Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Zwycięzców nagrody #Warto poznamy podczas uroczystej gali 9 marca w Starym Klasztorze. Laureaci poza plakietami projektu Tymona Wodnickiego dostaną też nagrody finansowe – 10 tys. zł od miasta Wrocław w pięciu kategoriach i 5 tys. zł dla zwycięzcy w plebiscycie publiczności od firmy Archicom.

WARTO Publiczności - aby zagłosować, kliknij w link

Nominowanych w kategorii „sztuki wizualne” wybrało jury w składzie: Michał Bieniek – artysta, kurator Przeglądu Survival, kurator Sztuk Wizualnych ESK 2016, Paweł Jarodzki – artysta, szef Grupy Luxus, wykładowca ASP, dyrektor artystyczny BWA Wrocław, Mariusz Jodko – szef Galerii Entropia, Piotr Kielan – artysta, rektor ASP, Piotr Krajewski – dyrektor Centrum Sztuki Mediów WRO, Agata Saraczyńska – dziennikarka „Gazety Wyborczej Wrocław”.

#Warto 2017. Nominowani w kategorii "sztuki wizualne"

Maciej Bujko
Nominowany za promowanie i przybliżanie nowej fotografii. W 2010 roku założył TIFF Collective i był pomysłodawcą Trochę Innego Festiwalu Fotografii. Jego szósta, specjalna edycja z okazji ESK odbyła się na początku września ubiegłego roku. Teraz Bujko jest dyrektorem programowym TIFF, który ma na koncie nie tylko organizację Międzynarodowego Festiwalu Fotografii (66 wystaw zobaczyło ponad 15 tysięcy widzów). TIFF jest jednym z ramion ogólnopolskiego „Trójkąta Festiwalowego”, który budują również Fotofestival z Łodzi i Miesiąc Fotografii z Krakowa, a także organizatorem wydarzenia o nazwie „Polish Paradise” promującego polską fotografię na największym na świecie festiwalu fotografii w Arles, a także Paris Photo, London Photo, BredaPhoto oraz Tbilisi Photo Festival.
Bujko ukończył Państwową Wyższą Szkołę Filmową, Telewizyjną i Teatralną im. Leona Schillera w Łodzi oraz Instytut Twórczej Fotografii w Opawie. – Nominację odbieram jako docenienie wieloletniej pracy całego zespołu TIFF Festival i tego, co udało nam się osiągnąć przez ostatnie lata. To niesamowite, że tylu ludzi chciało i dalej chce się angażować w to przedsięwzięcie – mówi.

CZYTAJ WIĘCEJ: #Warto 2017. To nasze muzyczne odkrycia
Ubiegłoroczny TIFF to kilkanaście wystaw, publikacji i dziesiątki spotkań, które jury WARTO oceniło jako jedno z najciekawszych i najbardziej żywych wydarzeń sztuk wizualnych ESK.
Miłosz Flis
Absolwent Wydziału Rzeźby wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2012 roku obronił dyplom w pracowni prof. Janusza Kucharskiego. Flis zajmuje się rzeźbą, malarstwem i grafiką, opierając się na eksperymentach zarówno formalnych, jak i technologicznych. Interesuje się równocześnie abstrakcją i malarstwem figuratywnym.
Jego działania trudno jednoznacznie zakwalifikować. Bywa autorem niestandardowych realizacji rzeźbiarskich, malarskich oraz instalacji, które najczęściej wykonane są przy wykorzystaniu autorskich, niespotykanych na co dzień technik. Charakteryzują go eksperymenty ze skalą, deformacją i łączeniem ze sobą przypadkowych przedmiotów. I choć różnią się one formalnie w zależności od podejmowanego tematu, to zawsze są zaskoczeniem dla widzów.
Bo Flis raz proponuje spojrzenie przez szkła powiększające, by można było odkrywać niuanse zminiaturyzowanych światów, raz tworzy w wielkiej skali, kierując uwagę widzów na przypadkowo wyciśnięte z tubek kształty farb. Komentuje współczesność, tworząc prace o podłożu ekologicznym, jednak bez patosu, choć jego żarty to często wisielczy humor. Młody artysta jest reprezentowany obecnie przez wrocławską Galerię Miejską.
Alicja Patanowska
Nominowana za twórczy mariaż sztuki z projektowaniem. Jest absolwentką naszej Akademii Sztuk Pięknych oraz londyńskiej Royal College od Art, autorką kilkunastu wystaw indywidualnych i laureatką kilku prestiżowych nagród m.in. na British Glass Biennale, plebiscytu „must have!” na Łódź Design Festiwal’2016, a jej prace stanowią część kolekcji sztuki i wzornictwa choćby Shanghai Museum of Glass.
Piotr Kielan, rektor ASP, juror WARTO: – Jest tytanem pracy, wulkanem energii, o czym świadczy choćby pomysł stworzenia uczelnianego Festiwalu Wysokich Temperatur. Jest osobą zaangażowaną i świadomą, która łączy krytyczną refleksję nad ludzkimi potrzebami i eskalacją konsumpcji z warsztatowym, rzemieślniczym mistrzostwem.
Alicja Patanowska zakończyła ubiegły rok zjawiskową instalacją „Plantacja” w Kinie Nowe Horyzonty. Widzowie przynieśli szklane naczynia, w których artystka zamontowała specjalnie zaprojektowane porcelanowe wkładki, a w nich zasadziła nasiona. W dniu przytulania – 10 lutego – wyrośnięte rośliny zostały rozdane do dalszej hodowli. To, co wykiełkowało na oczach publiczności, będzie żyć dalej w domach nowych opiekunów.
Karolina Szymanowska
Rzeźbiarka, obecnie pracuje w Katedrze Rzeźby i Działań Przestrzennych ASP w Pracowni Projektowania Rzeźby w Architekturze i Urbanistyce. W ubiegłym roku obok Barbary na ul. Świdnickiej stanęła jej instalacja „Re: CYKLING. Instalacja miejska”. Oplatające słupy rowery, rowerowa huśtawka i inne pseudobicykle zwracały uwagę odmiennością, irytowały i nie pozostawiały obojętnym.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: #Warto 2017. To do nich należy teatr
– Lubię, kiedy sztuka jest osadzona w codzienności. Obserwuję człowieka, jego otoczenie i próbuję wtapiać w ten obraz swoje prace. Technikę wykonania, podobnie jak środki wyrazu, podporządkowuję opracowywanemu zagadnieniu. To powoduje, że moje działania mają charakter nieustającego eksperymentu – mówi Karolina Szymanowska.
Mariusz Jodko, juror WARTO: – Działa w punkcie przecięcia wielu historii i idei, nawiązuje dialog z miejscem, jego energią i architekturą. Jej prace wkomponowują się w kontekst i są wyrazem nowego myślenia o rzeźbie w przestrzeni publicznej. Modyfikują ją i czasowo współtworzą. Szymanowska: – Podobno prawda obiektywna nie istnieje. Każda idea i wiedza zakorzenione są w tradycji oraz interesie tworzących je grup społecznych. Dlatego nie interesuje mnie, jaka jest prawda, ale fascynuje sposób, w jaki działa. W którym momencie idea staje się ideologią i jak dalece wpływa na nasze postrzeganie rzeczywistości.
Galeria Wykwit
Jej twórców nominujemy za wiarę w moc sztuki. Najpierw w piwnicach poniemieckiej zaniedbanej willi przy ul. Kochanowskiego stworzyli niezależną galerię Wykwit. Później zaczęli działać w środowisku lokalnym, tworząc inicjatywę społeczną Warstwy, której działania zamknięte zostały hasłem „Polska gościnność”.

CZYTAJ TAKŻE: #Warto 2017. Kto w tym roku dostanie kulturalną nagrodę wrocławskiej "Wyborczej"
Wykwit tworzą: Karolina Balcer, Michał Kamiński, Krzysztof Rubach i Anna Wlizło, a Warstwy Adam Martyniak, Michał Mejnartowicz i Karolina Włodek. To artyści wywodzący się z wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Mają na koncie nie tylko zbiorowe wystawy w samodzielnie odgruzowanych i przystosowanych do celów wystawienniczych pomieszczeniach galerii, ale i prezentacje na zewnątrz, choćby podczas ubiegłorocznego 14. Przeglądu Sztuki Survival, gdzie w ramach wystawy „Warsztat pracy” w zakładach FAT wystawili pomnik kostce Bauma.
– Zespolił nas wspólny dom i praca w nim. Od drobnych napraw gospodarskich, przez myślenie o domu jako miejscu pracy, własnych interwencji twórczych w budynek, aż po włączanie ludzi z zewnątrz do współtworzenia i współstanowienia tego miejsca i kontekstu – mówią.

Partnerem nagrody #WARTO 2017 jest ARCHICOM - deweloper wspierający młodych, wrocławskich twórców.

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.