Zbieranie projektów do wrocławskiej wersji budżetu partycypacyjnego rozpoczęło się 7 stycznia, zakończyło 2 marca. To już czwarta edycja Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
W tegorocznej odsłonie WBO Wrocław został podzielony na 14 rejonów, a w każdym do wydania będzie 1,5 mln zł. Prócz tej kwoty 4 mln przeznaczono na projekty ogólnomiejskie. I to sam mieszkaniec może określić, jaką rangę (lokalną czy centralną) ma jego inicjatywa.
Biuro Rozwoju Wrocławia
W tym roku 791 zgłoszeń, z czego 760 wniosków elektronicznych a 31 papierowych. W ubiegłym roku zgłoszono ich 817 Liderów było 432.
176 to projekty piesze i rowerowe, 159 dotyczy zieleni i rekreacji, 129 dróg, 66 rewitalizacji (np. podwórek), 52 edukacji, 39 sportu, 37 komunikacji miejskiej, 34 - placów zabaw.
Teraz, do 31 maja, trwa weryfikacja projektów - urzędnicy sprawdzają, czy zgłoszenia są zgodne z prawem i i możliwe do realizacji. Na początku czerwca wszyscy liderzy zostaną o jej wynikach.
Przedstawiamy wybór 19 najciekawszych, naszym zdaniem, projektów zgłoszonych w tym roku do WBO.
Agata Nowacka zgłosiła projekt nr 254 pod hasłem "Człowiek z żelaza - Pomnik Prezydenta Lecha Wałęsy". Inskrypcja na pomniku lub jego postumencie brzmiałaby: "Lechowi Wałęsie - Naród".
Nowacka uzasadniała: - Lech Wałęsa to bohater wolnej i niepodległej Polski. Najlepszym miejscem, w którym mógłby stanąć pomnik jest plac Nowy Targ, ale dopuszczalne są też inne lokalizacje.
Na projekt w swoisty sposób odpowiedział Piotr Szymański, aktywista Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia i naukowiec Politechniki Wrocławskiej, który zgłosił pomniki czterech pozostałych byłych prezydentów III RP: Lecha Kaczyńskiego (386), Bronisława Komorowskiego , Aleksandra Kwaśniewskiego (387) iWojciecha Jaruzelskiego (388).
- Do tej pory Wrocławski Budżet Obywatelski pełnił funkcję narzędzia dzięki któremu mieszkańcy mogli decydować o sprawach lokalnych, bez mieszania doraźnej polityki krajowej z rzeczywistymi lokalnymi potrzebami. W niniejszej edycji po raz pierwszy WBO został użyty do celów politycznych - propozycji pomnika Lecha Wałęsy. Zgłaszając niniejszy projekt pragnę dać Wrocławianom możliwość wyboru prezydentów Polski chcą zobaczyć na Nowym Targu - wyjaśnił Szymański.
Przedmiotem projektu nr 17 jest odtworzenie historycznej rzeźby Neptuna na placu Nowy Targ, zniszczonej podczas II wojny światowej. Koszt oszacowano na 700 tys. zł.
- W obecnej formie placu daję się odczuć brak centralnego punktu dopełniającego kompozycję. Ciemne nawierzchnie z których zbudowany jest plac podczas upalnych dni kumulują ciepło, fontanna ma temu również zapobiec co wpłynie również na komfort użytkowników. Można by było pokusić się o konkurs na współczesną, figuratywną wersje Neptuna inspirowanego historyczną rzeźbą - przekonuje autor koncepcji.
Projekt nr 33 (zgłoszony w rejonie nr 1) obejmuje posadzenie pamiątkowej brzozy na bulwarze Marii i Lecha Kaczyńskich .
- Ten żywy symbol będzie prawdziwym Polakom przypominać o tragicznym momencie gdy na polu chwały bohatersko poległ kwiat narodu. Jednocześnie zadowoli też frakcję rowerowo-wegetariańską, której wadzi postęp i związana z tym redukcja zieleni w mieście. Brzoza może zatem stać się również symbolem pojednania - ironizuje autor.
Proponowana lokalizacja to centralny punkt bulwaru, w pobliżu schodzących w stronę Odry schodów. Zgodnie z koncepcją, można również posadzić brzozę w pozycji symetrycznej do już rosnącego tam drzewa.
Autor nie przewidział żadnej tablicy pamiątkowej, "pozostawiając wolność interpretacji".
Projekt nr 36 zgłosił artysta Tomasz Jakub Sysło.
- Miasto Wrocław powinno być bez barier. Dlatego chciałbym zniwelować bariery architektoniczne występujące w tzw. Zaułku Solnym za wszelka cenę gdyż jest to bardzo istotny ciąg komunikacyjny.
Należałoby tak przeprojektować chodnik i przenieść latarnię, by można było przystosować dla osób niepełnosprawnych i nie tylko przecież. Miejsce do tego zachęca - przekonuje Sysło.
WOJCIECH NEKANDA TREPKA AGENCJA GAZETA
Według Sysły, idealne wyjście to 'pochylnia dla niepełnosprawnych', czyli pochylnia z balustradami + przejście/wejście bramne szerokości 1,5m (na linii pierwszego stopnia od dołu)
- Jeśli szerokość bramy w świetle nie pozwala na zachowania 1,5-metrowego przejścia i jednocześnie zbudowanie 1,5-metrowej pochylni dla wózków z przepisowymi balustradami, to trzeba było wybrać mniejsze zło, niż nierobienie pochylni wcale, czyli trzeba było zrobić pochylnię, ale węższą - podkreśla Sysło.
Zaułka Solnego dotyczy też projekt 502 "Odbudowa bramy Zaułka Solnego", zgłoszony przez Konrada Imielę i Aleksandrę Zienkiewicz. - Brama Zaułka Solnego, w formie prostokątnych filarów połączonych łukiem koszowym, osłoniętym dwuspadowym daszkiem krytym dachówką, wrosła w krajobraz tej części miasta i świadomość wrocławian. Dzięki niej mieszkańcy lubili to przejście - przekonują autorzy
Koncepcja nr 64 nazywa się "Wiem, czym oddycham - wdrożenie Miejskiego Systemu Informacji nt. Jakości Powietrza we Wrocławiu". Ogólnomiejski projekt warty jest 1 mln zł.
Wizja zakłada zaprojektowanie systemu informacji o jakości powietrza we Wrocławiu, zakup i montaż urządzenia pomiarowego oraz kilku widocznych i czytelnych wyświetlaczy, które pokazywałyby mieszkańcom bieżący stan jakości powietrza.
Wyświetlacze zostałyby umieszczone w miejscach o dużym przepływie osób (np. Rondo Reagana, pl. Dominikański, pl Jana Pawła II, plac przy dworcu kolejowym Wrocław Główny), na latarniach lub przystankach pod tablicami elektronicznymi z informacją pasażerską.
TOMASZ PIETRZYK
Według twórców, przydałby się również komunikat po angielsku, żeby z informacji mogli korzystać nie tylko mieszkańcy Wrocławia, ale też turyści licznie odwiedzający stolicę Dolnego Śląska.
- Celem projektu jest uświadomienie mieszkańcom Wrocławia zagrożenia związanego z zanieczyszczeniem powietrza. Być może skłoniłoby to niektóre osoby do zmiany zachowań na bardziej ekologiczne - przekonują autorzy.
Zgodnie z ogólnomiejskim projektem, wartym 500 tys. zł, sieć trakcyjna na zajezdni Dąbie grozi katastrofą budowlaną i z tego powodu została wyłączona z eksploatacji oraz wyłączono na niej zasilanie. - W sytuacji gdy jest planowane aby na zajezdni Dąbie miała być prezentowana kolekcja zabytkowych tramwajów to jest konieczne przeprowadzenie takiego remontu - przekonuje autor.
Zgłaszający wskazują, że mamy we Wrocławiu cenne eksponaty tramwajowe będącą własnością Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego (KSTM) lub Urzędu Miasta, a zajezdnia Dąbie byłaby świetnym miejscem do ich prezentacji.
- Wiele turystów i mieszkańców miasta pyta się o możliwość zwiedzenia tego typu pojazdów a póki co w odróżnieniu od Krakowa nie ma im gdzie pokazać naszych starych tramwajów . Realizacja tego projektu mogłaby się wiązać z uporządkowaniem terenu dawnej zajezdni Gądów przy ulicy Legnickiej ze znajdujących się tam wraków oraz uatrakcyjnieniu Zabytkowej Linii Tramwajowej o zajezdnię Dąbie - pisze zgłaszający
Mieszkańcy z Gaju zgłosili zaskakujący projekt pod nazwą... "Budowa ekranu akustycznego na ulicy Ślicznej". Idea, warta 100 tys. zł, dostała numer 120.
Mieszkańcy chcą postawić ekran o wysokości 7 i długości 40 metrów z przezroczystego poliwęglanu lub szkła hartowanego, który ochroni mieszkańców przed szkodliwym hałasem nie blokując światła słonecznego.
- Mniej niż 30 metrów od okien mieszkań uruchomiono myjnię samochodową, z której przez całą dobę dochodzi nieustanny hałas uniemożliwiający mieszkańcom normalne funkcjonowanie. Szum jest na tyle głośny i uciążliwy że nie pozwala na rozmowę czy sen przy uchylonym oknie, a w godzinach nocnych często towarzyszą mu krzyki klientów i głośna muzyka z mytych samochodów. Budowa ekranu pozwoliłaby setkom mieszkańców budynku po drugiej stronie ulicy na niezakłócony odpoczynek we własnych domach - przekonują autorzy.
Projekt warty 999 tys. 999 zł zyskał numer 164. Autor chce zbudować galerię w podziemiu planowanym jako dojście do stacji kolejowej, która w pierwotnych planach miała połączyć lotnisko z Dworcem Głównym we Wrocławiu.
- Wielkość powstałego w ten sposób tunelu to 60 metrów pięknych betonowych ścian, szerokości podłogi z betonu ponad 6 metrów i wysokości blisko 4 metry - wylicza autor.
- Moim zdaniem to najpiękniejsza przestrzeń na wystawy we Wrocławiu, która będzie stanowić swoistego rodzaju wrota do i z Wrocławia dla wszystkich odwiedzających nasze miasto samolotami - uważa zgłaszający.
Oprócz wystaw powstała w ten sposób galeria miałaby prowadzić działalność handlową oparta na wydawnictwach, przedmiotach które można zabrać ze sobą na pokład samolotu. Plakaty można by pakować w tuby z nadrukiem linii lotniczych.
Autor chce również w samym tunelu zainstalować około 30 monitorów na których pomiędzy wystawami głównymi można by pokazywać filmy młodych twórców z całego świata .
Projekt nr 245, zgłoszony przez mieszkańców Różanki, ma kosztować tylko 6 tys.
- Przy ulicy Bałkańskiej powstało nowe osiedle, w celu efektywnej segregacji śmieci konieczny jest zakup i postawienie dwóch pojemników na szkło białe i kolorowe. Jeśli pojemniki będą znajdowały się w pobliżu osiedla zwiększy się efektywność segregacji śmieci dla wszystkich mieszkańców okolicznych uliczek i również ludzi odwiedzających - podkreśla autor.
Projekt nr 418, wart 250 tys. zł., ma w założeniach zrewitalizować podwórko otoczone budynkami przy ulicach Świętego Wincentego, Rydygiera i Pomorskiej.
- Obecnie znajduje się na nim chaotyczny parking oraz rozrzucone w nieładzie kontenery, natomiast jego powierzchnię stanowi utwardzona gleba - narzeka autor.
Według mieszkańca, jedna ze ścian nadaje się świetnie na ekran dla projekcji filmowych. - W ciepłe dni Wrocławianie mogliby gromadzić się tutaj na wieczorne seanse. Zamiast gołej ziemi powstałby szeroki trawnik, kontenery znalazłyby się pod zadaszeniem, a parking nabrałby zorganizowanego charakteru. Dzięki latarniom miejsce byłoby bardziej przyjazne i bezpieczne, a z ławek korzystaliby mieszkańcy, którzy mogliby przybywać na świeżym powietrzu w pobliżu domu - przekonuje wrocławianin.
Mieszkaniec, który zgłosił projekt nr 372, chce za milion złotych kupić dla Wrocławia... 50 małych ambulansów.
- We Wrocławiu brakuje ambulansów. Ponad połowa wezwań Pogotowia Ratunkowego nie wymaga przewiezienie chorego do szpitala. Na rynku istnieją małe ambulansy, pozwalające one na przewóz chorych w pozycjach leżącej i półleżącej oraz maja lodówkę na leki. Ambulansy miałyby idealne zastosowanie w sytuacjach, gdzie na podstawie zgłoszenia chory nie będzie wymagał transportu w pozycji leżącej - uważa wrocławianin.
Projekt odbudowy hełmów zabytkowej świątyni, wart 250 tys. zł, zyskał numer 341
- Z powodu wojennych zniszczeń w panoramie Wrocławia do niedawna brakowało czterech hełmów ? po jednym na wieżach klasztoru Urszulanek i kościoła św. Macieja oraz dwóch na katedrze św. Marii Magdaleny. W 2013 roku po latach starań zrekonstruowano pierwszy z nich, co pokazało jak bardzo taka inwestycja może zmienić panoramę miasta - pisze autor, Marek Karabon z Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia.
MIECZYSŁAW MICHALAK
Kościół św. Macieja w ostatnich latach przeszedł on remont wzmacniający jego konstrukcję, dzięki czemu bezpiecznie można ponownie zwieńczyć jego wieżę hełmem. - Rekonstrukcja taka nie tylko w pełni przywróci ten obiekt do dawnej świetności, ale również uzupełni osie widokowe ulicy Szewskiej oraz placu Biskupa Nankiera - przekonuje Karabon.
Według autora projektu nr 328, we Wrocławiu wciąż brakuje ścian pod legalne graffiti "przez co dzieciaki i młodzież nie uczą się gdzie wolno a gdzie nie wolno malować".
Dlatego mieszkaniec chce wbudować betonowe wolnostojące mury (jako idealny rozmiar podaje 50 m długości, 3 m wysokości), które będą służyły jako płótno ulicznym artystom.
Koncepcja warta jest 150 tys. i obejmuje osiedla: Huby, Gaj, Tarnogaj.
Jeden z mieszkańców chce wykorzystać WBO jako instrument budowy... kolei aglomeracyjnej.
Województwo: budujemy kolej aglomeracyjną!
- Proponuję również utworzenie przystanku kolei podmiejskiej w miejscowości Mirków Dzięki temu zamiast jechać do Dworca Głównego we Wrocławiu przez 90 minut w szczycie mam zamiar pokonywać tę trasę w niespełna 30 minut. O oszczędnościach społecznych i ilości zainteresowanych ludzi nie muszę już wspominać. O ile pamiętam to pan Prezydent obiecywał utworzenie 14 podobnych tras kolei podmiejskiej dla aglomeracji miasta Wrocław - twierdzi autor.
Niestety, ten projekt będzie najprawdopodobniej odrzucony, gdyż WBO może dotyczyć tylko projektów inwestycyjnych i to na terenie gminy Wrocław.
Autor projektu nr 610 proponuje przekształcenie Wzgórza Gajowego w... park alpejski.
Oprócz wodospadu, mieszkaniec chce zbudować plac zabaw dla dzieci, którego częścią byłyby drabinki, huśtawki na sprężynach w kształcie zwierząt (sarenka, wiewiórka, borsuk lis lub wilk), piaskownica, skałki do wspinaczki, huśtawki. Powinna powstać też siłownia, fontanna i tor saneczkowy.
- Wysokie szczyty, wodospad, las iglasty oraz zamek zawsze były nierozłącznym elementem naszych wspomnień o górach - podkreśla zgłaszający.
Projekt nr 206 kosztować ma 90 tys. zł. Tęczowe przejścia dla pieszych mogą powstać na ulicy Piłsudskiego przy Dworcu Głównym, przy Kinie Nowe Horyzonty, na Placu Dominikańskim oraz Grunwaldzkim.
- Wrocław to miasto z wielowiekową tradycją tolerancji i współistnienia wielu kultur i narodowości. Był to niewątpliwie powód jego bogacenia się oraz ciągłej rozbudowy. Wrocławianie (nieważne w jakim języku, by ich nazywać) byli zawsze ludźmi otwartymi, wierzącymi w miłość i braterstwo. Dziś są one zagrożone poprzez narastający nacjonalizm i neofaszyzm, propagandę i język nienawiści, ostatni rok pokazał to aż nadto. Taki stan rzeczy nie może dalej trwać, zwłaszcza w Europejskiej Stolicy Kultury, jaką w roku 2016 Wrocław jest - mówi autor.
W związku z tym zgłaszający proponuje sięgnąć po "niezwykle silny symbol szczęścia, radości i tolerancji jakim jest tęcza" i umieścić go na przejściach dla pieszych w kilku ważnych i mocno uczęszczanych miejscach.
Mieszkaniec przypomina, że rozwiązanie takie było już zastosowane w Seattle, w dzielnicy Capitol Hill. - Stanowią one radosny element w tkance miejskiej, który jednocześnie nie jest mocno inwazyjny - podkreśla wrocławianin.
Autor projektu, Marcin Maserak, chciałby "w estetyczny sposób umieścić złote myśli i inspirujące pytania otwarte na zewnętrznych elewacjach budynków, w sposób widoczny dla przechodniów". Mogłyby być wykonane np. ze stali nierdzewnej, chromowanej lub z drewna.
- Byłyby w większości w języku polskim, umieszczone wysoko, poza zasięgiem potencjalnych wandali. Na dole z kolei, mogłyby być umieszczone tablice z tłumaczeniem tekstu na języki: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski, chiński, dla turystów i obcokrajowców - wyjaśnia.
Przykłady napisów: "Każda podróż rozpoczyna się od pierwszego kroku" w miejscu związanym z podróżami, pytania otwarte w stylu "Co byś zrobił/a gdybyś wiedział/a, że na pewno Ci się uda?" lub "Kiedy ostatnio rozmawiałeś ze swoimi dziadkami?" na budynku szkoły.
Autorzy chcą , by przy wrocławskim aquaparku powstał "ogromny napis, który wesprze budowanie tożsamości wrocławian, a jednocześnie pozwoli zbudować nam coś, czym Wrocław zasłynie na skalę Polski i Europy - nawiązując do słynnej miejscowości z świata popkultury." - Będzie fajniej niż z Marilyn Monroe - zachęca wrocławianin.
Projekt nr 663 ma kosztować 240 tys. zł.
Projekt zakłada likwidację sygnalizacji świetlnej w różnych miejscach w całym mieście.
- Światła w części miejsc zostaną zastąpione środkami uspokojenia ruchu, które są tańsze w utrzymaniu, a jednocześnie zwiększają płynność ruchu i poziom bezpieczeństwa - przekonują autorzy koncepcji nr 675.
Wizja ma objąć następujące skrzyżowania:
* Świdnicka/Bożego Ciała (przy kawiarni Borówka) - wyniesienie przejścia dla pieszych
* Plac Dominikański/ Słowackiego (przy Hotelu Mercure) - montaż środków uspokojenia ruchu.-
* Kraińskiego (na wys. nr. 3) - montaż środków uspokojenia ruchu (po obu stronach przejścia).
* Kraińskiego/Purkyniego - budowa ronda lub minironda
* Rondo Powstańców Śląskich (strona południowa i północna, wraz z budową wyniesionych przejść dla pieszych i przejazdu rowerowego
* Powstańców Śląskich/ Hotel Wrocław - przejście przez torowisko
* Kazimierza Wielkiego (przystanki Zamkowa i Świdnicka) - przejście przez torowisko
* Piłsudskiego/ Gwarna
* Pomorska/ Dubois - przejścia przez torowisko
* Bałtycka/ Obornicka - przejścia przez torowisko
* Piaskowa (przystanki Hala Targowa i pl. Nowy Targ) - przejście przez torowisko.
Wszystkie komentarze