Saksofonistka i kompozytorka związaną z londyńską i wrocławską sceną muzyki improwizowanej. Karierę zaczynała współtworząc skład Kolega Doriana. Wielokrotnie występowała na koncertach podczas festiwalu Jazztopad. W jej muzycznym cv pojawiają się takie projekty, jak Sioos z Londynu, London Improvisers Orchestra, Skronk i Exploratorio oraz trio jazzowe Triology. Ma na koncie współpracę z japońską pianistką Ayako Ogawa oraz z wrocławskim zespołem improwizującym Shepherds of Cats.
Jest również współzałożycielem Wrocławskiej Orkiestry Improwizowanej zrzeszającej muzyków z różnych środowisk, prowadzi też badania naukowe nad rolą intuicji w podejmowaniu decyzji. Nominowana została za muzyczne działania w zespołach Sneaky Jesus i Ślina. Oba składy wydały niedawno płyty: pierwszy zadebiutował krążkiem "For Joseph Riddle", a powstała w 2018 roku Ślina przypomniała o sobie swoim drugim albumem "42'00".
Pianista, klawiszowiec, aranżer i kompozytor poruszający się po różnych odsłonach jazzu, elektroniki, hip-hopu i muzyki improwizowanej. Jego flagowe projekty to EABS, Błoto i Ludojad. Mieszka we Wrocławiu, ale zaczynał przygodę z muzyką w Świnoujściu pod koniec lat 90. w podziemiach lokalnej sceny hip-hopowej: zajmował się rapowaniem i produkcją. Ma na koncie wiele kolaboracji i występów z czołowymi postaciami muzyki polskiej i zagranicznej. Są wśród nich m.in. Jeru The Damaja, Marcus Miller, Michał Urbaniak, Tenderlonious, Paulina i Natalia Przybysz i Ewa Bem.
Zdobył Fryderyka 2018 w kategorii "muzyka elektroniczna" za produkcję płyty Pauliny Przybysz "Chodź Tu", Mateusza Trójki za "Wydarzenie jazzowe roku 2017" dla zespołu EABS, pierwsze miejsca w plebiscycie magazynu "Jazz Forum" w kategorii "syntezator", był też nominowany do Paszportów "Polityki" w 2017 oraz 2020 roku. Nominowany został za twórcze działania muzyczne z zespołami EABS i Błoto.
Są didżejami i producentami nagrań, wspólnie tworzyć zaczęli w 2000 roku, a cztery lata potem podpisali kontrakt z brytyjską wytwórnią Ninja Tune. Do tworzenia własnych utworów wykorzystują głównie sample zaczerpnięte z polskiego jazzu z lat 60. i 70. W 2006 roku formacja została wyróżniona Paszportem "Polityki". Nagrali płyty "Skalpel" (2004), "Konfusion" (2005) i "Transit" (2014).
Nominowani zostali za nieustanne poszukiwanie brzmień i za ich czwarty krążek "Highlight" opisany przez jurorów jako pełen "harmonicznego bogactwa, oryginalności". W materiałach prasowych towarzyszących premierze albumu duet chwali się, że płyta jest owocem "radosnej twórczej eksplozji". Całość rzeczywiście brzmi tak świeżo i energetycznie, że można pomyśleć, że mamy do czynienia z debiutującym zespołem, a nie z artystami z ponad dwudziestoletnim stażem na polskich i zagranicznych scenach.
Muzyka zespołu wymyka się jednoznacznej definicji: to pełen dynamiki i zaskakujących zwrotów jazz osadzony w nowoczesnej harmonii i rytmice jednocześnie wzbogacony elektronicznymi brzmieniami. W repertuarze składu nie brak też utworów inspirowanych kulturą Azji oraz muzyką klasyczną. Prócz grającego na instrumentach klawiszowych lidera zespół tworzą Wojtek "Monteur" Orszewski (gitara, elektronika), Jakub Olejnik (kontrabas) i Paweł Nienadowski (perkusja).
Grupa zadebiutowała latem 2020, wystąpiła m.in. na RCK ProJazz Festival w Kołobrzegu i w Sali Koncertowej Polskiego Radia, gdzie zarejestrowała koncert online w ramach V Sessions. Materiał na pierwszą płytę kwartetu nagrany został w studiu Leszka Możdżera, albumu Amazonia" ukazał się nakładem wrocławskiej wytwórni V Records. Właśnie za tę płytę Piotr Rachoń Quartet zdobyli tegoroczną nominację.
Dziennikarz radiowy i prasowy, wydawca muzyczny. Na swoim koncie ma książki "SBB. Wizje" (2003), "Polski Rock Progresywny. Przewodnik" (2008) i "UK. Presto Vivace" (2009). Założyciel i redaktor naczelny kwartalnika "Lizard" poświęconego ambitnej muzyce rockowej, swoje artykuły publikował także w tak znanych magazynach muzycznych, jak "Jazz Forum", "Teraz Rock", "Metal Hammer" i "Twój Blues". Prowadził audycje radiowe w Radiu Piekary, przygotował też kompletne reedycje dyskografii takich zespołów, jak SBB, Exodus, Bank, TSA czy Laboratorium.
Od 2008 roku prowadzi wydawnictwo GAD Records, które - po okresie publikacji książek muzycznych - zajęło się archiwalnymi nagraniami z kręgu jazzu i rocka. Wilczyński jest również odpowiedzialny za długofalowy projekt polegający na digitalizacji archiwalnej muzyki do polskich filmów ze zbiorów Centrum Technologii Audiowizualnych. Właśnie za tę działalność znalazł się gronie nominowanych.
Urodzony w 2000 roku pianista, laureat wielu międzynarodowych konkursów, w tym im. Hillera w Görlitz (2010, 2011, 2013), a także festiwalu w Głubczycach (2011, 2013) i Konkursu Chopinowskiego w Rzeszowie (2014). Dotarł też do finału Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Carla Nielsena w Aarhus i zdobył II nagrodę na Jeunesses International Music Competition Dinu Lipatti w Bukareszcie.
Na koncie ma nagrody zdobyte w konkursie Fontys Hoogschool w holenderskim Tilburgu, Konkursie im. Antona Rubinsteina w Düsseldorfie, Ville de Gagny we (Grand Prix) i na 48.Ogólnopolskim Konkursie im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. W 2020 roku otrzymał I Nagrodę w 50. Ogólnopolskim Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest wielokrotnym stypendystą prezydenta Wrocławia. Muzyk w październiku dotarł do III etapu tegorocznej edycji Konkursu Chopinowskiego.
Nominowany został za muzyczną wrażliwość i znakomite, głębokie interpretacje muzyki fortepianowej.
Dyrektor muzyczny NFM Filharmonii Wrocławskiej i Nashville Symphony, główny dyrygent gościnny Gulbenkian Orchestra w Lizbonie. 6-krotny laureat Grammy, był głównym dyrygentem gościnnym Cleveland Orchestra podczas jej rezydencji w Miami, pełnił m.in. funkcję dyrektora muzycznego Eugene Symphony i 3. dyrygenta Minnesota Orchestra.
Współpracuje z orkiestrami z Bostonu, Baltimore, Cincinnati, Dallas, Detroit, Montrealu, Seattle, Toronto i Vancouver oraz Philadelphia Orchestra; orkiestrami Queensland i Sydney, Frankfurt Radio Symphony, London Philharmonic, Brussels Philharmonic i Residentie Orchestra w Hadze. Prowadzi orkiestry akademickie.
Nominowany został za "mistrzowskie rezultaty współpracy z wrocławską orkiestrą" i nagrane z nią płyty "Violin on stage" z udziałem Bomsori Kim (wydane przez Deutsche Grammophone) i "Brahms" (wydane przez NFM).
Rocznik 1975, muzyk, kompozytor, od 2006 roku poszukujący nietypowych źródeł dźwięku. Założyciel wrocławskiej grupy eksperymentalnej grupy Małe Instrumenty, która w 2008 roku na 29. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej otrzymała Grand Prix w Nurcie Off za spektakl dźwiękowy "Elektrownia Dźwięku". Romańczuk jest autorem muzyki do filmów i sztuk teatralnych, buduje instrumenty, konstrukcje grające, tworzy instalacje dźwiękowe. Prowadzi warsztaty, wykłady i wystawy związane z instrumentami i eksperymentami dźwiękowymi.
W 2010 roku opublikował pierwsze opracowanie historii toy piano, w 2013 napisał podręcznik "Domowe eksperymenty z instrumentami muzycznymi" wydany z albumem Małych Instrumentów "Samoróbka", pozycję poświęcony edukacji w zakresie własnoręcznego budowania eksperymentalnych instrumentów. Przekonał do siebie jurorów twórczymi działaniami muzycznymi i projektem "Chladni" z udziałem osób niewidomych i niesłyszących.
Trio specjalizujące się w muzyce najnowszej, tworzą je Aleksandra Gołaj (perkusja), Rafał Łuc (akordeon) i Jacek Sotomski (komputery). Pierwsza jest związana z Orkiestrą Symfoniczną NFM Filharmonia Wrocławska, występuje na festiwalach związanych muzyki współczesnej. Bierze udział w projekcie Dolnośląskiego Towarzystwa Muzycznego polegającym na wprowadzeniu orkiestr dętych jako zajęć pozalekcyjnych.
Łuc to wielokrotnie nagradzany akordeonista, absolwent Royal Academy of Music w Londynie, Musikene w San Sebastian, Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Dokonał ponad 80 prawykonań i polskich premier. Z kolei Jacek Sotomski w 2018 roku był nominowany do nagrody środowiskowej Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Odkrycie Roku. W 2011 roku założył z Mikołajem Laskowskim duet Sultan Hagavik.
Kapituła doceniła Ensemble Kompopolex za wysoki poziom artystyczny i prawykonania współczesnych utworów polskich kompozytorów.
Pianistka Justyna Skoczek, kontrabasista Paweł Jabłczyński i aktor Bartosz Porczyk - oto twórcy płyty "Mieczysław Karłowicz - Pieśni". Jabłczyński to absolwent i wykładowca wrocławskiej Akademii Muzycznej, laureat konkursów kontrabasowych. W 2014 roku z Justyną Skoczek wydał płytę "Bottesini rediscovered". Artystka w latach 2003-2012 pracowała jako korepetytorka i solistka w Operze Wrocławskiej, w Teatrze Polskim zrealizowała całość "Dziadów" Michała Zadary. Kierowniczka muzyczna "Zemsty nietoperza" w Teatrze Narodowym w Warszawie, współpracuje z zespołem Małe Instrumenty, pedagożka, kierowniczka muzyczna Narodowego Starego Teatru w Krakowie.
Odpowiedzialny za recytację tekstów Porczyk współpracował m.in. z Capitolem, Teatrem Polskim, grał w spektaklach Jana Klaty, Wiktora Rubina i Łukasza Twarkowskiego. W 2006 roku z Natalią Korczakowską stworzył monodram "Smycz" (m.in. główna nagroda na Fringe Festival w Dublinie). Zagrał Gustawa-Konrada w "Dziadach" Zadary. Artyści nominację dostali za "oryginalne i spełnione wersje pieśni Mieczysława Karłowicza".
Pochodzący z Zielonej Góry reżyser, dramaturg i scenograf urodzony w 1970 roku. Jeden z założycieli niezależnego poznańskiego teatru Usta Usta. Jako aktor wywodzi się z poznańskiego Teatru Biuro Podróży; współpracował też z Teatrem Ósmego Dnia i z zespołem Porywacze Ciał. Chętnie sięga do estetyki wideoklipu i do monodramu, a jego bohaterowie to dwupłciowe hybrydy obnażające swoją intymność, karły, transwestyci, ekscentrycy.
Liber jest inicjatorem Spring Of Death, multimedialnego projektu będącego syntezą czytania performatywnego, improwizacji aktorskiej, obrazu i muzyki. Ma na koncie m.in. Złote Maski i Nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Libera nominowano za reżyserię "Rzeźni numer pięć", spektaklu zrealizowanego w Teatrze Współczesnym i za reżyserię "Planety małp" w Teatrze Polskim w Podziemiu. Został też doceniony za "nieustannie krytyczny i odkrywczy ogląd świata w obliczu zagłady ekologicznej".
Urodzony w 1958 roku absolwent Studium Aktorskiego przy Teatrze Polskim we Wrocławiu. Teatr im. Norwida w Jeleniej Górze, Teatr im. Kochanowskiego w Opolu, Teatr Studyjny`83 im. Tuwima w Łodzi, Teatr im. Jaracza w Łodzi oraz Teatr Rozmaitości w Warszawie - to sceny, na których występował. Na koncie ma m.in. wyróżnienie dla młodego aktora zdobyte na XIV Opolskich Konfrontacjach Teatralnych, wyróżnienie na XX Opolskich Konfrontacjach Teatralnych i Nagrodę Artystyczną Wojewody Opolskiego za kreacje artystyczne.
Od 1999 roku związany jest z Wrocławskim Teatrem Współczesnym, Artysta nominację uzyskał za "fenomenalną, doskonale rezonującą ze współczesnością kreację skomplikowanej, uwikłanej w konwenanse i grę pozorów postaci Jörgena Hofmeestera w spektaklu "Tirza" w reż. Pawła Miśkiewicza we Wrocławskim Teatrze Współczesnym".
Absolwentka Wydziału Aktorskiego PWST we Wrocławiu. Związana była z Teatrem im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, Teatrem im. S. Żeromskiego w Kielcach i Teatrem Polskim we Wrocławiu. Laureatka m.in. Statuetki Syriusza "za konsekwencję w unikaniu "łatwego" aktorstwa" (2003). Ma tez na koncie nagrody za najlepszą rolę żeńską na 4. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia za przedstawienie "Joanna Szalona. Królowa" w reż. Wiktora Rubina, Grand Prix i nagrodę Jury Społecznego na 56. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych, nagrody dla najlepszej aktorki na 9. Festiwalu Boska Komedia za rolę Bruscona w przedstawieniu.
Od 2018 roku związana jest z Teatrem Polskim w Podziemiu: wystąpiła w sztukach "Postać dnia" Seba Majewskiego, "Mojżesz" Tomasza Węgorzewskiego, "Aktorzy prowincjonalni. Autobiografie" Marcina Borczucha i "Planeta małp" Marcina Libera. Artystką nominowano za różnorodność głębokich kreacji scenicznych kobiet, matek i artystek stworzonych w tych spektaklach.
Reżyserka, absolwentka wrocławskiego Wydziału Lalkarskiego PWST im. L. Solskiego w Krakowie. Wyreżyserowała m.in. spektakle "Dryl" w Teatrze Powszechnym w Łodzi (2017), "Zdziczenie obyczajów pośmiertnych" w Teatrze Kochanowskiego w Opolu (2018), "Leśni. Apokryf" w Teatrze Polskim we Wrocławiu (2019), "Bracia Karamazow" w Teatrze im. L. Solskiego w Tarnowie (2020), "Chłopcy z placu broni" (2021) w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu. Asystowała Michałowi Zadarze przy spektaklach "Dziady" część I, II i IV i wierszu "Upiór" w Teatrze Polskim we Wrocławiu, a następnie była drugą reżyserką "Dziadów części III" oraz "Ustępu".
W 2020 roku nominowana była do Nagrody WARTO wrocławskiej redakcji "Gazety Wyborczej". Teraz wyróżniono ją za "niezwykły eksperyment teatralny skierowany do młodej publiczności", czyli za spektakl online "Polskie rymowanki albo ceremonie" we Wrocławskim Teatrze Lalek.
Pierwszy to urodzony w 1958 roku krytyk i recenzent, kierownik literacki m.in. teatrów Nowego w Warszawie, Współczesnego we Wrocławiu i Wybrzeże w Gdańsku. Był kierownikiem artystycznym Teatru Modrzejewskiej w Legnicy (1998-1999) i Teatru Szaniawskiego w Wałbrzychu (1999-2001). Jako reżyser jest twórcą blisko 50 spektakli, jego "Koriolan" Williama Szekspira otrzymał Grand Prix Festiwalu Szekspirowskiego, a "1612" nagrodę na Festiwalu Raport w Gdyni. Przygotował antologię współczesnego dramatu rosyjskiego, jest współautorem "Ballady o Zakaczawiu" i autorem dziesięciu innych dramatów. Scenarzysta filmowy i teatralny, autor powieści, wykładowca.
Z kolei Tabisz, politolog i dziennikarz, pracuje w Instytucie Grotowskiego. Jest kuratorem przeglądu "Bohater.dok". Na koncie ma spektakle "Paraliż - sprawa Igora Stachowiaka", "Nowi" o Ukraińcach we Wrocławiu i "Kwarantanna" o pandemii.
W konkursie znaleźli się za wspólny festiwal "Paragraf/Artykuł" dotykający najbardziej nurtujących problemów społecznych. W jego ramach powstało kilkanaście spektakli i kilka przeglądów.
Urodzona w 1983 roku w Piotrkowie Trybunalskim artystka interdyscyplinarna z tytułem doktora wrocławskiej ASP. Kształciła się w Hiszpanii, Francji Chinach i w SGH w Warszawie. Eksploruje tematy związane z przemocą, bliskością, ekologią, formami uczestnictwa w przestrzeni publicznej i społecznego zaangażowania czy użytecznością rzeczy. Wykorzystuje instalacje, wideo, rzeźbę, ceramikę, obiekty, sięga po ironię podważając kody kulturowe definiujące płeć kulturową, pracę, rzemiosło, produkcję masowe i relacje między kulturą i naturą.
Realizuje projekty animacyjno-społeczne, akcje performatywne, prowadzi zajęcia w obszarze edukacji kulturowej i artystycznej. Od 2005 roku współtworzy kolektyw performerski Łuhuu!, współpracuje z Food Think Tankiem, w latach 2008-2014 należała do grupy projektowej Wzorowo. Nominowana została za oryginalne podejście do rzemiosła i materii ceramicznej oraz promowanie czułości w przestrzeni publicznej.
Urodzony w 1992 roku absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Studiował w pracowni Łukasza Huculaka, dyplom obronił w cztery lata temu. Mieszka i tworzy w stolicy Dolnego Śląska, obecnie jest doktorantem na swojej macierzystej uczelni. Jego prace nawiązują do tematyki mortualnej, motywów historycznych i futurologicznych. W swej najnowszej twórczości opowiada o transhumanistycznych koncepcjach nieśmiertelności oraz ich mitologicznych i religijnych korzeniach, stawiając przy tym pytania o genezę i granice cywilizacyjnego postępu.
Jest współzałożycielem kolektywu malarskiego Bezimienny, grupy artystycznej i galerii sztuki Kościół Nihilistów oraz działającego non profit magazynu artystycznego Przemijam, który skupia się na popularyzacji twórczości artystów i artystek młodego pokolenia. Kapituła doceniła go za umiejętne wykorzystanie konwencjonalnego malarstwa w prezentacji aktualnych treści.
Absolwentka Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, dyplom obroniła w 1996 roku. W swojej twórczości zawiera spostrzeżenia na temat najnowszych trendów, stylu życia i miejskiej codzienności z jej stosunkowo nowymi, ale już zakorzenionymi w naszej kulturze tradycjami. Uważnie obserwuje przemiany zachodzące w społeczeństwie, analizuje pragnienia i mechanizmy rządzące zachowaniem człowieka.
Łącząc w sobie elementy polskiego folkloru z symbolami popkultury prace Kasi Kmity tworzą barwny portret współczesności. Artystka mieszka i pracuje we Wrocławiu. Jest współautorką (wraz z nieżyjącą Janiną Różą Giedroyć-Wawrzynowicz) wystawy "Hello Helka. Nowelka na papier i wojnę" w Muzeum Powstania Warszawskiego.
W 2021 roku we wrocławskim Muzeum Architektury stworzyła wystawę "Ćwiczeń z wyobraźni". Właśnie za tę ekspozycję i za "oryginalne nawiązanie do wartości Sympozjum '70" dostała nominację od jury.
Urodzona w 1989 roku akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Pochodzi z białoruskiego miasta Stolin, obecnie mieszka i pracuje w stolicy Dolnego Śląska, od 2020 roku działa w nieformalnej grupie Bezgraniczna Pomoc. Od 2021 roku jest doktorantką na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, wtedy też otrzymała stypendium Prezydenta Wrocławia. W swojej twórczości porusza zagadnienia przeszłości, historii i traumy w odniesieniu do jednostki i społeczności. Wykorzystuje zarówno formy monumentalne, jak i wideo czy działania performatywne nierzadko badając przy tym granice własnego ciała.
Prace artystki były prezentowane na wystawach na Białorusi i Ukrainie oraz w Polsce, Niemczech i Austrii. Działalność artystki doceniono podczas Warsaw Gallery Weekend 2021 - została laureatką Nagrody Fundacji Sztuki Polskiej ING. Nominowano ją za sugestywne ukazanie sytuacji przybysza, jego tożsamości, traumy, narodowości w kontekście wolności osobistej.
Ona to kuratorka wystaw sztuk wizualnych i dizajnu skupiająca się głównie na fotografii, ilustracji, grafice, projektowaniu graficznym i typografii. Jest dziennikarką, redaktorką i scenarzystką - z reżyserką Moniką Kotecką od 2018 roku pracuje nad dokumentem "Zaraza". Stypendystka PISF oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Z kolei Rusznica to fotograf, autor książek, kurator wystaw i dyrektor artystyczny 11 edycji TIFF Festival.
Ukończył studia na Wydziale Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego, prowadzi galerię fotograficzną Miejsce przy Miejscu 14 na Nadodrzu. Fotografią zajął się 11 lat temu - wtedy można było zobaczyć jego pierwszą wystawę w galerii Dizajn BWA Wrocław. Od tego czasu jego prace wystawiane były w kraju i za granicą. Docenione zostały też jego książki. m.in. "Toskana", "Subterranean River".
Artystów kapituła doceniła za niespotykaną wnikliwość i wrażliwość w wykorzystaniu archiwalnych zdjęć i ich publikację w formie artystycznej książki "How to look natural in photos".
Wszystkie komentarze