul. Legnickiej. Tu układ powierzchni jest otwarty – ściany działowe są przeszklone, dzięki czemu we wnętrzach jest dużo światła. Kilka stref funkcjonalnych zostało oznaczonych neonami z modnym designem, ściany zdobią profesjonalne i zaskakujące szkice wykonane przez wrocławskich artystów, a do aranżacji wykorzystano także energetyczne kolory.

– Tak kreatywnie i nowocześnie pomyślane miejsce pracy staje się bliższe pracownikom. Sprzyja koncentracji, minimalizuje stres i pozytywnie wpływa na wzajemne relacje – mówi Monika Cwynar-Kępa.

We wszystkich wrocławskich biurach firma sukcesywnie wprowadza regulowane elektrycznie biurka, aby pracownicy mogli pracować również w pozycji stojącej. W każdym biurze są też chillout roomy, a przed budynkiem w Business Garden dodatkowo boisko do koszykówki.

W Capgemini działa też Budżet Pracowniczy, inicjatywa podobna do Budżetu Obywatelskiego we Wrocławiu – pracownicy zgłaszają propozycje, które chcieliby widzieć w swoim biurze, a firma wprowadza w życie te, które zdobędą najwięcej głosów, jak np. fotele do masażu czy wyciskarka do soków.

Monika Cwynar-Kępa podkreśla, że bardzo ważnym atutem firmy jest startupowa atmosfera: – Wielu z naszych pracowników zostaje z nami na bardzo wiele lat, a niektórzy, jeśli z jakiegoś powodu odeszli, wracają. To świadczy o zadowoleniu pracowników i poczuciu komfortu pracy, którego nie chcą stracić.

FIFA i dmuchane piłki do relaksu

We wrocławskiej firmie Hicron pracownicy mają wpływ na aranżację biura.

– Z ich inicjatywy powstało np. miejsce pracy cichej na jednej z antresol, w biurze pojawiły się gry planszowe, a nasz chill room wyposażyliśmy w najnowszą grę FIFA w dniu premiery. I to był strzał w dziesiątkę. Wielu naszych konsultantów i programistów odstresowuje się, grając z kolegami zza biurka. Zespół miewa naprawdę fantastyczne pomysły. M.in. w ten sposób wspólnie budujemy atmosferę w pracy – mówi Joanna Sieradzka z zespołu Employer Branding Hicron.

Hicron
Hicron  TOMASZ PIETRZYK

W firmie pracuje się głównie w przestrzeni open space.

– Dbamy o udogodnienia „architektoniczne” i ergonomię pracy, jak np. biurka z regulowaną wysokością blatu do pracy na stojąco. W naszych biurach znajduje się też kilka miejsc, które sprzyjają kreatywnemu myśleniu, odstresowaniu, ale także umileniu codziennych obowiązków, jak sprzyjające relaksowi pufy, dmuchane piłki czy huśtawki. Pracownicy mają też do dyspozycji sześć kuchni, a metraż wrocławskiego biura jest tak duży, że można po nim spacerować – dodaje Joanna Sieradzka.

Lokalizacja biura w Sky Tower daje pracownikom możliwość skorzystania z objętej programem zniżkowym oferty galerii handlowej, w tym kręgli, siłowni i restauracji.

Poszczególne zespoły w Hicron pracują w różnych trybach – od zadaniowego czasu pracy i elastycznych godzin jej rozpoczęcia, aż po pracę według ustalonego grafiku.

– Ta ostatnia grupa to pracownicy Działu Usług Stałych, którzy w określonym przedziale godzinowym zapewniają wsparcie klientom na całym świecie – wyjaśnia Amelia Szymoniak z Employer Branding Hicron.

Stawiają na zespół

W firmie Intive każdy pracownik ma swoje biurko, ale przestrzeń zaaranżowana jest tak, by wspierać pracę zespołową.

Wrocławskie biura Intive
Wrocławskie biura Intive  Fot. Mat. Intive

– Podskórnie czujemy, że organizacja pracy w pokojach projektowych sprzyja skupieniu, integracji w zespołach, ale też poczuciu przynależności i dobremu samopoczuciu – mówi Katarzyna Szydłowska, Internal HR Director z Intive.

Pracownicy mają do dyspozycji dobrze wyposażone kuchnie, w firmie nie brakuje też rozwiązań służących relaksowi pracowników.

– Dbamy o dostępność kanap, puf i leżaków dla naszych pracowników, natomiast nie są to wyodrębnione przestrzenie z reszty firmy, tak aby zachować kontekst miejsca pracy. W tym roku udało się nam wprowadzić wiele usprawnień, zwłaszcza korzystając z komentarzy naszych pracowników, które otrzymujemy w badaniach bądź na bezpośrednich spotkaniach – dodaje Katarzyna Szydłowska.

Dla dużych koncernów

Konstruktorzy w firmie Kämmerer często przynoszą do pracy autka – miniaturowe modele tych samochodów, do których projektowali pewne elementy. Biura firmy znajdują się przy ul. Wyścigowej. Przestrzeń pracy ma charakter open space.

Praca w Kämmerer
Praca w Kämmerer  Fot. Mat. Kämmerer

– Jednak wymagania projektowe od klientów, np. zewnętrznych OEM-ów motoryzacyjnych, sprawiają, że u nas otwarte przestrzenie też są podzielone na sektory, m.in. właśnie po to, aby sobie nawzajem nie przeszkadzać. Często obsługujemy jednocześnie kilka dużych koncernów – podkreśla Klaudia Saferna, Head of HR and Recruitment Department w Kämmmerer Polska.

Strefa chilloutu wyposażona jest w dwie sofy, dwa regały z książkami i fachową literaturę, darty i piłkarzyki.

– Ta strefa jest istotna dla odreagowania się, odpoczynku od komputera oraz często długich posiedzeń czy telekonferencji z klientami. Tam też toczą się rozmowy kuluarowe – mówi Klaudia Saferna.

Podkreśla, że styl pracy w firmie charakteryzuje nieformalna, niekorporacyjna atmosfera, przypominająca atmosferę start-upu: – M.in. dlatego, że realizujemy innowacyjne projekty inżynieryjne, podczas których nasi pracownicy wykonują zlecenia dla największych tuzów z automotive, kolejnictwa, lotnictwa czy AGD.

Firma pracuje przeważnie w godz. 8-16, jednak z uwagi na branżę oferuje pracę w modelu home office, ma też sporą grupę freelancerów. Poza tym wielu inżynierów Kämmmerer pracuje bezpośrednio w siedzibie firmy klienta, np. w Niemczech, w USA czy w Indiach.

Zielono w sercu miasta

Biuro Parker Hannifin ESSC mieści się przy ul. Dubois, na dwóch ostatnich piętrach biurowca.

– Mamy piękny widok na okolice, szczególnie przyjemny, gdy wyjdziemy na tarasy okalające biuro. W okresie wiosennym i letnim pracownicy często wychodzą na zewnątrz, by spędzić przerwę obiadową nad Odrą. Jesteśmy pierwszymi najemcami powierzchni, więc mieliśmy możliwość zaprojektowania całej przestrzeni zgodnie z naszymi potrzebami – mówi Malwina Maciejewska, specjalista ds. HR w firmie Parker.

Praca i wypoczynek w biurach Parker Hannifin ESSC przy ul. Dubois we Wrocławiu
Praca i wypoczynek w biurach Parker Hannifin ESSC przy ul. Dubois we Wrocławiu 

Większość osób pracuje w open space, natomiast dzięki temu, że sale konferencyjne i kuchnie są umiejscowione centralnie, części przeznaczone dla zespołów są kameralne i mieszczą się tuż przy oknach.

– Zespoły odpowiedzialne za obsługę poszczególnych krajów często podkreślają to wystrojem swoich biurek, np. umieszczając flagi. Każdy zespół otrzymał też od firmy budżet na zakup wybranych przez siebie kwiatów ozdabiających biuro, za pielęgnację których odpowiadają członkowie teamu. Dzięki temu zrobiło się naprawdę zielono – opowiada Malwina Maciejewska.

W chillout roomach pracownicy mogą skorzystać z gier planszowych i logicznych oraz Xboxa. Jest też przytulny pokój dla rodziców i dzieci. – Chętnie korzystają z niego licznie odwiedzające nas koleżanki i koledzy na urlopach macierzyńskich, tacierzyńskich czy rodzicielskich – wyjaśnia Maciejewska.

W firmie pracę można zaczynać między godz. 7-9. W osiem godzin jest już wliczona 30-minutowa przerwa, a pracownicy sami nią zarządzają.

– W Parker Hannifin ESSC pracuje około 280 osób. Stosunkowo niewielka liczba pracowników ułatwia indywidualne podejście i bardziej kameralną atmosferę – mówi Malwina Maciejewska.

Według własnego projektu

W Unit4 pracownicy mają do dyspozycji otwarte przestrzenie, ale o kameralnym charakterze. Liczba osób pracujących w jednej przestrzeni jest uzależniona od wielkości zespołu lub konkretnego projektu.

Wrocławskie biura Unit4 Polska
Wrocławskie biura Unit4 Polska  Fot. Mat. Unit4

– Grupa wrocławskich pracowników brała udział w planowaniu naszego biura. Przy wyborze lokalizacji i jego projektowaniu braliśmy pod uwagę przede wszystkim ich komfort – mówi Łukasz Wierzchowski z firmy Unit4.

Strefy wypoczynku są bardzo zróżnicowane. W trakcie pracy można zintegrować się w czasie wspólnej gry w bilard, piłkarzyki czy na Xboxie. Zrelaksować się można, korzystając również z foteli do masażu lub hamaków.

– W ramach inicjatywy Unit4Move zachęcamy naszych pracowników do prowadzenia aktywnego i zdrowego trybu życia. Sponsorujemy udział w zawodach sportowych, a trenerzy fitness i jogi prowadzą cotygodniowe zajęcia w naszym biurze – dodaje Łukasz Wierzchowski.

Urlopy i nadgodziny

– Na co dzień przede wszystkim dostarczamy wodę i odbieramy ścieki. To wymaga dokładnego zaplanowania naszej pracy przez całą dobę. Część naszego zespołu pracuje w systemie zmianowym w obiektach technologicznych lub w terenie. Pozostali pracownicy pracują w trybie jednozmianowym, często w open space’ach – mówi Tomasz Jankowski, rzecznik MPWiK.

Wrocławskie MPWiK
Wrocławskie MPWiK  Fot. Mat. MPWiK

Pracownicy mają możliwość realizacji swoich pasji i zainteresowań – firma organizuje m.in. sekcje sportowe i włącza się w akcje charytatywne. W głównej siedzibie jest nowoczesna stołówka, gdzie można zjeść smaczny i tani obiad. Osobom zatrudnionym w obiektach poza centralą obiady są dowożone.

– Nasi pracownicy mają też dostęp do automatów z bezpłatną kawą i herbatą bez ograniczeń, a także nowocześnie wyposażonych pokojów socjalnych, łazienek z prysznicami i bezpłatnego parkingu – wylicza Tomasz Jankowski.

Kilka razy w roku firma wręcza pracownikom okazyjne upominki, pamiętając także o ich dzieciach. To np. bilety do zoo z okazji Dnia Dziecka czy mikołajkowe paczki.

– W ocenie pracowników bardzo mocną stroną i atutem firmy jest to, że szanuje prawo do wypoczynku, urlopów i rozliczenia czasu pracy w nadgodzinach – dodaje Tomasz Jankowski.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem