Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Firma została założona w 2000 roku w Stuttgarcie przez Bernda Kämmerera. Zaczynał, studiując lotnictwo na Uniwersytecie w Stuttgarcie, doświadczenia nabierał, pracując w Centrum Badawczym Lotnictwa i Astronautyki przy innowacyjnych konstrukcjach układów napędowych. Z kolei umiejętności w zakresie zarządzania zespołami, wiązania ze sobą klientów zdobywał jako właściciel i manager hamburskiego przedsiębiorstwa inżynieryjno-usługowego.

Dziesięć razy więcej

Siedemnaście lat temu Kämmerer, wyczynowy sportowiec (uprawiał dziesięciobój), powołał do życia firmę, której celem było dostarczenie nowoczesnych, zaawansowanych technologicznie rozwiązań do klientów przy jednoczesnym rozwoju zespołu. Ich główną działalnością stały się usługi rozwoju produktu obejmujące projekty wyposażenia wewnętrznego i zewnętrznego w branży motoryzacyjnej, a także elektryka samochodowa. Poruszają się też w takich branżach jak lotnictwo, kolejnictwo i AGD, zapewniając kompleksową usługę rozwoju produktu i jego realizację od konceptu po wdrożenie do serii. Wkrótce Kämmerer otworzył drugi oddział w Stuttgarcie, niedługo później zatrudniał już 35 pracowników.

Praca w KämmererPraca w Kämmerer Fot. Mat. Kämmerer

Dziś załoga grupy Kämmerer liczy ponad dziesięć razy więcej osób. MAN, Mercedes, Opel, Porsche, Volkswagen, Volvo, Audi, BMW – to jedni z ich wielu klientów. Firma jest jednym z liderów swojej branży w Niemczech i Austrii, tam też jest dziewięć jej oddziałów. Dwa pozostałe to Wrocław i Katowice, od 2009 roku tworzą razem największe biuro konstrukcyjne w Polsce, zatrudniające ponad sto osób. Są to głównie inżynierowie CAD projektujący elementy wyposażenia i kompleksowe realizacje, technicy-kreślarze, data managerzy, specjaliści od rozwoju produktu i inżynierowie do spraw optymalizacji.

Projekty przyszłości

– Atutem Polski i Wrocławia jest bogate zaplecze akademickie, czyli wykwalifikowana kadra – mówi Thomas Hansla, prezes Kämmerer Polska sp. z o.o. – Także stabilność ekonomiczna, dobry klimat gospodarczy kraju i otwarcie się dużych miast na biznes sprawiły, że firma ulokowała tu oddziały. Ważne są infrastruktura, powierzchnie biurowe i komunikacja: Wrocław ma międzynarodowe lotnisko, leży przy dwóch autostradach, blisko granic z Czechami i Niemcami.

W stolicy Dolnego Śląska firma siedzibę ma przy ulicy Wyścigowej. Zajmują całe piętro i część drugiego, są tu cztery nowoczesne, audiowizualne sale konferencyjne, strefa chillout, parking i kantyna.

Praca w KämmererPraca w Kämmerer Fot. Mat. Kämmerer

We Wrocławiu działa też biuro konstrukcyjne, koncentruje się na usługach związanych z rozwojem produktów dla branż, z którymi współpracuje firma. – Rozwijamy rapid prototyping, części prototypowe wytwarzane metodami szybkiego druku 3D. Naszym klientem jest rynek wytwórców i producentów, w zespołach są specjaliści, konstruktorzy, elektronicy i mechatronicy – mówi Piotr Nowak, dyrektor techniczny Kämmerer Polska.

Jednym z ciekawszych projektów biura jest przyszłościowy system klimatyzacji i wentylacji, wpisujący się w trend samochodów autonomicznych. – Przykładamy dużą wagę do rozwoju narzędzi symulacyjnych, a w przyszłości chcemy zająć się też elektroniką i softwarem samochodowym – podkreśla Nowak.

Zrobią całe wnętrze

W Polsce ulokowali także dział HR i rekrutacji, który zapewnia kadrę inżynieryjną dla wszystkich oddziałów firmy. – Dzięki temu realizujemy obecnie kompleksowy projekt wnętrza samochodu. Od początku istnienia naszego biura nadrzędny cel stanowiło pozyskanie takiego całościowego zlecenia. Interior design jest biznesowym trzonem Kämmerer Polska – mówi Thomas Hansla.

Także od początku obecności w Polsce firma rozwija działania R&D: cyklicznie organizowane są m.in. warsztaty innowacyjne dla inżynierów, w ramach których powstają koncepcje nowych rozwiązań dla klientów. Prowadzą też outsourcing usług projektowych dla dużych koncernów bądź ich podwykonawców, sami jednak niczego nie produkują, zajmując się wyłącznie projektowaniem.

– Naszym planem jest zatrudnienie do 2020 roku pół tysiąca osób w całej Grupie Kämmerer, co dotyczy także zwiększenia zatrudnienia w polskich oddziałach – mówi Klaudia Saferna, Head of HR & Recruitment Department Kämmerer Polska. – Rozwój determinuje stale zmieniająca się sytuacja na rynku automotive i podyktowana tymi zmianami obecność nowych oddziałów naszych klientów w Polsce.

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.