Angielski, niemiecki, francuski, ukraiński, szwedzki, arabski czy hindi. Na korytarzach i w biurach wrocławskich centrów usług dla biznesu słychać języki z całego świata.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Najnowszy raport Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych ABSL pokazuje, że w centrach usług biznesowych w Polsce używa się w sumie 38 języków. Najliczniejszą grupę zatrudnianych obcokrajowców stanowią Ukraińcy, za nimi są Hiszpanie oraz Włosi.

Najbardziej pożądana przez firmy jest znajomość języka niemieckiego (68 proc.), a jej poszukiwanie stanowi wyzwanie na rynku pracy. Na drugim miejscu jest język francuski (34 proc.), tuż za nim języki nordyckie (31 proc.). W pierwszej dziesiątce znalazł się także język niderlandzki, angielski, portugalski, włoski, hiszpański oraz czeski.

W pracy i po godzinach

– W skład wielu zespołów wchodzą obcokrajowcy, dlatego w językach obcych rozmawiamy też podczas wspólnych wyjść na miasto. Zdarza się, że w czasie jednej imprezy, spotkania można usłyszeć więcej niż trzy języki jednocześnie – opowiada Konrad Fuławka, Innovation Manager z Nokia Wrocław.

NOKIA

– Obsługujemy większość krajów europejskich oraz ZEA i RPA, więc mamy na pokładzie pracowników władających językiem każdego z tych krajów, to kilkanaście różnych języków – mówi Malwina Maciejewska, specjalista ds. HR w Parker Hannifin ESSC.

– Na co dzień używamy języka polskiego, niemieckiego, angielskiego. Ale z klientami rozmawiamy także w innych językach, np. po ukraińsku i rosyjsku, szukając specjalistów IT ze Wschodniej Europy. Podobnie po pracy, kiedy wychodzimy wspólnie do restauracji czy różnych klubów – mówi Klaudia Saferna, Head of HR and Recruitment Department w Kaemmerer Polska.

– Jesteśmy środowiskiem międzynarodowym i interakcje z kolegami z zagranicy to nasza codzienność – mówi Katarzyna Józefowicz, dyrektor zarządzająca centrum Credit Suisse we Wrocławiu.

Praca i wypoczynek w Credit Suisse
Praca i wypoczynek w Credit Suisse  Fot. Mat. Credit Suisse

W relacjach zawodowych używa się tutaj głównie języka angielskiego, bardzo przydatny jest również niemiecki, szczególnie w działach ściśle współpracujących ze Szwajcarią. To samo dotyczy np. francuskiego czy hiszpańskiego.

– Oczywiście, w zespołach lokalnych jest używany język polski pod warunkiem, że wszystkie zaangażowane w rozmowę osoby go znają, ponieważ język polski nie jest wymagany od osób aplikujących do pracy w naszym biurze we Wrocławiu – wyjaśnia Katarzyna Józefowicz.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Wyburzają. Niewiele już zostało z dawnego biurowca PZU przy pl. Dominikańskim [FOTO]

W firmie z racji dość dużej liczby zatrudnionych obcojęzycznych działają różne sieci kontaktów pracowniczych, na przykład „Multicultural Network”, gdzie wspólne wyjścia poza godzinami pracy pomagają zintegrować się pracownikom z różnych krajów i kultur – w tym roku była to seria tematycznych wycieczek z anglojęzycznym przewodnikiem po Wrocławiu.

Językowa poprzeczka

Krótka rozmowa telefoniczna – to na początek. Prowadzona jest zwykle w języku, w jakim dany kandydat ma pracować, a więc np. angielskim czy niemieckim. Jakiego poziomu znajomości języka obcego oczekują pracodawcy od kandydata?

– W przypadku stanowisk z językiem niemieckim wymagamy poziomu podstawowego, czyli A2, dla stanowisk z j. angielskim wymagany jest poziom wyższy, min. B1. Jeśli rozmowa telefoniczna weryfikująca język obcy wypada pomyślnie, zapraszamy kandydata do naszego biura – mówi Monika Cwynar-Kępa z Capgemini Software Solutions Center.

Wrocławskie biura Capgemini Software Solutions Center
Wrocławskie biura Capgemini Software Solutions Center  MIECZYSŁAW MICHALAK

W Credit Suisse w kontaktach ze Szwajcarią wymagany jest język niemiecki na poziomie zaawansowanym, minimum C1. Natomiast w funkcjach wsparcia, które nie mają bezpośrednich kontaktów z zagranicznymi interesariuszami, wystarczy j. angielski na poziomie B2.

Nokia od swoich kandydatów oczekuje bardzo dobrej znajomości języka angielskiego zarówno w mowie, jak i piśmie (poziom minimum B2).

– To drugie jest szczególnie ważne w działach zajmujących się tworzeniem dokumentacji technicznej, która musi być niezwykle dokładna i precyzyjna – wyjaśnia Konrad Fuławka. Dodaje, że głównym źródłem wiedzy na temat umiejętności językowych są oczywiście rozmowy kwalifikacyjne, ponieważ najważniejsza jest swobodna komunikacja.

Swobodna komunikacja

Także w innych centrach usług dla biznesu jest to wymaganie kluczowe.

– Swobodna komunikacja – to oczekiwany przez nas poziom znajomości języka obcego stosowanego w danym projekcie. Minimum to poziom B1 lub B2 w skali CEFR – mówi Anna Jaguś-Tamilla, Recruitment Team Leader w firmie Intive. Dodaje, że kompetencje językowe dotyczą zarówno języka branżowego, jak i tematów ogólnych, a firma wspiera pracowników w ich podnoszeniu m.in. poprzez możliwość uczestnictwa w lektoratach z angielskiego, niemieckiego oraz polskiego.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Wrocław przyciąga innowacje. Nad czym pracują we wrocławskich firmach?

Z kolei w Capgemini nowi pracownicy firmy, którzy będą pracować z językiem niemieckim, biorą udział w intensywnym kursie językowym, cztery godziny dziennie w ramach czasu pracy – przez maksymalnie trzy miesiące, zależnie od potrzeb danej osoby. W przypadku języka angielskiego dostępne są różne grupy językowe, a o udziale decyduje pracownik.

– Dzięki takim kursom pracownicy poprawiają swoją znajomość języka obcego o jeden poziom, a czasem nawet o dwa – podkreśla Monika Cwynar-Kępa.

Także pracownicy Kaemmerer Polska oraz Key Solutions mogą liczyć na dodatkowe szkolenia.

– Od kandydatów oczekujemy zawsze języka angielskiego, dużym atutem jest również język niemiecki. Przy niektórych rolach naszych inżynierów niemiecki jest wręcz kluczowy. W późniejszym okresie, po zatrudnieniu, przeprowadzamy także wewnętrzne testy językowe. Na ich podstawie refundujemy część środków na poczet dalszej nauki języka – mówi Klaudia Saferna.

Dofinansowane kursy językowe proponuje też swoim pracownikom Parker Hannifin ESSC – można wybierać spośród 12 różnych języków do nauki.

Czas wolny pracowników Parker Hannifin
Czas wolny pracowników Parker Hannifin  Iga Pelczarska

– Jesteśmy firmą polską, więc komunikacja w biurze pomiędzy pracownikami odbywa się u nas w języku ojczystym – mówi Joanna Snopek, HR Manager w firmie Hicron. – Od kandydatów chcących rozpocząć swoją przygodę w pracy z zagranicznymi klientami wymagamy jednak znajomości języka obcego na poziomie minimum B2. Mile widziane jest także doświadczenie w posługiwaniu się językiem obcym w otoczeniu biznesowym. Szczególną uwagę zwracamy na płynność i swobodę w komunikacji. Specyficznego, branżowego słownictwa pracownicy uczą się już w codziennych zadaniach projektowych.

W Hicron dodatkowe zajęcia językowe odbywają się w godzinach pracy.

Firma Unit4 do działu zajmującego się globalnym wsparciem swoich klientów szuka osób z dobrze rozwiniętymi umiejętnościami analitycznymi oraz bardzo dobrą znajomością języków obcych.

Wrocławskie biura Unit4 Polska
Wrocławskie biura Unit4 Polska  Fot. Mat. Unit4

– Poza biegłą znajomością języka angielskiego szukamy osób, które biegle posługują się francuskim, hiszpańskim, niemieckim, niderlandzkim, norweskim, portugalskim oraz szwedzkim – wylicza Michał Zontek, specjalista ds. rekrutacji w Unit4.

Nie tylko programiści

Znajomość języka obcego jest jednym z filarów pracy w centrach usług dla biznesu, ale nie jedynym. Często kluczowe są umiejętności techniczne, ale też pewne kompetencje miękkie. Jakie?

– Oczywiście wszystko zależy od stanowiska, na które kandydat aplikuje. Jeżeli chodzi o kompetencje techniczne, to podstawowym wymogiem jest umiejętność programowania w C++. Dlatego najczęściej naszymi pracownikami zostają absolwenci uczelni technicznych związanych z programowaniem oraz sieciami IT. Ale coraz częściej dołączają też do nas osoby, które czują się swobodnie z zaawansowaną matematyką – mówi Konrad Fuławka z Nokii.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Tylko dla specjalistów. Na kogo czeka praca w aglomeracji wrocławskiej

Pracują tu też m.in. osoby, które ukończyły chemię, fizykę, języki obce czy zarządzanie. – Liczy się wartość płynąca z różnorodności wiedzy, doświadczeń i punktów widzenia – tłumaczy Konrad Fuławka.

– Jesteśmy firmą technologiczną, w związku z tym mamy ściśle określone wymagania techniczne – mówi Anna Jaguś-Tamilla z Intive. – Ważne są dla nas również kompetencje miękkie. Szczególną uwagę przywiązujemy do zdolności komunikacyjnych i umiejętności pracy w zespole. Przy realizacji innowacyjnych projektów liczy się także otwartość, nastawienie na naukę i dzielenie się wiedzą.

Większość pracowników firmy stanowią osoby po kierunkach informatycznych na Politechnice Wrocławskiej, Uniwersytecie Wrocławskim i Uniwersytecie Ekonomicznym. – Ale my też oczywiście mamy pracowników, którzy świetnie odnaleźli się w naszej branży bez studiów technicznych – podkreśla Jaguś-Tamilla.

– Młodzi ludzie często kończą jakiś kierunek studiów z pasji, a świadomie chcą podjąć zatrudnienie w zupełnie innym obszarze i my im to umożliwiamy – przekonuje Katarzyna Józefowicz z Credit Suisse.

Firma działa na rynku wrocławskim od 10 lat i nawiązała współpracę z większością lokalnych szkół wyższych. – Nie można powiedzieć, że mamy jakiekolwiek preferencje co do uczelni, jednakże bardzo wiele ról IT wymaga wykształcenia z kierunków ścisłych. Natomiast przy wielkości organizacji ponad 4,5 tys. osób tak naprawdę każdy absolwent może znaleźć u nas stanowisko, które odpowiada jego kwalifikacjom – zapewnia Katarzyna Józefowicz.

– W Kaemmerer podstawą jest znajomość fachowych programów CAD, natomiast w Key Solutions liczy się wiedza techniczna z zakresu IT. Od pracowników oczekujemy też m.in. wyobraźni przestrzennej, podstaw konstrukcji maszyn, zdolności analitycznych. Zajmujemy się konstrukcją i wyposażeniem pojazdów, w związku z czym wymagamy kompetencji i doświadczenia w tym, co robimy. Najczęściej zatrudniamy absolwentów takich kierunków jak mechatronika, mechanika i budowa maszyn, automatyka i robotyka – wylicza Klaudia Saferna.

Co ciekawe, Hicron – firma z branży IT – nie zatrudnia najczęściej absolwentów informatyki czy inżynierii oprogramowania.

Praca w Hicron
Praca w Hicron  TOMASZ PIETRZYK

– Oczywiście są zespoły, w których ściśle techniczne wykształcenie będzie dużym atutem. Wiedza z zakresu podstaw programowania, testowania aplikacji pozyskana w trakcie studiów przyda się w zespołach programistycznych: Enterprise Software Services (Java.NET) czy technologii SAP, gdzie programujemy w ABAP. Natomiast pracowników Consultingu rekrutujemy spośród absolwentów kierunków ekonomicznych, finansowych, zarządzania produkcją, logistyki i wielu innych. Wiedzę zdobytą na studiach konsultant wykorzystuje w pracy projektowej na odpowiednim do wykształcenia module SAP – wyjaśnia Joanna Snopek. Dodaje, że dobry start w Hicronie mają też absolwenci germanistyki.

– Do działów księgowych oraz finansowych rekrutujemy osoby wykazujące się umiejętnością analitycznego myślenia, proaktywną postawą i odpowiedzialnością. Jednym z najważniejszych aspektów decydujących o zatrudnieniu jest wysoki poziom kompetencji interpersonalnych – mówi Malwina Maciejewska z Parker Hannifin ESSC.

Wrocławskie MPWiK od kandydatów oczekuje przede wszystkim odpowiedniego wykształcenia technicznego, jak np. inżynieria środowiska, informatyka, automatyka czy energetyka, ale też doświadczenia zawodowego.

– Stawiamy na zaangażowanie, myślenie analityczne oraz umiejętność pracy zespołowej. Większość zadań realizujemy w ramach projektów, gdzie kompetencje te są niezbędne – tłumaczy Tomasz Jankowski, rzecznik spółki. Dodaje, że firma aspiruje do bycia liderem w branży i w związku z tym od pracowników oczekuje także chęci rozwoju zawodowego, stwarzając im szerokie możliwości zdobywania nowych uprawnień i kompetencji.

Nowa wiedza i rozwój

Jakie możliwości rozwoju centra usług dla biznesu oferują swoim pracownikom? Poza wspomnianym rozwojem kompetencji językowych są to także rozmaite kursy techniczne oraz szkolenia kompetencji miękkich. Ich celem może być kształcenie wiedzy w kierunku eksperckim bądź liderskim.

I tak na przykład Kaemmerer, poza specjalistycznymi kursami dla ekspertów pracujących przy projektach innowacyjnych, zapewnia też swoim pracownikom udział m.in. w programach dla menedżerów czy szkolenia z komunikacji.

– Z myślą o dynamicznych, ambitnych osobach z dużymi możliwościami stworzyliśmy Program Liderski, nastawiony na rozwój umiejętności społecznych niezbędnych do efektywnego zarządzania ludźmi, budowanie osobistego potencjału przyszłych menedżerów oraz wzrost wiedzy na temat firmy i branży – wylicza Klaudia Saferna.

Jak wygląda to w Nokii?

– Nasi pracownicy mają praktycznie nieograniczone możliwości rozwoju. Na przykład osoba rozpoczynająca pracę jako Junior Developer po kilku latach może zostać Senior Developerem, SW Architektem, Managerem Projektu czy Managerem R&D. Częsty scenariusz jest taki, że osoby zaczynające swoją przygodę w Nokii jako testerzy, stają się świetnymi developerami bądź scrum masterami, dbającymi o poprawny przebieg procesów – mówi Konrad Fuławka. W Nokii działają też długoterminowe programy, które przygotowują do nowych ról w organizacji, w tym także do roli lidera.

Szkolenia e-learningowe, kursy techniczne i szerzej rozumiane szkolenia specjalistyczne (wewnętrzne i zewnętrzne), w tym także certyfikowane, oferuje swoim pracownikom wrocławskie Capgemini Software Solutions Center.

– Kształt i poziom kursów ustalamy z każdym pracownikiem indywidualnie podczas dyskusji o kierunkach rozwoju i wyborze ścieżki kariery. Bierzemy pod uwagę to, co nasi pracownicy chcieliby osiągnąć, w czym czują się mocni, a co jeszcze chcieliby poprawić – mówi Monika Cwynar-Kępa.

Pracownicy mają też możliwość skorzystania z zajęć Uniwersytetu Capgemini, który ma swoją siedzibę pod Paryżem – jego celem jest kształcenie talentów i szkolenie pracowników firmy z całego świata.

W Intive każdy z pracowników już w momencie rozpoczęcia pracy zostaje przypisany do odpowiedniej ścieżki Job Matrix i adekwatnego poziomu w tej ścieżce. Pracownik, wraz ze swoim managerem, dba o rozwój zarówno kompetencji twardych, jak i miękkich. Jak informuje Katarzyna Szydłowska, Internal HR Director w Intive, pracownicy firmy mogą również korzystać z wielu szkoleń finansowanych i współfinansowanych, a także licencji e-learningowych.

Szkolą i promują

Credit Suisse oferuje swoim pracownikom rozwój m.in. poprzez serie szkoleń wewnętrznych. Firma dofinansowuje też kursy zewnętrzne oraz system nauki online. – Z punktu widzenia pracownika bardzo atrakcyjny jest program mobilności wewnątrz firmy, oferujący najlepszym pracownikom możliwość rozwoju kariery w innych dywizjach Credit Suisse, zarówno w kraju, jak i zagranicą – mówi Katarzyna Józefowicz.

Hicron proponuje swoim pracownikom m.in. szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne z możliwością zdobycia certyfikatów, ale ma także ofertę dla studentów ostatnich lat studiów magisterskich oraz absolwentów wyższych uczelni, którzy chcieliby poznać i rozwinąć kompetencje zawodowe w środowisku systemów ERP.

– Dla osób, które stawiają pierwsze kroki na rynku pracy, stworzyliśmy Akademię Hicron. Jej celem jest uzupełnienie wiedzy akademickiej o praktyczne aspekty pracy projektowej – tłumaczy Joanna Snopek.

– Stawiamy na rekrutację wewnętrzną, czyli promujemy naszych pracowników, a w następnej kolejności otwieramy rekrutację na rynek zewnętrzny. Większość kadry kierowniczej i eksperckiej wyższego szczebla została zrekrutowana w ten sposób – mówi Łukasz Wierzchowski z Unit4.

Podkreśla, że firma oferuje pracownikom bogaty program szkoleniowy, a każdy uczestniczy w inicjatywie YouChoose, która pozwala mu na samodzielne kreowanie zestawu szkoleń i swojej ścieżki rozwoju. – Mamy też własny zespół szkoleniowy: YoUniversity, który regularnie prowadzi szkolenia zarówno techniczne, jak i miękkie, dla wszystkich pracowników – dodaje Wierzchowski.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
Komentarze
Zaloguj się
Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem