Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Miniony rok dla teatru – podobnie jak dla całej kultury – był nieszczególnie łaskawy. Ciągłe zamrażanie i rozmrażanie teatrów  silnie wpłynęło na zaplanowane na ten rok premiery. Część z nich odbyła się z dużym poślizgiem, część pomysłów porzucono. Wśród projektów zrealizowanych znalazło się jednak wiele propozycji, które pozwoliły nie zapomnieć o tym, jaką wartość może nieść za sobą sztuka.

Agata Cejba: aktorka Wrocławskiego Teatru Lalek

Za stworzenie niezwykłej – zabawnej i mądrej, roli bezimiennego Chłopca w spektaklu „Ile żab waży księżyc". Jej aktorska kreacja pozwala najmłodszym widzom zapomnieć, że słowa ich scenicznego rówieśnika wypowiada osoba dorosła. Aktorka buduje zadziornego bohatera precyzyjnie i z finezyjnym poczuciem humoru. Chłopiec nie tylko mówi w imieniu dzieci, ale też sprytnie zmusza ich opiekunów do aktywnego słuchania.

Agata CejbaAgata Cejba fot. Alina Belko

Jest absolwentką aktorstwa na Wydziale Lalkarskim AST im. Ludwika Solskiego Filia we Wrocławiu oraz licencjatką filologii angielskiej na Uniwersytecie Zielonogórskim. W zespole Wrocławskiego Teatru Lalek zadebiutowała w 2017 roku rolą Rozedrganej Gardenii w spektaklu „Ziemianie" w reżyserii Leny Frankiewicz.

Wojtek Rodak (reżyseria) i Marcelina Obarska (adaptacja i dramaturgia)

Wojtek RodakWojtek Rodak fot. Darek Senkowski

Duet współpracujący przy spektaklu „Żeglarz" w Teatrze Dramatycznym im. Szaniawskiego w Wałbrzychu. Nominacja za precyzyjne, pełne szacunku i jednocześnie odważne opracowanie sceniczne dramatu Jerzego Szaniawskiego "Żeglarz". Osiągnięciem jest już skondensowanie trzyaktowego, bez mała stuletniego dramatu w widowisko skromne, choć jednocześnie przepełnione arcyciekawymi rozwiązaniami formalnymi. Rodak i Obarska idą jednak krok dalej i w oryginalny sposób wpisują warstwę fabularną dramatu Szaniawskiego w hybrydową, kapryśną, plastyczno-ruchową instalację artystyczną.

Marcelina ObarskaMarcelina Obarska fot. Borys Bodetko

Dla Wojtka Rodaka, studenta krakowskiej AST, „Żeglarz" był debiutem reżyserskim. Marcelina Obarska jest absolwentką teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także redaktorką działu Taniec i Teatr w portalu culture.pl.

Dorota Bator, Grzegorz Grecas, Ada Tabisz i Robert Traczyk: reżyserki i reżyserzy spektaklu „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą"

Dorota BatorDorota Bator fot. Paweł Pędziński

Grzegorz GrecasGrzegorz Grecas fot. Natalia Nowak

Twórcy związani z projektem „Teatr na faktach" realizowanym w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego. Otrzymują nominację za odwagę podjęcia niewygodnych i kontrowersyjnych tematów w sposób budzący żywą reakcję publiczności. Za trud zbierania autentycznych historii, pozwalających głębiej wniknąć w mechanizmy konfliktów nurtujących nasze społeczeństwo oraz nieustanne poszukiwania w obrębie estetyki i poetyki teatru dokumentalnego.

Ada TabiszAda Tabisz fot. Grzegorz Gołębiewski

Robert TraczykRobert Traczyk fot. Grzegorz Gołębiewski

Grzegorz Rdzak: pianista, kompozytor, producent muzyczny, multiinstrumentalista

Nominacja za porywającą muzykę do spektaklu „Mock. Czarna burleska". Debiutując jako kompozytor musicalowy, stworzył 21 utworów, z których każdy kolejny jest pozytywnym zaskoczeniem. Oprócz odwagi, z jaką muzyk zrealizował swoje pomysły, docenić trzeba także jego świetne wyczucie teatralnego klimatu – taką intuicją pochwalić się może niewielu kompozytorów, nawet tych pracujących przy musicalach od lat. Również recenzenci muzyczni, komentując wydaną w 2020 roku płytę z muzyką ze spektaklu „Mock. Czarna burleska", doceniają zabawę gatunkami oraz niebanalne brzmienia.

Grzegorz RdzakGrzegorz Rdzak fot. Bartosz Sobkowiak

Absolwent OSM I i II st. im. K. Szymanowskiego we Wrocławiu oraz Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie fortepianu. Współpracował i koncertował z wieloma artystami. Stworzył także aranżacje muzyczne do spektaklu dyplomowego Studium Musicalowego CAPITOL „Piękna nasza Polska cała".

Ewa Szlempo-Kruszyńska: aktorka Teatru Muzycznego "Capitol"

Nominacja za rolę Elly w musicalu „Lazarus". Aktorka po raz kolejny udowodniła, że nawet gdy nie kreuje głównych bohaterek, jej pojawienie się na scenie jest gwarancją wysokiego poziomu zarówno wokalnego, jak i aktorskiego. Jako Sophie w „Mocku. Czarnej burlesce" zmieniła utwór „Wybacz, że nie podlałam kwiatów" w porywający minimonodram. W reżyserowanym przez Jana Klatę „Lazarusie" fenomenalnie wykonała utwór „Changes" i całą rolą potwierdziła swój wielki talent.

Ewa Szlempo-KruszyńskaEwa Szlempo-Kruszyńska fot. Marta Filipczyk

Jest absolwentką Studium Musicalowego Capitol z 2011 roku, a w Teatrze Muzycznym "Capitol" rozpoczęła pracę w sezonie 2011/12. Została laureatką (ex aequo z Mają Kleszcz) wyróżnienia Jury w Konkursie Aktorskiej Interpretacji Piosenki na 31. PPA. Ukończyła również Szkołę Muzyczną w klasie fletu poprzecznego.

W składzie jury nagrody WARTO w kategorii Teatr zasiadają:

Dagmara Chojnacka (tłumaczka, recenzentka teatralna - Radio RAM), Henryk Mazurkiewicz (krytyk, recenzent - portal teatralny.pl), Hubert Michalak (teatrolog, recenzent - portal teatrologia.pl), Katarzyna Mikołajewska (recenzentka teatralna - "Gazeta Wyborcza Wrocław") i Małgorzata Wieliczko (dziennikarka, recenzentka - portal wroclaw.pl).

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.