Pl. Orląt Lwowskich (Berlinerplatz)

16/21

mat. ViaNova

Pierwszy Dworzec Świebodzki został zbudowany w 1842 roku, rok po otwarciu we Wrocławiu Dworca Górnośląskiego przy ulicy Małachowskiego. W latach 1868-1874 powstał nowy budynek dworca, a jego projektantami byli znany wrocławski architekt Karl Lüdecke (autor renowacji ratusza) oraz berlińczycy Walter Kyllmann i Adolph Heyden.

Dworzec oglądany od strony placu Orląt Lwowskich ma kształt bębna otoczonego kolumnadą naśladującą styl joński. Elewacja środkowej części nawiązuje do schematu łuku triumfalnego wiodącego ku wnętrzu budynku. Zamyka ją u góry attyka balustradowa zwieńczona zegarem i personifikacjami Silesii oraz Pomeranii, trzymającymi kartusze z herbami regionów.

Poniżej wkomponowano płaskorzeźby z herbami Wrocławia i Szczecina, bo dworzec był końcem linii łączącej te dwa miasta. Świebodzki prawie bez szwanku wyszedł z kataklizmu II wojny światowej, pociągi przestały tu przyjeżdżać dopiero w 1991 roku. Kolejarze zniknęli, a dworzec zajęli kupcy i artyści.

Kamienica z prawej strony została wybudowana na początku XX w. Na ścianie bocznej widać reklamę znajdującej się w podwórzu fabryki opakowań kartonowych B. Anspacha, drukarni C. Schillera oraz wytworni ramek i obrazków L. Rachwalsky'ego.

Dom runął w czasie oblężenia Festung Breslau, w tym miejscu stoi biurowiec.

Wszystkie zdjęcia
  • Niezwykły album
  • 1300 pocztówek
  • Archeolog pocztówek
  • Niezwykłe egzemplarze
  • Plac Solny na kartce wysłanej w 1904 roku
  • Przejście Żelaźnicze
  • Plac Solidarności ok. 1900 roku
  • Plac Wolności
  • Hummerei (fragment ul. Kazimierza Wielkiego)
  • Plac Rozjezdny
  • Ul. Oławska
  • Ul. Legnicka, Popowice
  • Plac Jana Pawła II
  • Plac św. Mikołaja
  • Ul. J. Bema (przedwojenna Gneisenaustrasse)
  • Pl. Orląt Lwowskich (Berlinerplatz)
  • Ulica św. Jadwigi (dawna Neue Sandstrasse)
  • Plac Grunwaldzki (Kaiserstrasse)
  • Ul. Oławska
  • Ul. bł. Czesława (Poststrasse)
  • Ul. Głogowska (Glogauerstrasse)