„Najdłuższe schody Europy” – tak złośliwie kierowcy nazywają drogę A18 od granicy w Olszynie w Lubuskiem do Golnic na Dolnym Śląsku.

To poniemiecka trasa z betonowych płyt, która powstała w latach 30. XX wieku jako autostrada Rzeszy nr 9 (RAB 9) mająca łączyć obwodnicę Berlina z Wrocławiem i niemiecką częścią Górnego Śląska.

71-kilometrowy południowy odcinek A18 wreszcie zostanie przebudowany. Ale po kawałku. Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze ogłosił przetarg na modernizację pierwszych 22 km od Olszyny do Golnice, co pochłonie prawie 1,2 mld zł.

– Stan nawierzchni na tym odcinku jest zły – ocenił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wyliczając, że występują tam „spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w płytach betonowych, co jest odczuwalne podczas podróży. Nawierzchnia jest niejednorodna, ponieważ najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryto masą bitumiczną”.

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej