Rozwija się współpraca pomiędzy szkołami a firmami produkcyjnymi działającymi na Dolnym Śląsku. Zyskują na tym pracodawcy i uczniowie.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Firmy systematycznie inwestują w nowe, usprawniające produkcję technologie. – Dlatego potrzebne jest dostosowywanie kompetencji pracowników do obecnych wyzwań, tj. obsługi maszyn coraz bardziej zaawansowanych technicznie. Uczniowie potrzebują więcej wiedzy praktycznej – mówi Łukasz Czajkowski z Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.

Jednym z zadań ARAW-u jest pośredniczenie między wrocławskimi szkołami a biznesem.

– Nasza rola polega na tym, by umożliwić wymianę informacji pomiędzy szkołami a firmami, tak by mogły ze sobą współpracować coraz efektywniej. Niedawno organizowaliśmy na przykład spotkanie przedstawicieli szkół z firmami z branży AGD, która w naszej aglomeracji rozwija się bardzo dynamicznie i potrzebuje wykwalifikowanych pracowników – wyjaśnia Czajkowski.

Szkoły z firmami

Zespół Szkół Teleinformatycznych i Elektronicznych współpracuje z IBM Polska. – Wspólnie realizujemy szkolenia dla kandydatów do pracy w tej firmie. W ubiegłym roku odbywały się w naszej szkole, w tym roku będą na terenie IBM – zapowiada Wiktor Ziętara, wicedyrektor Zespołu Szkół Teleinformatycznych i Elektronicznych. Szkoła współpracuje również z siedmioma innymi firmami z branży informatycznej i telekomunikacyjnej.

Lotnicze Zakłady Naukowe współpracują m.in. z firmami: Bosch, UTC Aerospace System, Whirpool, Pneumat System czy Parker.

– Partnerzy wspierają nas w doposażeniu pracowni zawodowych, dostarczając podzespoły, jak również przyjmują naszą młodzież na praktyki zawodowe – mówi Jolanta Mazurkiewicz-Kaczyńska, dyrektor Lotniczych Zakładów Naukowych.

W szkole kształci się blisko pół tysiąca uczniów. Kilka lat temu reaktywowano tu kierunek technika mechanika lotniczego, ze względu na dynamiczny rozwój branży lotniczej w naszym regionie. Pozostałe kierunki to m.in. technik mechanik, technik mechatronik czy operator obrabiarek skrawających.

Uczniowie Technikum nr 15 przy ul. Skwierzyńskiej we Wrocławiu mogą odbywać praktyki, a absolwenci podejmować pracę m.in. w Cargill Poland, Polska Press, Michael Huber Polska oraz Hasco-Lek. Szkoła kształci techników: fotografii i multimediów, ochrony środowiska, organizacji reklamy, grafiki i poligrafii cyfrowej oraz analityków.

Ranking 10 kwalifikacji zawodowych przyszłości. Musisz je mieć, by dostać pracę w 2020 roku

– Często pracodawcy pytają o uczniów, chcą ich na praktyki, a potem oferują im pracę za całkiem niezłe pieniądze – mówi Stella Gazdulska, dyrektor ZS nr 23, czyli dawnego Technikum Kolejowego, które od września będzie funkcjonowało jako Zespół Szkół Logistycznych.

Szkoła organizuje fora zawodoznawcze we współpracy z uczelniami i pracodawcami. – Zapewniamy realizację praktyk zawodowych u wiodących pracodawców na rynku transportowym, m.in.: Küehne+Nagel, Polzug, Poczta Polska, Makro Cash and Carry, PKP PLK, PKP Cargo, Przewozy Regionalne, DHL, Leader Logistics, TEM, Gefco oraz w jednostkach wojskowych – wylicza dyrektor Gazdulska.

Zespół Szkół nr 2 przy ul. Borowskiej (czyli wrocławska samochodówka) buduje halę dla aut ciężarowych ze specjalistycznym wyposażeniem. Uczniowie będą się tam uczyć serwisowania i naprawy samochodów ciężarowych. Szkoła nawiązała już porozumienie z Polbusem, Mercedesem i Iveco.

Wrocławskie szkoły współpracują również z Centrum Kształcenia Praktycznego we Wrocławiu, gdzie uczniowie odbywają zajęcia praktyczne na wysokiej klasy sprzęcie specjalistycznym.

Korzystają i uczniowie, i biznes

Przedstawiciele firm podkreślają, że współpraca ze szkołami przynosi obustronne korzyści. – Inwestycja w młode, energiczne i ambitne osoby procentuje stałym rozwojem technologicznym, i tym samym wzrostem pozycji firmy na globalnym rynku – podkreśla Krzysztof Zychowicz, kierownik Technicznego Centrum Kompetencji w Leoni Kabel Polska.

W jednej z najnowocześniejszych fabryk tego międzynarodowego koncernu, działającego w podwrocławskich Wierzbicach, staże zawodowe może odbywać nawet kilkudziesięciu uczniów rocznie.

Dni otwarte w LG Chem
Dni otwarte w LG Chem  Fot. Mat. LG Chem

Fabryka produkuje najnowszej generacji przewody elektryczne i unikalne na skalę światową rozwiązania dla rynku samochodowego, w tym komponenty dla VW, BMW, Bentleya, Porsche, Mercedesa, a nawet Tesli. Pracownicy uczestniczą w zaawansowanych technologicznie procesach produkcji przy wsparciu ekspertów.

– Uczniom szkół zawodowych i techników, które uważamy za kuźnie młodych talentów, oferujemy praktyki zawodowe i wymianę wiedzy. Niejednokrotnie kupujemy także sprzęt dla szkół potrzebny do edukacji przyszłych pracowników – mówi Jolanta Wiśniewska, specjalista ds. HR w Leoni Kabel Polska.

Wrocław jak feniks. Zobacz, co wyrosło z gruzów [ZDJĘCIA z 1945 i TERAZ]

Stażysta po wstępnej diagnozie kompetencji zawodowych otrzymuje tutaj plan rozwoju przygotowywany wspólnie ze swoim opiekunem – mentorem. – Stażyści mogą dostać propozycję podjęcia pracy w firmie po ukończeniu szkoły, co pozwala młodym osobom na solidny start w dorosłe życie – dodaje Krzysztof Zychowicz.

Szkolnictwo zawodowe wspiera także UTC Aerospace Systems. Koncern współpracuje blisko z Lotniczymi Zakładami Naukowymi, organizując m.in. praktyki zawodowe uczniów na terenie wrocławskiego zakładu.

– Bardzo mocno wspieramy wszelkie inicjatywy szkoły, objęliśmy patronatem jedną z klas, której pomagamy w codziennej edukacji. Lotnicze Zakłady Naukowe są nam szczególnie bliskie, gdyż bardzo mocno współgrają z naszą branżą. Efektem współpracy są absolwenci, którzy po zakończonej szkole otrzymują zatrudnienie w naszej firmie – mówi Agnieszka Rozmus, starszy koordynator ds. personalnych w UTC Aerospace System.

Zajęcia praktyczne w Lotniczych Zakładach Naukowych
Zajęcia praktyczne w Lotniczych Zakładach Naukowych  Fot. Mat. LZN

Współpracę z LZN rozpoczyna też Wabco Polska. W planach jest m.in. wspólna realizacja praktyk zawodowych, wsparcie projektów pozalekcyjnych czy wizyty uczniów w zakładach produkcyjnych firmy połączone ze specjalistycznymi warsztatami. Wabco udostępni też uczniom podzespoły i inne materiały edukacyjne.

Z Lotniczymi Zakładami Naukowymi współpracuje Whirlpool. Młodzi praktykanci najczęściej trafiają do Narzędziowni oraz Działu Utrzymania Ruchu. Zygmunt Łopalewski, rzecznik Grupy Whirlpool na Europę Wschodnią, zapewnia, że każdy z nich jest traktowany tak jak nowy pracownik

– Po przejściu wszystkich obowiązkowych szkoleń pracuje na określonym stanowisku i w praktyce sprawdza nabytą wiedzę – tłumaczy. – Co najcenniejsze, uczy się doświadczonych pracowników. To najlepsi wykładowcy. Surowi, ale bardzo kompetentni i nastawieni na przekazanie wiedzy młodszym pokoleniom. W Whirlpoolu bardzo poważnie traktujemy praktykantów, bo wierzymy, i takie mamy przykłady z wcześniejszych lat, że wrócą do nas po ukończeniu szkoły i będą świetnie przygotowani do pracy.

Czego młodzież nauczy się w Whirlpoolu?

– Wszystkiego, co najważniejsze w pracy przy produkcji AGD, m.in. obróbki, montażu, obsługi maszyn i urządzeń, analizy dokumentacji technicznej, zasad BHP – wylicza rzecznik. Dodaje, że to również lekcja zasad gospodarowania odpadami, poza tym młody człowiek musi się nauczyć rozliczania zlecenia z odpowiednim członkiem zespołu.

Dla lepszej współpracy

Zdaniem Zygmunta Łopalewskiego szkoły zawodowe powinny ściślej kooperować z biznesem i wsłuchiwać się w potrzeby rynku pracy. A to oznacza debaty, spotkania robocze, tworzenie autorskich profili nauczania w szkołach.

– Szkoły zawodowe muszą zacząć dostosowywać programy na potrzeby rynku i wprowadzać więcej zajęć praktycznych. Dobrą formą współpracy byłoby wyposażanie pracowni szkolnych w nowoczesny sprzęt na co dzień używany w zakładach – uważa rzecznik Whirlpoola.

Także Maciej Kaczanowski, dyrektor ds. komunikacji w Bombardier Transportation Polska, podkreśla, że współpraca pomiędzy szkołą a biznesem powinna zostać usystematyzowana: – Bardzo często młodzi ludzie nie wiedzą, jak wyglądają zakłady pracy oraz jakie są obowiązki na konkretnych stanowiskach. Nasza firma daje możliwość poznania zakładu pracy od środka, zapoznania się z jego specyfiką pracy oraz kulturą organizacyjną. Warto również, żeby uczniowie wiedzieli, że mogą się rozwijać na każdym ze stanowisk. Najlepszym oferujemy awanse liderskie oraz koordynatorskie, zapewniamy też możliwość podnoszenia kwalifikacji.

– Aktualnie wyznacznikiem dobrej szkoły staje się nie to, czy uczeń znajdzie pracę, tylko jaką, jakie ma możliwości rozwoju oraz czy w dalszym ciągu będzie mógł podnosić swoje kompetencje zawodowe – komentuje Dorota Remiszewska, senior HR manager w LG Chem.

Dodaje, że w ostatnich latach można zaobserwować zmianę w sposobie nauczania, który częściej stara się łączyć wiedzę teoretyczną z praktyczną. Zmienia się także nastawienie dyrektorów szkół techniczno-zawodowych do współpracy praktycznej z biznesem.

LG Chem Wrocław Energy w Biskupicach Podgórnych to nowa inwestycja koreańskiego koncernu w Polsce. Będzie jedną z pierwszych w Europie fabryk masowo produkujących baterie do samochodów elektrycznych. Po raz pierwszy w Europie firma uruchomi całkowicie zintegrowany system produkcyjny obejmujący produkcję wszystkich komponentów od elektrod do ogniw, poprzez moduły i akumulatory. W 2018 roku ma pracować tam ponad 700 osób.

Nie musicie ruszać się z Wrocławia, żeby zwiedzić Europę. To miasto ma wszystko

– Poszukujemy wyspecjalizowanej kadry pracowniczej, począwszy od operatorów produkcji, poprzez techników, a także liczną grupę inżynierów i specjalistów, najlepiej z doświadczeniem w branży motoryzacyjnej – mówi Klaudia Morawiec, HR Manager w LG Chem Wrocław Energy. – Priorytetem jest dla nas pozyskiwanie zaangażowanych pracowników z regionu Dolnego Śląska, którzy są otwarci na naukę, nie boją się pracy z zaawansowanymi technologicznie maszynami i chcieliby związać się zawodowo z firmą na dłużej. W tym celu spotykamy się z przedstawicielami uczelni i szkołami branżowymi w regionie. Uczestniczymy również w targach pracy organizowanych na terenie szkół ponadgimnazjalnych. Liczymy na to, że uda się nam zachęcić uczniów szkół o profilu elektronicznym, elektrycznym, mechatronicznym i pokrewnych, do współpracy z nami już dziś i tym samym rozpocząć zdobywanie doświadczenia w nowo powstającej fabryce.

Jednym z pierwszych działań firmy w obszarze edukacji było także nawiązanie współpracy z Politechniką Wrocławską. Strony mają wymieniać się wiedzą i doświadczeniem z zakresu badań naukowych.

Stypendia i specjalistyczne szkolenia

Wrocławska spółka Elektrotim od ponad 10 lat realizuje autorski program dla uczniów „Elektrotim szkołom”. – Naszym celem jest promowanie szkolnictwa zawodowego oraz pozyskiwanie nowych, kreatywnych i zaangażowanych pracowników – mówi Andrzej Diakun, dyrektor generalny spółki.

Jednym z elementów programu jest konkurs „Elektryzująca pasja”, czyli prezentacja najbardziej innowacyjnych projektów uczniów szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski. Elektrotim doposaża też szkoły w urządzenia techniczne i podręczniki do nauki zawodu, a najlepszym uczniom funduje stypendia w wysokości nawet do 500 zł na miesiąc przez cały rok szkolny. Warunkiem otrzymania nagrody jest m.in. wysoka frekwencja na zajęciach w szkole, średnia ocen z przedmiotów zawodowych i aktywność społeczna.

– Współpracujemy z wieloma szkołami, w tym z Zespołem Szkół Teleinformatycznych i Elektronicznych we Wrocławiu. Najlepszym absolwentom szkół o profilu teleinformatyk i elektryk oferujemy pracę w stabilnej organizacji, w młodym zespole ludzi, z atrakcyjnym wynagrodzeniem, systemem szkoleń oraz pakietem świadczeń socjalnych – wylicza Diakun.

Działania, które mają pomóc w lepszym przygotowaniu uczniów szkół zawodowych i techników do wymogów rynku pracy, prowadzi także miejski Departament Edukacji. – Niedawno ruszył projekt „Zawodowy Wrocław”, który w naszym imieniu realizuje Centrum Kształcenia Praktycznego. Bierze w nim udział 700 uczniów z 13 wrocławskich szkół zawodowych – mówi Jarosław Delewski, dyrektor Departamentu Edukacji.

Podkreśla, że szkoły zaangażowane w projekt kształcą w kluczowych i rozwojowych dla Dolnego Śląska oraz Wrocławia branżach: motoryzacyjnej, budowlanej, elektryczno-energetycznej, mechatroniczno-elektronicznej, lotniczej, transportowo-spedycyjno-logistycznej, informatycznej oraz turystyczno-gastronomicznej. Program ma umożliwić uczniom tych szkół zdobycie kwalifikacji poszukiwanych na rynku pracy. Swoje kompetencje podniesie też 40 nauczycieli zawodu, którzy przejdą specjalistyczne szkolenia i staże u pracodawców.

Jarosław Delewski dodaje, że Departament Edukacji wspiera też działania usprawniające współpracę szkół z biznesem, współpracując z Agencją Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej: – Udzielamy informacji statystycznych, merytorycznych, organizujemy i koordynujemy spotkania trójstronne oraz przygotowywanie stosownych umów.

Gmina cały czas pozyskuje też środki unijne i doposaża pracownie praktycznej nauki zawodu.

Sprawa śmierci Igora Stachowiaka [KALENDARIUM]

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem