Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Biznesmen Arthur L. Parker z Cleveland w stanie Ohio – to ten człowiek sto lat temu w swoim rodzinnym mieście powołał do życia Parker Appliance Company, firmę dziś znaną jako Parker Hannifin.

Przedsiębiorstwo ma przedstawicielstwa w 50 krajach świata, zatrudnia ponad 50 tysięcy osób i oferuje ponad milion produktów dla pół miliona klientów. Specjalizuje się w napędach i sterowaniach hydraulicznych, pneumatycznych i elektromechanicznych, ich rozwiązania można znaleźć m.in. w przemyśle filmowym, Formule 1, silnikach lotniczych i przemyśle astronautycznym.

25 lat w Polsce

Początki działalności Parkera w Polsce to rok 1992, gdy w Warszawie rozpoczęło działalność biuro przedstawicielskie. Trzy lata później powstała spółka handlowo-produkcyjna, która w stolicy rozpoczęła pełną obsługę klientów, a w zakładzie we Wrocławiu produkcję złączy hydraulicznych Ermeto. W roku 2004 zakład produkcyjny przeniósł się do nowoczesnego obiektu w Siechnicach, a w Warszawie otwarto nowe biuro, które z oddziałami w Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu i Gdyni prowadzi działalność handlową. Parker Hannifin zatrudnia w Polsce około 900 pracowników.

W tym budynku są wrocławskie biura Parker HannifinW tym budynku są wrocławskie biura Parker Hannifin Fot. Stanisław Zajaczkowski

W ciągu ostatnich lat rozszerzeniu uległa działalność produkcyjna, która ma miejsce w zakładach w Siechnicach (tam robione są m.in. złącza nowe), we Wrocławiu (m.in. akumulatory i chłodnice), a także w Gryfinie (m.in. komponenty do motoryzacji). We Wrocławiu działa też jedyne w Europie Centrum Usług Wspólnych firmy Parker, którego zadaniem jest obsługa finansowo-księgowa europejskich jednostek Parkera. Utworzono je w połowie 2013 roku.

Pierwsi w firmie

– O wyborze miejsca zadecydowały dotychczasowe sukcesy spółki w Polsce. Poszukiwano lokalizacji, w której firma ma dobre doświadczenia. Nasz kraj, szczególnie Dolny Śląsk, gdzie działa Modelowy Zakład Produkcyjny w Siechnicach, najlepiej wypadł pod kątem atrakcyjności dla inwestorów, jak i dostępności osób z wymaganym wykształceniem – mówi Piotr Brzuchnalski, dyrektor Centrum Usług Wspólnych EMEA.

To pierwszy oddział tego typu w firmie: odpowiada za przenoszenie, optymalizację, centralizację i realizację procesów z zakresu finansów i księgowości, ich przemodelowanie i standaryzację (to ułatwia nadzór, kontrolę i zwiększa elastyczność w pracy poszczególnych oddziałów). – Obsługujemy ponad sto lokalizacji naszej firmy z obszaru regionu EMEA, czyli z Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki – mówi Magdalena Szumska, europejski menedżer departamentu należności.

Pracownicy firmy Parker integrują się nie tylko w biurzePracownicy firmy Parker integrują się nie tylko w biurze Mat. firmy Parker

– Jak większość takich miejsc, zaczynaliśmy od przeniesienia operacji finansowo-księgowych, a dokładniej od zobowiązań. Pierwsze trzy lata były bardzo pracowite ze względu na przejmowanie procesów z terenu EMEA – mówi Anna Szwader, europejski menedżer departamentu zobowiązań. – Obecnie w Centrum pracuje ponad 250 osób, świadczą głównie usługi księgowe z zakresu zobowiązań, należności, rozliczania podróży służbowych i wydatków pracowników.

Rozwój i awanse

Do Polski stopniowo przenoszone są coraz bardziej zaawansowane procesy biznesowe. Szwader: – Wspieramy na przykład jednostki Parker Hannifin w zakresie analizy finansowej, nasi pracownicy są członkami zespołu Audytu Wewnętrznego i mogą brać udział w programach stażowych w jednostkach Parkera w Europie.

Firma rozwija zespół. Katarzyna Bogdanowicz, kierownik do spraw personalnych: – W przypadku nowych wakatów najpierw zapraszamy pracowników do rekrutacji, dając możliwość awansów poziomych i pionowych. Mogą aplikować na stanowiska do innych spółek naszej korporacji na świecie.

Firma zapewnia też przestrzeń na inicjatywy pracownicze. Bogdanowicz: – Organizujemy wydarzenia związane z Dniem Dziecka, zbiórki żywności dla potrzebujących i świąteczne kiermasze charytatywne. Dla „parkerowych” dzieciaków przygotowujemy coroczne półkolonie, dla ich rodziców imprezy okolicznościowe. Poza tym każdy może nagrodzić współpracownika za zaangażowanie czy wsparcie, nominując go do wewnętrznego programu nagród.

Pracownicy mają możliwość wspierania organizacji charytatywnych, przekazując na ich rzecz część środków benefitowych. Firma pomnaża je i dodatkowo organizuje akcje we współpracy z DKMS-em i krwiodawstwem.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.