W latach 2014-20 na budowę i remonty ulic, modernizację komunikacji zbiorowej, ścieżki rowerowe miasto chce wydać co najmniej 1,3 mld zł - wynika z listy inwestycji, jakie zgłoszone zostały Dolnośląskiemu Urzędowi Marszałkowskiemu. Prowadzi on System Ewidencji Inicjatyw Projektowych (SEIP), na podstawie którego rozdzielane będą dotacje z Unii Europejskiej.
Zobacz na mapce najważniejsze wrocławskie inwestycje drogowe, które są planowane do 2020 roku
Miasto spodziewa się z Brukseli pozyskać na transport 973,8 mln zł, swój wkład szacując na 314,5 mln zł. Wśród planowanych inwestycji najbardziej kosztowna ma być integracja komunikacji miejskiej i regionalnej, która pochłonie w sumie aż 374,5 mln zł. Pod tym hasłem kryje się budowa węzłów przesiadkowych spajających przewozy PKP, PKS i MPK.
Jeśli chodzi o drogi, najwięcej wydamy na oprotestowywaną od lat budowę alei Wielkiej Wyspy. Nowe mosty i droga na Biskupin ma kosztować 350 mln zł. Jest też szansa, że powstanie wreszcie obwodnica Leśnicy, na którą mieszkańcy osiedla czekają już prawie 20 lat. Ma być wybudowana za ponad 254 mln zł. Miasto planuje również, że pojawią się nowe torowiska i buspasy .
Fot. Sławomir Pawłowski / Agencja Gazeta
Początkowo na Biskupin miała być budowana droga składająca się z dwóch jezdni. Planowano też, że powstaną podwójne mosty przez rzeki Odrę i Oławę, dla każdego kierunku osobny. Miało to być przedłużenie obwodnicy śródmiejskiej, która kończy się obecnie wiaduktem nad ul. Krakowską.
Wizualizacja G. Kilian, Biprogeo Projekt
Półtora roku temu miasto okroiło projekt. Powstała Autostradowa Obwodnica Wrocławia i część obwodnicy wschodniej, nie było więc już potrzeby prowadzić na Wielką Wyspę trasy tranzytowej. Nowy projekt zakłada budowę drogi lokalnej, gdzie kierowcy mieliby po jednym pasie w każdą stronę. Aleja Wielkiej Wyspy, bo tak nazwano inwestycję, byłaby alternatywnym połączeniem Biskupina z resztą Wrocławia.
Wizualizacja: G.Kilian, Biprogeo Projekt
Teraz dojazd prowadzi przez wąski i wymagający remontu most Zwierzyniecki. Każdy, kto próbował dostać się w weekend w rejon Hali Stulecia, Pergoli czy zoo, wie, jak wielkie są tam korki. Nic dziwnego więc, że gdy ogłosiliśmy w internecie sondę, większość jej uczestników poparła budowę nowego połączenia. Swoje ?tak" dla inwestycji wyraziło ponad 10 tys. głosujących. Przeciwko było niespełna 700 osób.
Wrocławianie chcą alei Wielkiej Wyspy, jednak od prawie czterech lat przygotowania do jej budowy są blokowane przez Stowarzyszenie ?Akcja Park Szczytnicki". Mimo że nie chodzi już o budowę szerokiej arterii, ale zwykłej ulicy, przeciwnicy inwestycji nadal uważają, że zagraża ona środowisku naturalnemu i mieszkańcom Biskupina.
Wizualizacja: G. Kilian, Biprogeo Projekt
Obecnie spółka miejska Wrocławskie Inwestycje, która nadzoruje przygotowania do budowy, stara się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Po jej otrzymaniu, będzie można zaprojektować aleję i ogłosić przetarg na jej budowę. Co ciekawe władze Wrocławia chcą, by drogę wybudował inwestor w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Po otrzymaniu unijnej dotacji miasto zwróciłoby firmie poniesione wydatki. Według magistratu budowa alei to koszt około 350 mln zł, z czego 297,5 mln zł miałoby pochodzić z Brukseli. Prace zaplanowane zostały na lata 2015-2017.
Wizualizacja: G. Kilian, Biprogeo Projekt
Przez ponad pół roku ul. Skłodowskiej-Curie będzie zamknięta dla ruchu. Na przełomie listopada i grudnia rozpocznie się jej przebudowa. Nie tylko nie przejadą tamtędy samochody, ale również tramwaje.
Fot. Mieczysław Michalak / Agencja Gazeta
Prace realizowane będą na odcinku od ul. Norwida do mostu Zwierzynieckiego. Za 19,5 mln zł wykona je firma Skanska. Ulica ma być poszerzona do dwóch pasów w każdą stronę. Do tego będzie tam nowe, wydzielone torowisko i wspólne przystanki dla tramwajów i autobusów, co ułatwić ma przesiadki.
Materiały Wrocławskich Inwestycji
Powstaną też pasy włączenia, by zwiększyć przepustowość na skrzyżowaniach. Przewidziana jest likwidacja części miejsc postojowych. Obecnie jest ich 81, licząc tylko te legalne. Po przebudowie na ulicy zaparkuje tylko 31 aut.
Materiały Biura Projektowo-Badawczego 'Promost'
Realizacja inwestycji ma się zakończyć w sierpniu 2014.
Materiały Wrocławskich Inwestycji
Materiały Wrocławskich Inwestycji
Materiały Wrocławskich Inwestycji
Materiały Biura Projektowo-Badawczego 'Promost'
Materiały Biura Projektowo-Badawczego 'Promost'
Miastu zależy, by ograniczyć ruch samochodowy z kierunku Jelcza i wschodniej części wrocławskiego powiatu ziemskiego. Zamiast autami mieszkańcy mogliby dojeżdżać autobusami, a potem wygodnie przesiadać się na pętli Sępolno do tramwajów.
Materiały Biura Projektowo-Badawczego 'Promost'
Pętla ma być przebudowana, by zintegrować oba środki transportu. Zakłada się również m.in. modernizację torowiska tramwajowego na odcinku od pętli Sępolno do Hali Stulecia. Szacunkowy koszt inwestycji to 91 mln zł. Miasto liczy na środki unijne w wysokości 62,9 mln zł. Prace miałyby być zrealizowane w latach 2014 - 2017.
Materiały Biura Projektowo-Badawczego 'Promost'
Materiały Biura Projektowo-Badawczego 'Promost'
Materiały Biura Projektowo-Badawczego 'Promost'
Mieszkańcy osiedla od prawie 20 lat czekają na tę drogę. Obecnie tysiące aut dziennie jeżdżą przez środek Leśnicy ruchliwą ul. Średzką, która stanowi fragment drogi krajowej nr 94 w stronę Lubina i Zielonej Góry. - Mieszkańcy żyją w hałasie, do tego budynki się trzęsą, pękają ściany - mówi Stanisław Kibało, przewodniczący zarządu osiedla. - To ostatni dzwonek, by zamknąć dla tranzytu ul. Średzką, bo jest w takim stanie, że w każdej chwili może się zapaść. Wtedy koniec, nie ma żadnego objazdu.
Wizualizacja G. Kilian, Biprogeo Projekt
Obwodnica połączy ul. Średzką i Graniczną. Trasa miała powstać już przed mistrzostwami Euro 2012. Jednak ze względu na brak środków w budżecie miasta, realizacja prac została przełożona na późniejszy termin. W lutym tego roku magistrat planował ogłosić przetarg na wykonanie robót. Jednak podobnie jak w przypadku alei Wielkiej Wyspy inwestycja została oprotestowana jako niebezpieczna dla środowiska naturalnego. Budowę zablokowała grupa mieszkańców zrzeszona w stowarzyszeniu Wspólnota Jerzmanowo.
Wizualizacja G.Kilian, Biprogeo Projekt
Obwodnica ma być budowana w newralgicznym miejscu, bo przez dolinę rzeki Bystrzycy, która objęta jest programem Natura 2000, jako obszar cenny przyrodniczo. Miasto rozważało różne warianty poprowadzenia trasy. Ostatecznie uznało, że droga przecinać będzie dolinę w miejscu, gdzie już teraz jest obiekt stanowiący ingerencję w środowisko. Zdecydowano, że most obwodnicy powstanie nad obecnym mostem Ratyńskim. W ten sposób trasa przybliżona została do ul. Chodkiewicza. Właśnie tam siedzibę ma Wspólnota Jerzmanowo. Jej członkowie przekonują jednak, że zależy im tylko na tym, by chronić środowisko.
Na obwodnicę Leśnicy miasto planuje wydać 254,6 mln zł, z czego 175,9 mln zł stanowić ma dofinansowanie unijne.
Ulica Średzka w Leśnicy. Fot. Maciej Świerczyński / Agencja Gazeta
Obecnie trasa kończy się w rejonie ul. Żmigrodzkiej. Miasto planuje budowę kolejnego odcinka od Poświęckiej do Kamieńskiego. Następnie powstać ma fragment między Kamieńskiego i al. Sobieskiego. W ten sposób kierowcy zyskaliby szybkie połączenie z drogą krajową nr 98 w kierunku Warszawy. Magistrat zapewniał, że oba odcinki będą gotowe w ciągu najbliższych pięciu lat. Na razie jednak stara się pozyskać unijną dotację na pierwszy z nich. Fragment między ul. Żmigrodzką a Kamieńskiego szacunkowo wyceniony został na 21 mln zł, w tym 14,5 mln zł miałaby dołożyć Bruksela. Inwestycja posiada pełną dokumentację projektową, uzyskano wszelkie wymagane prawem decyzje administracyjne. Miasto chciałoby zrealizować prace w latach 2015-17. Nowy odcinek obwodnicy będzie miał prawie 900 m długości, planowana jest również przebudowa blisko 300 m ul. Kamieńskiego. Dodatkowo powstanie ponad 2 km ścieżek rowerowych.
Za 80,5 mln zł miasto planuje przebudować ul. Buforową. Poszerzony zostanie wiadukt kolejowy na styku Buforowej i Bardzkiej. Mają się pod nim zmieścić dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Ulica poszerzona zostanie jednak tylko do skrzyżowania z ul. Terenową. Powstanie w tamtym miejscu rondo, które ułatwi włączanie się do ruchu.
Wizualizacja: G.Kilian, Biprogeo Projekt
Dalszy odcinek, który poprowadzony zostanie do ronda w Żernikach Wrocławskich, będzie się składał tylko z jednej jezdni. Zostanie ona wybudowana obok tej, po której obecnie jeżdżą kierowcy. Z ul. Buforowej korzystają mieszkańcy Jagodna, ale też podwrocławskich miejscowości, np. Strzelina. Może to być alternatywny wobec al. Karkonoskiej dojazd do autostrady A4. Modernizacja ulicy jest też niezbędna ze względu na Wschodnią Obwodnicę Wrocławia, która budowana jest od ronda w Żernikach Wrocławskich w stronę Siechnic. W kolejnych latach ma być natomiast przedłużona w przeciwnym kierunku, czyli od ronda do Bielan Wrocławskich.
Wiosną 2014 roku rozpocznie się przebudowa ul. Krupniczej. Spółka Wrocławskie Inwestycje planuje jeszcze w tym roku rozstrzygnąć przetarg na wykonanie prac. Kontrakt będzie przewidywał również budowę nowych przystanków na ul. Kazimierza Wielkiego. W tym samym czasie remontowana będzie również ul. Zamkowa , która łączy trasę W-Z z pl. Wolności.
Tak ma wyglądać ul. Zamkowa. Materiały UM Wrocławia
Jednoczesna modernizacja obu ulic oznacza, że będzie problem, by z rejonu ul. Kazimierza Wielkiego przedostać się na południe Wrocławia. Wrocławskie Inwestycje tłumaczą, że remontów nie można było lepiej skoordynować. - Nie ma czasu na to, by najpierw przebudować jedną, potem drugą ulicę, bo obie muszą być gotowe na otwarcie Narodowego Forum Muzyki, które planowane jest na początku 2015 roku - mówi Wojciech Kaim, kierownik projektu z WI.
Fot. Mieczysław Michalak / Agencja Gazeta
Na ul. Krupniczej dziurawy, popękany asfalt wymieniony zostanie na nowy. Przebudowane będzie też torowisko i chodniki. Pojawią się dwa dodatkowe przystanki wiedeńskie. To rodzaj wysepki na jezdni, która ułatwia pasażerom wsiadanie do tramwajów. Kierowcy będą mieli wyłącznie po jednym pasie w każdą stronę. Tylko zwężając jezdnię można było wydzielić torowisko.
W przetargu na przebudowę ul. Krupniczej najtańszą ofertę złożyła firma ProTra Building z Wrocławia. Wykonawca chce zmodernizować ulicę za ponad 11,6 mln zł. Postępowanie nie jest jednak jeszcze rozstrzygnięte, bo trwa sprawdzanie, czy oferta nie zawiera błędów.
Na podobnym etapie jest przetarg na modernizację ul. Zamkowej. W tym przypadku najkorzystniejszą cenę również przedstawiła firma ProTra Building. Prace wyceniła na ponad 10,5 mln zł. W związku z tą inwestycją kierowcy stracą jeszcze więcej, bo ul. Zamkowa zamknięta zostanie dla samochodów nie tylko na czas przebudowy, ale już na zawsze. Zamiast wygodnego skrótu, którym można ominąć korki na pl. Dominikańskim, powstanie deptak. Będzie można tamtędy przejechać tylko do tunelu prowadzącego na parking podziemny Narodowego Forum Muzyki.
Materiały UM Wrocławia
Materiały UM Wrocławia
Ulica Zamkowa obecnie. Fot. Maciej Świerczyński / Agencja Gazeta
W 2015 roku jest szansa, że rozpocznie się budowa nowej linii tramwajów plus od ul. Milenijnej przez Popowicką, Starogroblową i Długą do Jagiełły. Inwestycja warta jest około 133 mln zł. Jej realizacja zależy od tego, czy uda się pozyskać dofinansowanie unijne w wysokości 91,8 mln zł. W ramach tego zadania powstanie nowoczesny kolejowo-tramwajowo-autobusowy węzeł przesiadkowy przy stacji Popowice, nowa trasa tramwajowa o długości około 7,2 km i 10 przystankach i nowa stacja prostownikowa. Przebudowany zostanie również wiadukt kolejowy nad ul. Długą na linii nr 143.
Wizualizacja G.Kilian, PKP PLK, BPK Mosty, BHB, Systra
Realizacja tych przedsięwzięć umożliwi skierowanie na tę trasę i nowy węzeł przesiadkowy co najmniej dwóch linii tramwaju plus. W efekcie pasażerowie podróżujący pociągami zyskają możliwość wygodnych przesiadek na komunikację miejską bez konieczności zbędnych przejazdów koleją do stacji Wrocław Główny i następnie wydłużonych przejazdów od tej stacji do celu podróży systemem miejskim. Budowa ma się zakończyć w 2019 roku.
Ulica Starogroblowa obecnie. Fot. Maciej Świerczyński / Agencja Gazeta
Wiadukt przy stacji kolejowej Wrocław Popowice. Fot. G. Kilian
W latach 2017-2020 planowane jest przedłużenie linii tramwajów plus wzdłuż ul. Bardzkiej i Buforowej w stronę Jagodna. Koszt prac oszacowany został przez miasto na 73 mln zł. W ramach inwestycji zakłada się budowę węzła przesiadkowego autobusowo-tramwajowego wraz z nową pętlą Jagodno i przebudowę wiaduktu kolejowego nad ul. Bardzką. Nowa wydzielona trasa tramwajowa miałaby długość około 5 km i osiem przystanków. Przy okazji przebudowy wiaduktu zwiększona zostałaby liczba torów z trzech do czterech na kolejowej obwodnicy towarowej nr 349. Miasto chce pozyskać na inwestycję 50,4 mln zł unijnej dotacji.
Ulica Buforowa obecnie. Fot. Tomasz Szambelan / Agencja Gazeta
Przed mistrzostwami Euro 2012 tylko fragment ulicy został zmodernizowany. W latach 2014-2018 miasto planuje kontynuować te prace na odcinku od ul. Kościuszki do Małachowskiego. Obecna jezdnia z kostki kamiennej jest w bardzo złym stanie technicznym, ma liczne wyrwy, wykruszenia, spękania. Poza tym ulica nie posiada normatywnych szerokości pasów ruchu i wydzielonych przystanków tramwajowych. Chodniki mają liczne ubytki i zapadnięcia. Torowisko tramwajowe jest wyeksploatowane. Za 19,6 mln zł przebudowany ma być cały przekrój ulicy. Powstaną dwa pasy ruchu w każdym kierunku, wydzielone torowisko tramwajowe po zachodniej stronie ulicy, wydzielone ścieżki rowerowe i chodniki w miarę możliwości oddzielone od jezdni i torowiska powierzchniami zielonymi. Jezdnia po przebudowie uzyska nawierzchnię z betonu asfaltowego oraz nowy system odwodnienia. By mogła być poszerzona, wyburzony zostanie ciąg kamienic w pobliżu ul. Małachowskiego.
Kamienice do wyburzenia. Fot. Tomasz Majewski
W związku z wydzieleniem torowiska i wybudowaniu wydzielonych peronów tramwajowych powstaną dodatkowe przejścia i przejazdy z sygnalizacją świetlną przez torowisko dla pieszych i rowerzystów.
W latach 2015-2017 przewidywana jest przebudowa odcinka od ul. Sienkiewicza do Mosbacha. Ma tam powstać jezdnia z dwoma pasami ruchu w kierunku Kromera i jednym w stronę centrum, do tego ścieżki rowerowe. Ulicą Wyszyńskiego w stronę Prusa kursowały przed wojną tramwaje. Do dziś zachował się fragment torowiska. W ramach modernizacji zaplanowano tam budowę nowej trasy tramwajowej na odcinku od Sienkiewicza do Jedności Narodowej. Wartość inwestycji to około 65 mln zł.
Wizualizacja Grzegorz Kilian, BBKS-Projekt
Wizualizacja Grzegorz Kilian, BBKS-Projekt
Do 2020 miasto zamierza przeznaczyć 120 mln zł na budowę tras i innych udogodnień dla rowerzystów. W ten sposób chce zachęcić wrocławian do korzystania z tego środka transportu. Magistrat założył, że do 2015 roku 10 proc. wrocławian będzie jeździć rowerami, a do 2020 - 15 proc. To ambitny plan biorąc pod uwagę, że obecnie jednośladami porusza się po mieście nieco ponad 3,5 proc. mieszkańców. W ciągu najbliższych siedmiu lat w ramach programu rowerowego magistrat planuje m.in. budowę spójnego systemu tras rowerowych (połączenie istniejących tras oraz wyprowadzenie poza miasto), budowę magistral (autostrad) rowerowych i poprawę standardu istniejących tras. Centrum ma być przyjazne dla rowerzystów. Ulice jednokierunkowe dla samochodów będą dwukierunkowe dla rowerzystów. Rozwijany będzie system parkingowy (parkingi wolnostojące, zamykane, bike & ride, etc.) Powstaną trasy tematyczne (np. obiektów militarnych Wrocławia, Eurovelo 9, Szlak Odry, Trasa Parkowa, wzdłuż Ślęzy, Widawy, Bystrzycy).
Fot. Kamila Kubat / Agencja Gazeta
Fot. Maciej Świerczyński / Agencja Gazeta
Fot. Tomasz Szambelan / Agencja Gazeta
Inwestycja ma kosztować 760 mln zł i być zrealizowana w latach 2015-2022. Obejmuje obszar 12,29 ha. To potencjalne miejsce pod rozwój infrastruktury komunikacyjnej, usługowej, mieszkaniowej i biurowej. Powstanie tam nowy układ ulic, skrzyżowań zwykłych, skanalizowanych i typu rondo (w tym rondo turbinowe). Budowany ma być dwukomorowy tunel drogowy, tunel pod nowoprojektowanym placem w rejonie urzędu marszałkowskiego, tunel pieszo - rowerowy przy moście Grunwaldzkim. Zaplanowano wstępnie obiekty inżynierskie, tj. kładki (przy urzędzie wojewódzkim) i pływający pomost na rzece Oławie i Odrze. Rozważana jest także budowa trzech parkingów podziemnych pod tzw. placem centralnym, w rejonie urzędu marszałkowskiego i wojewódzkiego. Przebudowany zostanie istniejący układ komunikacji tramwajowej i autobusowej. Zlikwidowana będzie istniejąca oś komunikacyjna pl. Dominikański - pl. Grunwaldzki. Miasto chce pozyskać na tę inwestycję ponad 525 mln zł.
Fot. Łukasz Giza / Agencja Gazeta
Autobusy MPK to jedyna alternatywa, jeśli ktoś nie chce jechać samochodem na Nowy Dwór albo do portu lotniczego. Część ul. Strzegomskiej została przebudowana i powstał tam wydzielony pas dla autobusów. Pozostały odcinek jest jednak wąski i autobusy stoją tam w korkach, przez co jadą nawet dwa razy dłużej, niż zakładają rozkłady jazdy. Dlatego miasto planuje budowę odcinka nowej, równoległej do obecnej ulicy Strzegomskiej. Na istniejącej i nowej jezdni wydzielone mają być osobne pasy dla autobusów. Linia z Dworca Głównego PKP do portu lotniczego mogłaby kursować częściej dzięki zakupowi 12 nowych niskopodłogowych autobusów. Inwestycja przewidziana jest do realizacji w latach 2014-2018. Ma kosztować około 29, 5 mln zł.
Fot. Kamila Kubat / Agencja Gazeta
Istotnym problemem w rozwoju transportu w regionie jest słaba integracja różnych form komunikacji zbiorowej. Osobno funkcjonują kolej i PKS, osobno tramwaje i autobusy MPK. Utrudnia to dojazdy z aglomeracji. Rozwiązaniem w tej sytuacji może być poprawa powiązań systemów regionalnych i miejskich w bezpośrednim sąsiedztwie Dworca Głównego PKP i Centralnego Dworca Autobusowego. Miasto planuje przekształcić obszaru pomiędzy tymi dworcami, tj. ul. Suchą, w zintegrowany węzeł przesiadkowy, gdzie blisko siebie zlokalizowane będą dojścia do wszystkich form transportu zbiorowego zarówno regionalnego i aglomeracyjnego jak i miejskiego. Wymaga to m.in. wybudowania odcinka trasy tramwajowej i zespołu przystanków tramwajowo-autobusowych bezpośrednio przy wyjściach z dworców. Nowe torowisko powstałoby na ul. Hubskiej i Suchej, byłoby wydzielone z ruchu kołowego, ale przeznaczone do wykorzystania również przez miejskie linie autobusowe. Ulica Sucha zamknięta zostałaby dla samochodów. Inwestycja planowana jest na lata 2015-2018. Jej koszt to około 47,9 mln zł
Ulica Sucha ma być zamknięta dla aut.Materiały PKP
Wszystkie komentarze